mrbjoorn Postat 15 maj 2007 Dela Postat 15 maj 2007 (redigerat) Hallå! Har suttit och spelat in och mixat en demo och känner mig rätt så klar. Jag testade att mixa ner och det gick fint. Men när jag spelar upp filen så märker jag att kompgitarren har försvunnit. Jag kan inte märka någon skillnad på inställningarna på kompgitarr-spåret jämfört med övriga spår. Jag använder mig av Cubase SE3. Vad kan vara fel? Tacksam för svar! Redigerat 15 maj 2007 av mrbjoorn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
suprapappa Postat 15 maj 2007 Dela Postat 15 maj 2007 ibland har det hänt att det spåret som är markerat inte har kommit med i mixen....testa att ställa dig på ett tomt spår när du kör din mix och se om det hjälper Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 15 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 15 maj 2007 tack för tipset, men tyvärr hjälpte det inte! Något annat? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
The sweeper Postat 15 maj 2007 Dela Postat 15 maj 2007 J har även haft ett liknande problem: Då jag mixar mer låten ändras volymerna mellan spåren. Hur kan detta komma sej? Är det samma sak som mrbjoorn har haft problem med? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 15 maj 2007 Dela Postat 15 maj 2007 Låter konstigt! Du har inte gjort någon volym automation du glömt bort? Eller har du någon insertplugg som krånglar under mixdown? testa ta bort inserteffekterna. Valt en annan out än på dom andra spåren? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Assar Postat 15 maj 2007 Dela Postat 15 maj 2007 Jag hade likadant problem med Studio 4 och fick rådet att göra audio mixdown i "real time" (bockas för i audio mixdown-dialogen). Då funkade det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 15 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 15 maj 2007 Du har inte gjort någon volym automation du glömt bort? Jo, det kan hända! Hur löser jag det nu? Eller har du någon insertplugg som krånglar under mixdown? testa ta bort inserteffekterna. Nope, ingen på spåret som försvann! Bara send-effekter. Valt en annan out än på dom andra spåren? Nope! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 15 maj 2007 Dela Postat 15 maj 2007 Du har inte gjort någon volym automation du glömt bort?Jo, det kan hända! Hur löser jag det nu? Stäng av R knappen så att den inte lyser Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 15 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 15 maj 2007 Du har inte gjort någon volym automation du glömt bort?Jo, det kan hända! Hur löser jag det nu? Stäng av R knappen så att den inte lyser Det gör den inte 😱 . Hm, skumt! Det är liksom ingenting på det spåret som skiljer sig från de andra spåren, vad jag kan se! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 15 maj 2007 Dela Postat 15 maj 2007 Det kan också vara värt att ta en extra titt på vilken utgångsbuss det är som du gör nedmixningen på. Mixar du ned ett gruppspår istället för masterbussen så är det exempelvis sannolikt att spår försvinner och ljud förändras. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 15 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 15 maj 2007 Det kan också vara värt att ta en extra titt på vilken utgångsbuss det är som du gör nedmixningen på. Mixar du ned ett gruppspår istället för masterbussen så är det exempelvis sannolikt att spår försvinner och ljud förändras. Fattade inte särskilt mycket av detdär, har inte fattat innebörden av en "buss". Vad är det? Och hur tar jag en extra titt? Tack så mycket ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 15 maj 2007 Dela Postat 15 maj 2007 Du har inte gjort någon volym automation du glömt bort?Jo, det kan hända! Hur löser jag det nu? Stäng av R knappen så att den inte lyser Detta händer hos mig oxå i SE3! Du kan alltså inte ha R knappen och Högtalaren aktiverad på en kanal när du gör mixdown för då försvinner den kanalen på nermixen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 15 maj 2007 Dela Postat 15 maj 2007 I dialogrutan för nedmixningen kan du välja vilken buss, alltså vilka utgångar som du vill spara ned ljudet för. Det normala är givetvis att du sparar ned ljudet som spelas upp på masterutgångarna. Men du kan även ställa in så att gruppspår eller andra utgångar sparas ned. Alltså är det en bra idé att ta en extra titt i Audio Mixdown rutan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 15 maj 2007 Dela Postat 15 maj 2007 Du har inte gjort någon volym automation du glömt bort?Jo, det kan hända! Hur löser jag det nu? Stäng av R knappen så att den inte lyser Detta händer hos mig oxå i SE3! Du kan alltså inte ha R knappen och Högtalaren aktiverad på en kanal när du gör mixdown för då försvinner den kanalen på nermixen! Högtalaren? Menar du monitorfunktionen? Den tystar ju ned spåret helt så den bör aldrig vara aktiverad vid nedmixning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 15 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 15 maj 2007 I dialogrutan för nedmixningen kan du välja vilken buss, alltså vilka utgångar som du vill spara ned ljudet för. Det normala är givetvis att du sparar ned ljudet som spelas upp på masterutgångarna. Men du kan även ställa in så att gruppspår eller andra utgångar sparas ned. Alltså är det en bra idé att ta en extra titt i Audio Mixdown rutan. Okej, testade det. Hjälpte inte heller tyvärr. Men jag tror jag har löst problemet nu ändå. Testade att dra upp volymen på gitarrspåret rejält, och då fick jag lagom ljud när jag mixade ner 🙂. Varför är det så? 😮😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 17 maj 2007 Dela Postat 17 maj 2007 Du har inte gjort någon volym automation du glömt bort?Jo, det kan hända! Hur löser jag det nu? Stäng av R knappen så att den inte lyser Detta händer hos mig oxå i SE3! Du kan alltså inte ha R knappen och Högtalaren aktiverad på en kanal när du gör mixdown för då försvinner den kanalen på nermixen! Högtalaren? Menar du monitorfunktionen? Den tystar ju ned spåret helt så den bör aldrig vara aktiverad vid nedmixning. Jepp menar monitorknappen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 17 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 17 maj 2007 OKej, nu är det bara så att spåren får olika volym när man spelar upp i Cubase och när man har mixat ner. Men jag får väl leva med det 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Matthew L Postat 17 maj 2007 Dela Postat 17 maj 2007 OKej, nu är det bara så att spåren får olika volym när man spelar upp i Cubase och när man har mixat ner. Men jag får väl leva med det 😮 Låter ju inte som ett drömscenario när man ska mixa... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fogden2000 Postat 17 maj 2007 Dela Postat 17 maj 2007 (redigerat) Ställ undan brännvinet när Du mixar ner 😮😛 Redigerat 17 maj 2007 av fogden2000 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 18 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 18 maj 2007 Ställ undan brännvinet när Du mixar ner 🙂😄 Tjaa, man får väl offra sig 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fogden2000 Postat 20 maj 2007 Dela Postat 20 maj 2007 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.