Masse Postat 25 augusti 2004 Postat 25 augusti 2004 Hej! Har problem med att min dator hänger sig. Det här händer efter en stund datorn varit igång. Processorfläkten varvar upp när jag tex scrollar med musen. Jag behöver inte göra något aktivt i datorn för fläkten varvar upp då och då. Det är när fläkten varvar upp som datorn hänger sig. Har fått tips om att det kan vara processorn som är för varm, men har kollat i bios:en och den är runt 50 grader. Är fläkten för klen eller det är nåt fel på processorn? Har testat att sätta i ett kraftfullare grafikkort utan resultat. Kan det hjälpa att uppgradera bios? Drar mig för att göra det! Mitt system: Iwill KK266 moderkort Via KT133 AMD Athlon Thunderbird 1,4 mHz Matrox Millenium G200 (grafik) 512 ram DSP24 value (ljud) ej installerat drivrutinerna än Maxtor 40 GB (systemdisk) Maxtor 120 GB Win XP Pro Tack på förhand!
Implasticyde Postat 25 augusti 2004 Postat 25 augusti 2004 Låter som om processorn blir överhettad då den belastas. Prova att damsuga bort allt damm du har i datorn och rengör processorfläkten. Du kan också ta av skalet på din dator så att du får bättre luftgenomströmning. Antar att detta endast är en temporär lösning och rekomendationen är att köpa en ny processorfläkt. En processor bör helst inte vara varmare än 40 grader celsius oavsett märke. Allmänt kan man säga att ju lägre temperatur processorn, hårddiskarna och övriga chip har i din dator. Ju längre livstid och säkrare drift har de. Och du behöver troligtvis inte uppgradera ditt BIOS men det är inte fel att göra en uppgradering. Brukar inte vara speciellt svårt om man bara följer instruktionerna och har ett stabilt system 😄 Du hittar bra processorfläktar på följande sidor: Komplett Gtek Styggapojken Whynoi Vill du kika på andra datordelar så titta på Buggy för bästa pris på datorkomponenter.
Masse Postat 25 augusti 2004 Trådstartare Postat 25 augusti 2004 Jag har dammsugit och blåst bort det mesta av dammet i datorn och på fläkten. Kanske bäst att ta bort fläkten helt och rengöra den. Hänger sig ändå. Blir nog en ny fläkt och en tystare sådan.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.