godhead Postat 17 juni 2007 Postat 17 juni 2007 (redigerat) Nu ska jag sticka ut hakan riktigt rejält här. Hoppas jag inte för den sakens skull låter dryg, för det är inte meningen. Jag kommenterar personligen sällan demos på det här forumet. Kort sagt för att det är så fantastiskt mycket skitmusik som läggs upp här. Folk som vill kopiera andra, folk som skriver kassa låtar, folk som inte kan programmera trummor, folk som har för bra prylar för sitt eget bästa, folk som lärt sig mixa via cd-exemplen som hänger med studiotidningen (som tyvärr också alltför ofta, dock ej alltid, låter skit)... etc etc.. Trots detta får den mesta musik här ganska bra kommentarer, oavsett vad det är. Detta tyder på att nivån överhuvudtaget är ganska låg. Och på att den mesta demomusik här, egentligen görs "av hemstudionördar för andra hemstudionördar". Eller "av musiker för musiker" om man så vill. Och att vara ärlig och säga att man tycker något är skit? Näe det är inte riktigt korrekt, och snällt. Så därför låter man bli av ren hänsyn. Kanske säger man istället "Ja det här var bra.... men...". Eller också säger man inget alls. Som jag. "Men är du så mycket bättre själv då?" ... nej... eller... ja... eller jag vet inte. 🙂 det spelar egentligen ingen roll i sammanhanget. jag tycker ändå det finns mycket skitmusik både här och på myspace och på andra ställen - som jag själv låter bli och kommentera helt enkelt för att jag tycker det är så dåligt. Jag tror att: 1) Vi som musikskapare behöver redan från början tänka oss in i vilka som skall lyssna på vår musik (målgruppen) 2) I denna stora massa av hemmakonstruerad skitmusik, där det finns minst lika mycket helt fantastiskt underbar musik, så måste vi tillåta oss att våga vara mer kritiska mot det som är dåligt. 3) Vad är då bra och vad är dåligt? Ja det är upp till var och en att bestämma - men varför skulle vi inte kunna vara lika kritiska mot demoprylar som mot det som spelas på RadioCity (där det också spelas extremt mycket skit - med skillnaden att här VÅGAR vi spy galla över något vi tycker är dåligt) Som sagt - ryggdunkeri och interna intresseklubbar är dåligt för all sorts musik. Redigerat 17 juni 2007 av godhead
Emulator Postat 17 juni 2007 Postat 17 juni 2007 Ja, hakan stack du ut, och visst har du rätt i delar av vad du säger. Men vad är skit? En bra melodi som är förpackad i ren dynga ska väl iallafall få cred för en bra låt? En bra beat till falsksång likaså. Jag försöker oftast lyfta det jag gillar. hur bra mixat är tex Nine inch nails, (ett favvisband) när man inte alls hör vad han sjunger, när gitarren är så mycket högre att jag gjort en nyinspelning med limiter för att slippa smällen i högtalarna.(jo, tragiskt nog sant 🙂 ) Visst finns det skit, men många som postar vill ju ha hjälp med att lära sig. Att då strunta i att kommentera gör väl inte saken bättre? var ärlig istället, DÅ hjälper du till. Sedan tycker jag itne att de melodier som skapas i snitt här egnetligen är sämre än det som slår igenom kommerciellt, givetvis med undantag. jag hör ofta saker här som jag hellre lyssnar på än "jabbajabbadance 76". Så visst, vi postar skit, men ärlig skit ofta. Var lika ärlig i kritiken så vinner alla.
