Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag förstår inte skillnaden på de olika formaten.

Är det skillnad i prestanda/belastning på datorn om man kör DirectX el VST i Cubase?

Annons
Postat
Så länge pluggen gör sitt jobb så kvittar det väl 😆

men han frågade ju om de va nån skillnad på belastningen... då kvittar de väl inte om pluggen gör sitt jobb.. ?

Magnus: Jag vet faktiskt inte... beror kanske lite på.. jag har som princip att bara köra vst iaf... litar inte på microsoft-kraffs...

Postat

Njaee skillnad i prestanda skall ju inte ha med formatet att göra.

Det varierar från plugg till plugg det där med hur mycket prestanda den kräver.

VSt:ierna kan du ju ordna i egna kategorier men Direkt X sorteras av Windows.

Detta har vi nog diskuterat förut. Försök att söka på forumet så får du mer klarhet. 😆

Postat

En stor skillnad för Cubase användare är att DX plugins ej kan automatiseras, vilket gör att VST är att föredra om valmöjlighet finns.

/Majken

Postat
En stor skillnad för Cubase användare är att DX plugins ej kan automatiseras, vilket gör att VST är att föredra om valmöjlighet finns.

men det är ju Cubase fel eftersom DX-plugins kan automatiseras och har inte med DX-standarden att göra.

Annars är det ingen direkt skillnad på formaten. Du kan göra samma sak i båda. Anledningen att DX-standarden finns är att den är gratis(?!) och att alla ljudkort stöder den (DirectX). Funkar kardemumma med MS operativsystem.

Postat
men det är ju Cubase fel eftersom DX-plugins kan automatiseras och har inte med DX-standarden att göra.

Annars är det ingen direkt skillnad på formaten. Du kan göra samma sak i båda. Anledningen att DX-standarden finns är att den är gratis(?!) och att alla ljudkort stöder den (DirectX). Funkar kardemumma med MS operativsystem.

Att inte kunna automatisera DX plugins är ett dilemma som de flesta sequencerprogram lider av. Det stora undantaget heter Cakewalk vilket inte är så underligt då det är Cakewalk som hårt drivit utvecklingen av DX formatet. Från och med DirectX 8 är det dock möjligt att automatisera effekter om värdprogrammet tillåter det.

En viss skillnad på formaten är det, allra helst för utvecklare, men inte något som märks hos användare förutom möjligtvis att VST baseras på .dll filer medan DX använder sig av windows systemregister. Vad gäller DX formatet förekommer det en del förvirring. Microsoft har utvecklat DirectX standarden för mediahantering i windowsmiljö. Det är dock inte enbart Microsoft som utvecklat plugin standarden DX, stor del har Twelwe Tone Systems gjort. Mer kända under namnet Cakewalk 😉 - http://www.thedirectxfiles.com/

Både DX och VST är "gratis". Cakewalk och Steinberg har gratis SDK'er för utveckling av plugins i båda formaten.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.