musik (oregistrerad) Postat 19 maj 2007 Postat 19 maj 2007 Hej! Det finns ett uttryck jag undrar över: "Det är bara förnamnet". Vad betyder det? Ofta säger någon så när denne tycker att ordet inte räcker till som beskrivning. Är du hungrig? Svar: Det är bara förnamnet! Är han dum i örat? Det är bara förnamnet! Detta tycker jag är FEL! Det borde heta "Det är bara efternamnet!" För egentligen menar man: Jag är jättehungrig, Han är jättedum osv. Alltså vill man ha något FÖRE det beskrivna ordet som understryker eller förstärker innebörden ytterligare. Inte EFTER ordet, som ett efternamn... 😱 :musik
Umemagnus Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 ....jag anar hundar... som får kläder... om och om igen...
musik (oregistrerad) Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 ....jag anar hundar... som får kläder... om och om igen... Har tråden varit uppe förut?
Dingbats Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 Hej! Det finns ett uttryck jag undrar över: "Det är bara förnamnet". Vad betyder det? Ofta säger någon så när denne tycker att ordet inte räcker till som beskrivning. Är du hungrig? Svar: Det är bara förnamnet! Är han dum i örat? Det är bara förnamnet! Detta tycker jag är FEL! Det borde heta "Det är bara efternamnet!" För egentligen menar man: Jag är jättehungrig, Han är jättedum osv. Alltså vill man ha något FÖRE det beskrivna ordet som understryker eller förstärker innebörden ytterligare. Inte EFTER ordet, som ett efternamn... 🙂 :musik Eller.... så bara accepterar man att det är som det är och inser att man skulle framstå som mysko om man började säga annorlunda?
david.roennlund Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 Hej! Det finns ett uttryck jag undrar över: "Det är bara förnamnet". Vad betyder det? Ofta säger någon så när denne tycker att ordet inte räcker till som beskrivning. Är du hungrig? Svar: Det är bara förnamnet! Är han dum i örat? Det är bara förnamnet! Detta tycker jag är FEL! Det borde heta "Det är bara efternamnet!" För egentligen menar man: Jag är jättehungrig, Han är jättedum osv. Alltså vill man ha något FÖRE det beskrivna ordet som understryker eller förstärker innebörden ytterligare. Inte EFTER ordet, som ett efternamn... 🙂 :musik Eller.... så bara accepterar man att det är som det är och inser att man skulle framstå som mysko om man började säga annorlunda? va inte så tråkig 🙂
DivineCo Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 Det är bara förnamnet. Betyder att det är sjutio gånger värre än man kan uttrycka.
musik (oregistrerad) Postat 21 maj 2007 Postat 21 maj 2007 Det är bara förnamnet. Betyder att det är sjutio gånger värre än man kan uttrycka. EXAKT! Alltså är det fel. - Är du besviken? - Det är bara förnamnet! [[jag är in i hela västra götaland in i bomben ofattbart besviken... dvs. jättejättebesviken]] - Hur menar du nu... förnamnet? - Är du besviken? - Det är bara efternamnet! - Ohh 17! 😏 :musik
Linkowich Postat 21 maj 2007 Postat 21 maj 2007 Eller: - Är du besviken? - Det är bara förnamnet! [[dvs, jag är besviken så ända in i hela helvete!]] - Aah!
Overkill Postat 21 maj 2007 Postat 21 maj 2007 Säger du förnamnet så menar du ju att det är någonting efter också. Säger du då efternamnet så får ju inte det samma effekt.
musik (oregistrerad) Postat 21 maj 2007 Postat 21 maj 2007 Säger du förnamnet så menar du ju att det är någonting efter också. Säger du då efternamnet så får ju inte det samma effekt. I käre Linkowich exempel så funkar det ja... 😆 Har legat vaken många nätter och funderat över detta.
Umemagnus Postat 22 maj 2007 Postat 22 maj 2007 Säger du förnamnet så menar du ju att det är någonting efter också. Säger du då efternamnet så får ju inte det samma effekt. I käre Linkowich exempel så funkar det ja... 🙂 Har legat vaken många nätter och funderat över detta. 🙂 ja, jag är inte förvånad. Du funderar ganska mycket...rent allmänt alltså...
david.roennlund Postat 23 maj 2007 Postat 23 maj 2007 När säger man mellannamnet? 😕 det gör man inte... 🙂
Fidden Postat 23 maj 2007 Postat 23 maj 2007 Karl heter jag.. i mellannamn.. eller Carl... jag vet inte riktigt.. Det kanske man borde veta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.