Hellpig Postat 17 juni 2007 Postat 17 juni 2007 Ja, hakan stack du ut, och visst har du rätt i delar av vad du säger. Men vad är skit? En bra melodi som är förpackad i ren dynga ska väl iallafall få cred för en bra låt? En bra beat till falsksång likaså. Jag försöker oftast lyfta det jag gillar. hur bra mixat är tex Nine inch nails, (ett favvisband) när man inte alls hör vad han sjunger, när gitarren är så mycket högre att jag gjort en nyinspelning med limiter för att slippa smällen i högtalarna.(jo, tragiskt nog sant 😛 ) Visst finns det skit, men många som postar vill ju ha hjälp med att lära sig. Att då strunta i att kommentera gör väl inte saken bättre? var ärlig istället, DÅ hjälper du till. Sedan tycker jag itne att de melodier som skapas i snitt här egnetligen är sämre än det som slår igenom kommerciellt, givetvis med undantag. jag hör ofta saker här som jag hellre lyssnar på än "jabbajabbadance 76". Så visst, vi postar skit, men ärlig skit ofta. Var lika ärlig i kritiken så vinner alla. Håller med ovanstående talare i allt faktiskt. Jag hör mycket här som hade platsat som signat material ifråga om kvalité. Tror det handlar mer om mindset än något annat, men det är min åsikt så klart. 😛
Demomannen Postat 17 juni 2007 Postat 17 juni 2007 Jag hör mycket här som hade platsat som signat material ifråga om kvalité. Det är ju kul att du uppskattar demomusik, men sanningen är att väldigt lite av det som postas här och på andra musikerforum håller i ett skarpt läge. Självklart inte produktionsmässigt, men inte heller som låtdemos. Inget fel i det, man är här för att lära sig och utbyta erfarenheter, proffsen hittar du inte på Studios Forum. Givetvis finns det undantag, men skippa det där "vi-här-är-minsann-lika-bra-som-dom-på-radion", för det stämmer inte. Då hade ni också varit där. 😛
Demomannen Postat 17 juni 2007 Postat 17 juni 2007 men varför skulle vi inte kunna vara lika kritiska mot demoprylar som mot det som spelas på RadioCity (där det också spelas extremt mycket skit - med skillnaden att här VÅGAR vi spy galla över något vi tycker är dåligt) Frågan är varför du och många andra ö h t vill spy galla över musik, speciellt då framgångsrika artister "som spelas på RadioCity"? Amatörmusiker behöver konstruktiv kritik, inte din galla. Men ärlig kritik är bra, kör hårt. 😛
Emulator Postat 17 juni 2007 Postat 17 juni 2007 Jag hör mycket här som hade platsat som signat material ifråga om kvalité. Det är ju kul att du uppskattar demomusik, men sanningen är att väldigt lite av det som postas här och på andra musikerforum håller i ett skarpt läge. Självklart inte produktionsmässigt, men inte heller som låtdemos. Inget fel i det, man är här för att lära sig och utbyta erfarenheter, proffsen hittar du inte på Studios Forum. Givetvis finns det undantag, men skippa det där "vi-här-är-minsann-lika-bra-som-dom-på-radion", för det stämmer inte. Då hade ni också varit där. 😛 Nej men lägg av 🙂 Jag är övertygad om att jag förmodligen aldrig kommer dit, men jag vet många låtar som postats som är minst lika bra som mycket kommersiell musik. Att lyckas beror nog inte enbart på kompetens. Det melodiöst fantastiska med tex scooters hits, naked eye, 2 unlimited, maxx ? vart hittar vi proffsen då tro? Om vi tittar på de riktigt unga som håller till här, kommer de heller aldrig blir proffs? Kännetecknas ett riktigt proffs av att man instinktivt inte håller till på detta forum? 😏 Olle Ramm som är här, får väl ända betecknas som rätt proffsig? Att en låt slår igenom kommersiellt tror jag ofta har väldigt lite med låtkvalitet att göra, åtmisntone om man lyssnar på vissa typer av musik. Det finns nog ett gäng blivande proffs här. Samtidigt finns nog några som skriver lika bra låtar men som aldrig upptäcks. thats life. Men kul kan vi ha .)
