Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill på förhand be om ursäkt ifall jag bara bidrar till högen av liknande trådar, men jag har sökt runt både här på forumet och annorstädes och slutresultatet är bara att det går runt i huvudet på mig.

Kort bakgrundshistoria: Vi har påbörjat en inspelning med vårt band. Nu har dock vår trummis (som har haft hand om det tekniska) varit tvungen att lämna bandet. Så nu har jag tagit på mig det tekniska, vilket innebär att jag kommer att få lära mig allt från grunden.

Det som finns till förfogande är ett M-Audio Delta 1010 LT-kort, samt Cubase. Min dator har 5-6 år på nacken, så jag drog ganska omgående slutsatsen att den inte håller måttet + att det knappast är värt att försöka uppgradera prestandan.

Så jag måste alltså köpa en dator som fixar jobbet. Min budget är limiterad (6000-10.000 kr). Jag har handen på hjärtat ingen större kunskap om datorer, så det här med att sätta ihop sin egen går bort. Så finns det någon/några modeller i denna prisklass att rekommendera? Vad bör jag tänka på vad det gäller prestandan?

Vi snackar ju inte en inspelning med 40 spår samt tio mjukvarusyntar här. Snarare en klassisk "trummor-bas-sång-någragitarrer"... Men naturligvis vill jag ha lite marginal för framtida projekt.

Samt att jag förstått att det inte är en bra idé att använda musikdatorn för hemmabruk, dvs surfning, nerladdning av diverse musik+film etc, utan isf kanske fortsätta använda fuldatorn till dylikt och bara använda den nya till musikaliska aktiviteter?

Blev ett långt första inlägg det här. Hursomhelst, jag skulle vara djupt tacksam för (nybörjaranpassade) svar!

Annons
Postat

Kan du säga nåt om vad du har för dator? Egentligen borde den fixa inspelning fint - förutsatt att hårdisken för just inspelning är hyfsat modern. Det är lite beroende på hur många spår ni planerar att spela in åt gången. Det som kan bli bökigt är vid mixning, med även det är beroende på hur många spår som ska behandlas.

Innan du lägger krut på en ny burk kanske ni ska testa med det ni har. Eller så kanske det räcker med en ny snabb hårddisk. Det kan ju visa sig funka för era behov och då kan ni istället köpa annan utrustning för pengarna. I alla händelser kan man ju för det mesta anpassa sig till det man har och få riktigt bra resultat. Exempelvis spela in få spår åt gången; frysa audiospår vid mixning för att spara processorkraft etc etc.

Det där med att använda en och samma dator för allt har i alla fall inte jag haft några problem med. Lite sunt förnuft räcker långt.

Postat (redigerat)

Ja, det är alltså en Dell Dimension 4300. Inköpt 2002.

Processor: Intel Pentium 4 - 1,6 GHz

Ram-Minne: 256 MB

Hårddisk: 80 GB

Sen är datorn rent allmänt en riktig segpropp, vilket ger mig onda föraningar om att strul kan uppstå.

Exempel på ett spår kan vara:

7 kanaler för trummor

1 kanal för bas

2 kanaler för sång

4 kanaler för elgura

1 kanal för akustisk

1 kanal för nån syntslinga/effekt/sampling

Vilket blir 16 kanaler. Sen är ju inte nödvändigtvis alla kanaler aktiva hela tiden, akustisk gitarr-kanalen används kanske bara i ett intro eller mellanspel på hela låten.

Redigerat av Pontus R

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.