Ljunghusen Postat 13 maj 2007 Dela Postat 13 maj 2007 Hej! Jag spelar in lite låtar i mitt sovrum. Gitarren går till en Peavey 112bandit som går genom Effect-send till ljudkortets line in. Munspel och sång spelar jag in i en 30:- mic som går direkt till ljudkortets line in... Nu funderar jag på att köpa en ny mikrofon i sissådär 1000:-klassen, vad ska jag ha för någon tycker ni? Spelar som sagt in Sång och Munspel, och jag ska kunna koppla in det till mitt Audigy 2 ZS-ljudkort! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 13 maj 2007 Dela Postat 13 maj 2007 Har ditt ljudkort mickpreamp och fanomatering? Det är oftast nödvändigt för att ha en bra mick. Jag skulle satsa på ett nytt (begagnat kanske) ljudkort om jag var du. Annars finns väl varianten med en mick med USB-utgång. Men vad jag kan hitta så finns det inga under 1000 kr. Röde Podcaster ligger på 1995:- på JAM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ljunghusen Postat 14 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 14 maj 2007 Jag vet inte ifall den har varken Fantommatning eller MicPreamp, har tittat runt lite men inte hittat någon info. Någon som kan hjälpa lite? Vad ska man annars ha för ljudkort om man köper nytt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 14 maj 2007 Dela Postat 14 maj 2007 Okej! Det finns interna och externa ljudkort, interna sitter i datorn och externa kopplar man in till t.ex. datorns USB eller FireWire. Kolla runt lite själv på musikaffärer efter ljudkort, finns i olika prisklasser. http://www.jamshop.se/ http://www.musikborsen.se/ Eftersom du vill spela in med mick så är det viktigt att du kollar så att ljudkortet har mickpreamp och eventuellt fanotmmatning (om micken du ska använda kräver det). Jag och andra kan väl posta några förslag om vi vet ungefär vilken budget du vill hålla dig inom! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
allansson Postat 14 maj 2007 Dela Postat 14 maj 2007 Efter en snabb Googling på ditt kort så kan jag nog konstatera att ditt ljudkort inte har fantommatning. Detta innebär som sagt att du antingen får köpa en preamp om du ska köpa en kondensatormic eller hålla dig till en dynamisk mic. Personligen så skulle jag nog satsa på det första alternativet, med tanke på att du behöver den till sång. Alternativen nu är att antingen spara ihop tillräckligt med pengar för att ha råd med något relativt bra, vilket du har för ca 2500 (Studio Projects VTB-1 preamp och Studio Projects B1 mikrofon), eller att köpa en billig preamp (Behringers vad-den-nu-heter) tillsammans med ovanstående mic för totalt ca 1500. (Ja, jag vet... det finns andra bra mickar i samma prisklass men jag älskar den verkligen). Om du dock väljer en dynamisk mic så är nog Shure SM58 det stabilaste valet man kan göra. Tror den går på en tusenlapp eller så... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ljunghusen Postat 14 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 14 maj 2007 Tack så jättemycket! Du kommer inte ihåg det fullständiga namnet på "Behringer-vad-det-nu-heter"? 1500:- för hela paketet är helt i min prisklass, om inte lite över... Men det får man väl ta om man ska ha något vettigt. Som sagt, sitter med en 29:- mic nu, mindre kul. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 14 maj 2007 Dela Postat 14 maj 2007 Kan han ha menat Behringer Tube Ultragain MIC100 ? 550.- på JAM Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 14 maj 2007 Dela Postat 14 maj 2007 (redigerat) Ta Mic 200 istället finns presets på den som kanske kan komma väl till pass kostar nån 100:ing mer. Hör med Harmonica Mike han är en munspelare av guds nåde han borde ha tips om mick som funkar både till munspel och sång. Göran Redigerat 14 maj 2007 av Burnin Sven Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ljunghusen Postat 16 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 16 maj 2007 Har inte råd med detta eftersom jag är fattig gymnasiestudent utan möjlighet att jobba i sommar så jag undrar följande: Finns det någon okej mic att koppla in direkt i datorn i prisklassen runt 200-500 kanske? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 16 maj 2007 Dela Postat 16 maj 2007 Om du är ute efter en lite mer studio-aktig mick, t.ex. kondensatormickrofon så får du kolla begagnat. Kolla typ begagnat på Vendolin.se . Vill du fortfarande köpa nytt så skulle jag väl rekomendera en dynamisk mick, nått i stil med Shure PG48, det är ju en vokalmick, som håller sig i den prisklassen. http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=423964&artno=126159 Ser även att du på Musikbörsen kan få en Behringer till ungefär samma pris. http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=426574&artno=135603 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ljunghusen Postat 17 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 17 maj 2007 https://www.studio.se/index.php?showtopic...=0entry610971 Eftersom båda mina trådar har ebbat ut i samma område så kanske vi kan fortsätta denna tråden där? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.