godhead Postat 17 juni 2007 Postat 17 juni 2007 (redigerat) men varför skulle vi inte kunna vara lika kritiska mot demoprylar som mot det som spelas på RadioCity (där det också spelas extremt mycket skit - med skillnaden att här VÅGAR vi spy galla över något vi tycker är dåligt) Frågan är varför du och många andra ö h t vill spy galla över musik, speciellt då framgångsrika artister "som spelas på RadioCity"? Amatörmusiker behöver konstruktiv kritik, inte din galla. Men ärlig kritik är bra, kör hårt. 😏 Konstruktiv kritik ja. Det är en intressant diskussion i sig! När är egentligen kritik konstruktiv? T ex, vilken av följande två kritiska kommentarer är mest konstruktiv? "Ja det här var bra.... men... du skulle kunna höja sången, ta bort lite bas i kaggen... och skriva en ny refräng... Tycker att produktionen är lite 'tunn' också." eller "Det här var rent utsagt skitkass. Kanske har låten en chans om du provar att höja sången, ta bort en hel del bas i kaggen... Men refrängen borde du nog tänka om helt och hållet. Den var inte bra alls. Och produktionen är väldigt tunn." Redigerat 17 juni 2007 av godhead
Itzhak Postat 17 juni 2007 Postat 17 juni 2007 jag ser "problemet" (som jag egentligen inte tycker att det är) som att det mer handlar om att musikcommunitys och musik/er/forum till en onödigt stor del besöks av personer (ofta unga) som lever för att få en gnutta uppmärksamhet, och därför öser ut sina halvfärdiga "inte-klar-än-men-vad-tycks-om-reverbet-på-kaggen"-låtar, i önskan om att få höra hur bra de är. det här slår direkt tillbaka, eftersom utbudet snart mättar marknaden för demos, och för egen del så lyssnar jag väldigt sällan på några demos här längre. det kändes mer intressant när forumet var "mindre", och man hade mer koll på de olika besökarna. man orkar helt enkelt inte lyssna på allt. inflation. tror att det var olsberg som skrev om att försöka vara specifik när man begär synpunkter. jag la ut en snutt här en gång på demoforumet och bad om specifika synpunkter och fick fin feedback. det kan bero på att jag var specifik, men det kan också ha att göra med att jag antagligen hade skrivit åtminstone 6-700 inlägg innan jag bestämde mig för att be om att få något tillbaka. off topic?
tbruce Postat 17 juni 2007 Postat 17 juni 2007 Jag hör mycket här som hade platsat som signat material ifråga om kvalité. Det är ju kul att du uppskattar demomusik, men sanningen är att väldigt lite av det som postas här och på andra musikerforum håller i ett skarpt läge. Självklart inte produktionsmässigt, men inte heller som låtdemos. Inget fel i det, man är här för att lära sig och utbyta erfarenheter, proffsen hittar du inte på Studios Forum. Givetvis finns det undantag, men skippa det där "vi-här-är-minsann-lika-bra-som-dom-på-radion", för det stämmer inte. Då hade ni också varit där. 😏 Signat är ju iofs inte lika med att man spelas på radion. Det är nog sant att det inte är mycket på det här forumet som skulle komma upp på dagordningen på några majorbolag, men om man tittar på indiebolag också, så finns det mycket här som platsar (kanske inte procentuellt men summerat).
