Knodel Postat 17 maj 2007 Dela Postat 17 maj 2007 (redigerat) Hej, jag är ny här.. kallas Knodel. Jag undrar om ni har något bra förslag på en mikrofon. Vet inte vilken prisnivå de "vettiga/bra" mickarna ligger på men ungefär 2000:- kan jag spendera. Den kommer att användas till att spela in vokaler till musik i melodisk death metal genren, growl hållet men att fortfarande hör vad som sjungs. Om man spelar live, brukar man ha andra mickar än dom man spelar in med? Jag undrar också om ni vet vilken slags förstärkare man använder till micken? Vore tacksam för svar. 😱 Redigerat 17 maj 2007 av Knodel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 17 maj 2007 Dela Postat 17 maj 2007 Jag tycker ofta att en Shure SM57 fungerar riktigt bra på skrikiga röster. Ofta bättre än en kondensatormikrofon i mina öron. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 17 maj 2007 Dela Postat 17 maj 2007 (redigerat) SM57 funkar säkert bra! Själv kör jag med Studio Projects B1 och får det att låta som jag vill. Om du vill höra resultat så kan du gå till vårt bands myspace: www.myspace.com/clashoffate Angående olika mickar för live och studiobruk. Ja, oftast använder man lite olika, kondensatormikrofoner är vanligare i studiosammanhang än i livesammanhang. Ofta om man spelar live så sjunger man ju i nått i stil med Shure Sm58 eller nån annan liknande mick. Att spela in i studio med den micken är inte lika vanligt som att köra live. Jag tycker inte att jag förklarade särskilt bra, menmen. 😮😄 Edit: Stavfel på adress 😛 Redigerat 17 maj 2007 av mrbjoorn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 18 maj 2007 Dela Postat 18 maj 2007 Hade du tänkt köpa en annan mick för inspelning av konsonanter? 😮 Sorry, jag är trött.. och kunde inte hålla mig 😄 (Jag vet dessutom att detta skämt redan använts på forumet 😛 ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 18 maj 2007 Dela Postat 18 maj 2007 Hade du tänkt köpa en annan mick för inspelning av konsonanter? 😮 Sorry, jag är trött.. och kunde inte hålla mig 😄 (Jag vet dessutom att detta skämt redan använts på forumet 😛 ) Haha, tänkte samma sak när jag såg inlägget. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Exil Postat 20 maj 2007 Dela Postat 20 maj 2007 Hade du tänkt köpa en annan mick för inspelning av konsonanter? 😮 Sorry, jag är trött.. och kunde inte hålla mig 😎 (Jag vet dessutom att detta skämt redan använts på forumet 😛 ) Haha, tänkte samma sak när jag såg inlägget. 😛 Ni är inte ensamna 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Morlow Postat 20 maj 2007 Dela Postat 20 maj 2007 Jag håller med om att Sm57:an funkar kanon till growl-sång. lycka till! 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 20 maj 2007 Dela Postat 20 maj 2007 Sm57 är hur bra som helst men min uppfattning är att TSMs kopia TSM MT57 eller vad den nu heter är minst lika bra men kostar bara en tredjedel. Har sjäv ingen privat erfarenhet av Manley och Neuman då jag aldrig har ägt en sådan. Har dock varit med på inspelningar där sådana har använts och det är ypperliga mikrofoner i sitt sammanhang. För hårda röstinspelningar är både Shures mick och kinamicken ypperliga men vill man gå upp ett par snäpp i pris är Shure SM7 ypperlig. Kräver dock en kraftig preamp då den behöver en hel del kräm. Hursomhelst alla tre klar dessutom vilken inspelningsmiljö som helst (nåja nästan) det gör inte kondensator mickarna då dom tar upp alldeles för mycket annat även om dom fixar diskanten bättre. Dock behöver man sällan all denna diskant när man spelar in i alla fall manlig sång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.