niklas73 Postat 12 maj 2007 Dela Postat 12 maj 2007 (redigerat) Följ länken. Spola fram om ni så önskar till0:28 o lyssna till 0:35. Edit: Sorry glömde länk 🙁http://www.c64audio.com/trackInfo.php?ISRC...200010&cat=IR01 Klicka på prewiev längst ner Där kommer ett wosssshhhhh ljud. Det är så j***a mycket rymd i det ljudet och det är de rymden jag är uteefter. Tyvärr hittar jag inga andra bra exempel på nätet som kan beskriva det lika bra. Är ni med på vad jag menar. Jag vill ha den där stooora rymden i vissa ljud. Är det så enkelt att man tar fram det med reverb effekter eller är det mer avancerat. Jag är ganska rookie på ableton som jag jobbar i men kan grunderna och bygger låtar. Väldigt tacksam för svar! Trevlig helg Niklas Redigerat 12 maj 2007 av niklas73 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 12 maj 2007 Dela Postat 12 maj 2007 Vad för länk? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BozoB Postat 12 maj 2007 Dela Postat 12 maj 2007 Såna där sweeps kan man göra genom att förändra tonhöjden över tid på en brusfil. Sen lägger man på nåt reverb på det och gör en panoreringssvep... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
niklas73 Postat 13 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 13 maj 2007 Ah schysst. Men rymdeffekten... Är det bara reverb? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 13 maj 2007 Dela Postat 13 maj 2007 Det låter som om ljudet i sig har en del ambience så att säga. Till detta har man lagt ett reverb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BozoB Postat 13 maj 2007 Dela Postat 13 maj 2007 Ah schysst. Men rymdeffekten... Är det bara reverb? Jo, säkerligen reverb... Testa och kör nån kort reverb med mkt "spread".. Alltså snabba reflektioner som sprids ut över båda högtalare. Sen drar du på nån längre reverb utan Early Reflections. Kanske nån lång plåt... Equa detta reverb efter behag. =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
niklas73 Postat 13 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 13 maj 2007 Oj mkt svå¨ra ord. Lång Plåt Är Early reflections nån inställning på reverben och kan det heta nmgt annat Equa är det detsamma som att använda equalizern? Kort/lång reverb? vad är det Reflektioner somsprids utåt högtalarna? Förlåt men de här termerna är jag helt ny på. Ska testa men hoppas ändå på svar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xarl Postat 14 maj 2007 Dela Postat 14 maj 2007 Vilket av ljuden menar du egentligen? Det är ett "explosions" ljud som slår av, och sen ett långt svepande "swish"..... /X Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
niklas73 Postat 14 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 14 maj 2007 Swishet! 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 14 maj 2007 Dela Postat 14 maj 2007 Är inte swish bara att ta vilket "oljud" som hellst lägga ett Bandpass filter på. och sen ändra freq för att få till swishet? Lite reverb och stereodelay på det och det sitter som ett smäck 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.