Demomannen Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Det är nog sant att det inte är mycket på det här forumet som skulle komma upp på dagordningen på några majorbolag, men om man tittar på indiebolag också, så finns det mycket här som platsar (kanske inte procentuellt men summerat). Jag vidhåller att i princip allt som postas här är för svagt för att någon skulle vilja investera pengar i det. Självklart! Det är liksom det som är vitsen med låtkritik, eller hur? Den som inte behöver kritik av amatörmusiker postar inga låtar här. Som du säger finns här några medlemmar vars musik och produktioner håller högre klass, däribland du själv förstås 🙂, men överlag är demosarna här just... tja... demos. 😄
Demomannen Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 men varför skulle vi inte kunna vara lika kritiska mot demoprylar som mot det som spelas på RadioCity (där det också spelas extremt mycket skit - med skillnaden att här VÅGAR vi spy galla över något vi tycker är dåligt) Frågan är varför du och många andra ö h t vill spy galla över musik, speciellt då framgångsrika artister "som spelas på RadioCity"? Amatörmusiker behöver konstruktiv kritik, inte din galla. Men ärlig kritik är bra, kör hårt. 🙂 Konstruktiv kritik ja. Det är en intressant diskussion i sig! När är egentligen kritik konstruktiv? T ex, vilken av följande två kritiska kommentarer är mest konstruktiv? "Ja det här var bra.... men... du skulle kunna höja sången, ta bort lite bas i kaggen... och skriva en ny refräng... Tycker att produktionen är lite 'tunn' också." eller "Det här var rent utsagt skitkass. Kanske har låten en chans om du provar att höja sången, ta bort en hel del bas i kaggen... Men refrängen borde du nog tänka om helt och hållet. Den var inte bra alls. Och produktionen är väldigt tunn." Båda varianterna är konstruktiva. Ingen spyr galla. 😄 Så tycker åtminstone jag.
Demomannen Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Att en låt slår igenom kommersiellt tror jag ofta har väldigt lite med låtkvalitet att göra, åtmisntone om man lyssnar på vissa typer av musik. Den inställningen säger mer om dig än musiken du talar om, dina preferenser verkar stå ivägen för kritisk lyssning. Ta inte illa upp, men om du inte kan identifiera skillnaderna mellan en genomsnittlig demo här på forumet och vilken radioplåga som helst så beror det på ditt otränade öra och inget annat.
Fidden Postat 18 juni 2007 Trådstartare Postat 18 juni 2007 Att en låt slår igenom kommersiellt tror jag ofta har väldigt lite med låtkvalitet att göra, åtmisntone om man lyssnar på vissa typer av musik. Den inställningen säger mer om dig än musiken du talar om, dina preferenser verkar stå ivägen för kritisk lyssning. Ta inte illa upp, men om du inte kan identifiera skillnaderna mellan en genomsnittlig demo här på forumet och vilken radioplåga som helst så beror det på ditt otränade öra och inget annat. Eller också är det en smaksak. Och en tröttnad på basshunter och markoolio och annan högkvalitativ musik.
marc Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Eftersom det är så många (ursäkta ordvalet) "glada amatörer" på detta forum så händer det lätt att viktiga åsikterna kommer bort mellan raderna av folk som inte har något annat att komma med än att man ska "sideshaina basen" eller "klapp på axeln - det låter kanon". "Hej lyssna på den här. klicka här och där och leta efter länken där osv.." Tacksamheten är oftast inte speciellt stor vilket leder till att man helt enkelt skiter i att kommentera demos..
marc Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 (redigerat) Att en låt slår igenom kommersiellt tror jag ofta har väldigt lite med låtkvalitet att göra, åtmisntone om man lyssnar på vissa typer av musik. Den inställningen säger mer om dig än musiken du talar om, dina preferenser verkar stå ivägen för kritisk lyssning. Ta inte illa upp, men om du inte kan identifiera skillnaderna mellan en genomsnittlig demo här på forumet och vilken radioplåga som helst så beror det på ditt otränade öra och inget annat. Eller också är det en smaksak. Och en tröttnad på basshunter och markoolio och annan högkvalitativ musik. Att en låt "slår igenom" handlar typ om 90% marknadsföring och 10% musik. edit: att marcoolio sjunger om gotland i sin nya låt är ju inte så konstigt eftersom han har köpt burmeister. Det är ett PR trick = Marknadsföring tex Redigerat 18 juni 2007 av marc
henning Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Att en låt slår igenom kommersiellt tror jag ofta har väldigt lite med låtkvalitet att göra, åtmisntone om man lyssnar på vissa typer av musik. Den inställningen säger mer om dig än musiken du talar om, dina preferenser verkar stå ivägen för kritisk lyssning. Ta inte illa upp, men om du inte kan identifiera skillnaderna mellan en genomsnittlig demo här på forumet och vilken radioplåga som helst så beror det på ditt otränade öra och inget annat. Fast till viss del så har han ju rätt. Man kan ju inte heller sätta likhetstecken mellan kvalitén på musik och ifall de spelas i kommersiell radio. Kommersiell radio har ju ett krav på sig att locka lyssnare, och jag tycker inte att antalet lyssnare på något i sig markerar kvalité. Däremot så har du helt rätt i att det finns mycket på detta forum som inte skulle vara kommersiellt gångbart och att kvalitén kan vara si så där på mycket. Men det är en helt annan sak. /H.
