Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter att ha läst senaste insädarsidan i Studio så väcktes denna tanke i mig. Vet någon om man kan få Monitorlyssning i Pro Tools utan att trycka på REC knappen. Jag menar att detta kompetenta program borde ju även kunna detta, jag hittar nämligen inte detta i manualen. I detta eminenta forum brukar man ju få hjälp av er andra grymma Pro Tools användare.

PC

Pentium 4

1024 Mb

Digi 002

160+200 G

Annons
Postat

Vad menar du med monitorlyssning?

är det möjligheten att t.ex lyssna på en gitarr för att öva till redan inspelat material så är svaret ja. tyvärr sitter jag hemma just nu och har inte tillgång till mitt (det står i manualen :-)

Postat

Om du vill spela till en existerande inspelning är det bara att välja "Input only Monitoring" på ett spår och se till att det spår du spelar på är "record enabled"

(en liten grön lampa brevid record-knappen lyser när det är aktiverat.)

Spelar ingen roll om du bara trycker på play eller står i stoppläge, inget spelas in.

Sedan finns det ett läge som heter "Auto Input Monitoring" där du hör det ljud du spelar i stoppläge, det som är inspelat på spåret i play-läge och det du spelar i record läge (mycket bra att ha vid punch in/out inspelning)

Kolla pro tools reference guide för mer info.

Ps.

spåret måste naturligtvis vara record enabled även vid "Auto Input Monitoring".

Ds.

Postat

Tack Brojd för utförligt svar, kunde inte ha skrivit bättre själv. 😆

Postat

Det var utan recordenable jag menade....men tack så mycket för all hjälp...Tack för ett bra forum...hoppas att jag kan hjälpa fler människor med Pro Tools också. Rock N Roll 😉

Postat

Om du vill ha lyssning utan att ha "Record Enable" aktiverat kan du ställa dig på ett Auxillary Input-spår istället för ett audiodito. Dock får du skifta tillbaka till ett audiospår när du vill spela in.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.