Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Snabb fråga:

Jag har en budget på cirka 7-8000:-, och behöver ny utrustning till hemmastudion.

Musiken jag gör är akustisk, i regel rätt smalt producerad sådan. Dock har jag som ambition att göra mer arrat, elektroniskt, exprimenteriellt material. Bright Eyes liknande produktioner skulle man kunna säga. Skulle någon vänlig själ kunna ge mig en liten lista på tips över material som kan tänkas ingå? Jag är nämligen totalt värdelös på den tekniska biten av musikinspelning. Det jag behöver är:

Midi/synth

Ljudkort kompatibelt med vista...

Någon slags skapare av trumljud(Hårdvara/mjukvara)

Eventuellt en billigare preamp/mixer

Vore enormt tacksam för hjälpen! Skickar en påse bullar på posten 😮

Annons
Postat

Hur många kanaler ska du spela in samtidigt?

Vill du ha ett ljudkort med riktigt bra preamps ska du skaffa presonus firebox.

2 preamps + två line in. och midi också till synthen.

Fireboxen går på runt 3000

Vad ska du använda din synth till? är det bara till att lägga mattor eller små leadslingor kan du använda vilken synth/piano som hellst som har midi utgång.

Ska du däremot spela piano lr något annat tangentbaserat instrument rekomenderar jag ett bra keybord med anslagskänslighet och substain pedal.

I ditt fall skulle jag köra programerade trummor från något program. Själv använder jag trummodulen i reason 3.0 men det finns även andra alternativ såsom EZ drummer.

Synthar kommer förmodligen finnas i ditt sequenserprogram.

Postat

Tack för svaret!

Jag använder nu en Korg PA 50 keyboard till trummor och egntligen allt jag spelar in förutom gitarr. Dock vill jag ha mer kontroll över ljudet och dess inställningar, vilket är begränsat på ett keyboard. Därför funderar jag på en schysst synth. Korgen är till salu för 5900, vilket jag borde få en helt ok synth för? I ljudkotrsväg behöver jag nog inget över 1500:-. Jag körde förut på ett delta audiophile 192 vilket gick skitbra (tills jag uppgraderade till vista, haha)...

Vad det gäller kanalerna så behöver jag inte många alls...

Synthen kommer antagligen användas för lite av varje hehe...

Tack igen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.