Dividend Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Jag håller med om att det mesta är skit, både (speciellt) på radio och här.. Men det finns några som är riktigt bra, som motsvarar nån topp på ett isberg. Vissa ser man sällan, andra håller till här hela tiden. Som nån skrev "All musik som görs idag är skit, så jag köper inga CD längre. Jag gör min musik själv..."
Emulator Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Att en låt slår igenom kommersiellt tror jag ofta har väldigt lite med låtkvalitet att göra, åtmisntone om man lyssnar på vissa typer av musik. Den inställningen säger mer om dig än musiken du talar om, dina preferenser verkar stå ivägen för kritisk lyssning. Ta inte illa upp, men om du inte kan identifiera skillnaderna mellan en genomsnittlig demo här på forumet och vilken radioplåga som helst så beror det på ditt otränade öra och inget annat. Tar inte illa upp, men anser att du har fel. Du har ingen aning om mina preferenser, eller vilken musik jag syftar på. För att ta ett exempel kan vi ta harmonika Mike/wernobrgs "learn your lesson" som i mina ögon är betydligt intressantare, mer välgjord, bättre melodi och bättre musikaliskt framfört än tex. boten Anna. Sedan tycker jag att många usiker här, tex djonas, wernborg (med flera) spelar väl i klass om inte bättre än en del artister som släppt alster på skiva. Sedan verkar du helt missat att jag inte på något sätt säger att allt som finns här skulle vara bättre, bara en viss del.
Demomannen Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Du har ingen aning om mina preferenser, eller vilken musik jag syftar på. För att ta ett exempel kan vi ta harmonika Mike/wernobrgs "learn your lesson" som i mina ögon är betydligt intressantare, mer välgjord, bättre melodi och bättre musikaliskt framfört än tex. boten Anna. Lik förbannat gissade jag ju rätt?
Demomannen Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Däremot så har du helt rätt i att det finns mycket på detta forum som inte skulle vara kommersiellt gångbart och att kvalitén kan vara si så där på mycket. Men det är en helt annan sak. Det är inte alls en helt annan sak. Kommersiellt framgångsrik musik är inte framgångsrik av en slump eller som ett resultat av smart marknadsföring, som kämpande amatörmusiker så förtvivlat gärna vill tro. Jag förstår inte problemet, alla behöver ju inte vara bäst på just musik?
4Trax Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 (redigerat) Att en låt slår igenom kommersiellt tror jag ofta har väldigt lite med låtkvalitet att göra, åtmisntone om man lyssnar på vissa typer av musik. Den inställningen säger mer om dig än musiken du talar om, dina preferenser verkar stå ivägen för kritisk lyssning. Ta inte illa upp, men om du inte kan identifiera skillnaderna mellan en genomsnittlig demo här på forumet och vilken radioplåga som helst så beror det på ditt otränade öra och inget annat. Sedan tycker jag att många usiker här, tex djonas, wernborg (med flera) spelar väl i klass om inte bättre än en del artister som släppt alster på skiva. Som nån sa tidigare "det handlar 10% om musik" resten är att marknadsföra sig hitta bra kontakter och satsa tid och pengar.. det är ett heltidsjobb! Sitta hemma och göra världens bästa låtar hjälper inte om man inte jobbar med att promota låtarna eller artist/bandet. Att vänta på bli upptäckt är "one in a million"! Redigerat 18 juni 2007 av 4Trax
Majken Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 hur bra mixat är tex Nine inch nails, (ett favvisband) när man inte alls hör vad han sjunger, när gitarren är så mycket högre att jag gjort en nyinspelning med limiter för att slippa smällen i högtalarna.(jo, tragiskt nog sant ) Nu lugnar vi ner oss lite här, när Trent inte tycker att du ska höra sången.. då ska du heller inte göra det. Att Year Zero sedan är årets kanske bästa skiva gör väl ingen ledsen? Vaddå fanboy, jag?.. Sluta anklaga mig! -- Nån gång för länge sedan läste jag några tips och råd om att lägga ut sin musik på nätet. I stort gick det ut på att man skulle vänta in i det sista tills man var säker på att man hade något som man verkligen var stolt över. Anledningen är ganska enkel då chansen är större att en person lyssnar på nästa låt du lägger upp om han gillade den första. En artist som däremot spottar ur sig halvfärdiga och mediokra låtar kan skriva världhistoriens mest självklara hit som går obemärkt förbi eftersom ingen är intresserad. Demoklimatets motsvarighet till pojken och vargen skulle man väl kunna säga.
Lilleman Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Nån gång för länge sedan läste jag några tips och råd om att lägga ut sin musik på nätet. I stort gick det ut på att man skulle vänta in i det sista tills man var säker på att man hade något som man verkligen var stolt över. Anledningen är ganska enkel då chansen är större att en person lyssnar på nästa låt du lägger upp om han gillade den första. En artist som däremot spottar ur sig halvfärdiga och mediokra låtar kan skriva världhistoriens mest självklara hit som går obemärkt förbi eftersom ingen är intresserad. Demoklimatets motsvarighet till pojken och vargen skulle man väl kunna säga. Det var en intressant teori... Ett alias och image för varje låt då hedanefter...
Emulator Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 (redigerat) Du har ingen aning om mina preferenser, eller vilken musik jag syftar på. För att ta ett exempel kan vi ta harmonika Mike/wernobrgs "learn your lesson" som i mina ögon är betydligt intressantare, mer välgjord, bättre melodi och bättre musikaliskt framfört än tex. boten Anna. Lik förbannat gissade jag ju rätt? 🙂 Ehm, att mina preferenser står i vägen fär kritisk lyssning? har du hört ovanstående? Vet inte vad du menar här faktiskt. Majken: Trent är kung 🙂:) men, spelar man upp det för foplk som inte är direkt intresserade av hans musik låter det skit 🙂 EDIT: MElodier ja, Fidden på detta forum skriver melodier som sätter sig mer eller lika mycket i skallen som vilken dänga som helts. Det finns bra folk här oxo, kan vi inte enas om det? 😉 Redigerat 18 juni 2007 av Emulator
Dividend Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Däremot så har du helt rätt i att det finns mycket på detta forum som inte skulle vara kommersiellt gångbart och att kvalitén kan vara si så där på mycket. Men det är en helt annan sak. Det är inte alls en helt annan sak. Kommersiellt framgångsrik musik är inte framgångsrik av en slump eller som ett resultat av smart marknadsföring, som kämpande amatörmusiker så förtvivlat gärna vill tro. Jag förstår inte problemet, alla behöver ju inte vara bäst på just musik? "Kommersiellt framgångsrik musik", oftast pop och rock, är på not-nivå ganska enkel. Det kan vi väl enas om? (Alltså inte för att jag menar att jag gör fantastiskt avancerad musik här. Det är inte poängen. Vi bollar bara åsikter här.) Boten Anna t ex, var ju kommersiellt framgångsrik helt klart, men hur svår tror du den var att sätta samman? Pop är enkelt. Mycket enkelt. Texten tillkommer förstås, men det är bara att hyra in nån som skriver nåt som går hem i stugorna..
Dividend Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Ta inte illa upp, men om du inte kan identifiera skillnaderna mellan en genomsnittlig demo här på forumet och vilken radioplåga som helst så beror det på ditt otränade öra och inget annat. På dig verkar det som om de som är proffesionella är "proffsiga", per definition. 😉
dede Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Man kan ju alltid undra hur en ung Bob Dylan kommit fram i dag. Knappast via Idols-kriterier. Kanske inte heller via demoforum som detta, där man enligt min mening kritiserar tekniska brister hellre än innehållet. Formen är kung enligt dagens estetik. Intressant debatt för övrigt med massor av kloka reflexioner.
tbruce Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 (redigerat) Däremot så har du helt rätt i att det finns mycket på detta forum som inte skulle vara kommersiellt gångbart och att kvalitén kan vara si så där på mycket. Men det är en helt annan sak. Det är inte alls en helt annan sak. Kommersiellt framgångsrik musik är inte framgångsrik av en slump eller som ett resultat av smart marknadsföring, som kämpande amatörmusiker så förtvivlat gärna vill tro. Jag förstår inte problemet, alla behöver ju inte vara bäst på just musik? "Kommersiellt framgångsrik musik", oftast pop och rock, är på not-nivå ganska enkel. Det kan vi väl enas om? (Alltså inte för att jag menar att jag gör fantastiskt avancerad musik här. Det är inte poängen. Vi bollar bara åsikter här.) Boten Anna t ex, var ju kommersiellt framgångsrik helt klart, men hur svår tror du den var att sätta samman? Pop är enkelt. Mycket enkelt. Texten tillkommer förstås, men det är bara att hyra in nån som skriver nåt som går hem i stugorna.. Förakt, förakt. Tekniskt sett är det enkel musik, precis som större delen av all populärmusik. Ibland är det rentav banalt, ur vissa tekniska perspektiv. Men det betyder inte på något sätt att det är enkelt att göra bra popmusik. Att skriva världens grymmaste poplåt är skitsvårt, tills den dag rätt utgångspunkt trillar ner i famnen på dej och du bara behöver utföra den med de skillz du ev. har, och sedan spela in den. Det är jättenkelt, men det är också jättesvårt. På sätt och vis är det ju per definition svårt att göra "kommersiellt framgångsrik musik", eftersom marknaden är så mättad. Att göra det mest framgångsrika blir ju svårare då... hade det varit jättelätt så hade ju alla gjort det, med tanke på pengarna som finns i det. Redigerat 18 juni 2007 av tbruce
henning Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Däremot så har du helt rätt i att det finns mycket på detta forum som inte skulle vara kommersiellt gångbart och att kvalitén kan vara si så där på mycket. Men det är en helt annan sak. Det är inte alls en helt annan sak. Kommersiellt framgångsrik musik är inte framgångsrik av en slump eller som ett resultat av smart marknadsföring, som kämpande amatörmusiker så förtvivlat gärna vill tro. Jag förstår inte problemet, alla behöver ju inte vara bäst på just musik? Men du måste ju hålla med om att det finns musik med hög kvalitet som inte är kommersiell gångbar pga att den tex lockar en mindre och "smalare" publik, och likväl att inte all "kommersiell" musik är av hög musikalisk kvalité eller? Eller mäts enligt dig bara kvaliteten i hur kommersiell den är? Det finns ju egentligen ett antal olika parametrar för hur man skulle kunna mäta kvalité i musik. Kommersiell potential är ju något som kommer med att ett flertal av dessa parametrar samverkar till att man får en mängd människor att intressera sig för musiken. Genom marknadsföring så kan man också få kvantiteten av dessa intresserade människor att öka. Däremot så innebär det inte att alla dessa parametrar alltid är i topp för något som blir en hit och att något som har alla dessa delar kommer att bli en hit heller... Men jag håller med dig om att: Alla behöver inte vara bäst på musik. /H.
Dividend Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 Att skriva världens grymmaste poplåt är skitsvårt, tills den dag rätt utgångspunkt trillar ner i famnen på dej och du bara behöver utföra den med de skillz du ev. har, och sedan spela in den. Det är jättenkelt, men det är också jättesvårt. Det är inte alls skitsvårt, bara man har pengar att marknadsföra sig. Du är lurad, mannen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.