Jump to content
Annons

Recommended Posts

UlfN (oregistrerad)
Postat

Hej,

Har införskaffat mig ett Lexicon Lambda ljudkort med tillhörande mjukvara Cubase LE. Cubase är helt nytt för mig och jag behöver lite support på inställningarna. Har blivit "runtkopplad" flera gånger hos olika ÅF denna vecka, och börjar känna lite panik, då jag skall spela in ett radioprogram imorgon lördag 12/5.

Finns det någon vänlig själ jag skulle kunna få ringa idag fredag (11/5) för att få lite "en-gångs-support" så jag får allt att fungera?

Stort tack på förhand

Ulf

Annons
Postat

Hej Vad är det du har problem med? Cubase är ju ett ganska komplext och omfattande program. Är det programmet eller kopplingarna med ljudkortet? Har det med uppsättningen att göra så skall ju försäljaren egentligen hjälpa dig med det. Gäller det progrmamet så får du nästan ställa mer specifika frågor.

kan tyvärr inte ge dig telefonsupport eftersom ajg jobbar, men har du trassel med Cubase så kan du ju kolla Majekns hemsida som är mycket pedagogisk och lättfattlig. Det tar tid att sätta sig in i Cubase.

http://www.majken.se/cubase/index.htm?tracks.htm

😏

UlfN (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för svar. Tack även för länktipset. Mycket bra. Skall titta igenom det noga.

Jag hade ändå tyckt att det hade varit bra och tala med någon. Är ledig idag och är således tillgänglig hela dagen eller kvällen. Tror det hade underlätta om jag kunde förklara problemet över telefon. Forum i all ära 😆

Ljudkortet är installerat efter alla kontens regler och jag har ljud ut. Det jag inte får att fungera är mikrofonen. Vad jag vet är den rätt inkopplad och jag är medveten om att jag behöver använda en förstärkare till denna eftersom det är en kondensatormikrofon. Har även en extern pre-amp (Behringer) om Lambdan inte skulle fungera tillfredsställande.

Vad är M17? 😏

Redigerat av UlfN
Postat

MI7 är distributör för Steinberg - och du hittar dem här: http://www.mi7.com/ 😄

En kondensatormikrofon måste matas med fantommatning för att du ska få liv i den. Är det den matningen du har glömt bort att sätta igång kanske...? 😄

UlfN (oregistrerad)
Postat

Nej då, "full throttle" på fantominmatningen 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

OK låt oss bena ut vad du har för problem.

Lista vad som inte funkar.

Berätta i detalj hur du har kopplat det.

Vi skall nog få igång det.

UlfN (oregistrerad)
Postat

Hej drloop,

Kan jag ringa dig eller du kan ringa mig?

Ulf

UlfN (oregistrerad)
Postat

Jepp 😉 XLR i båda ändar. Har fått ljud i mikrofonen. Ljudkortet ligger som standard i röstinspelning i "Ljud & Ljudegenskaper" (i kontrollpanelen) men knapparna är av någon anledning inaktiverade. Byter jag till det interna ljudkortet "aktiveras knapparna". Tror att mitt problem ligger i inställningarna i Cubase. Är ingen expert på detta - om frågeställningarna skulle vara helt tokiga 😕

Postat (redigerat)

Har inte Cubase själv, så jag vet inte hur det ska se ut, men gå igenom alla inställning inne i Cubase som har med ljudkort och drivrutiner att göra.

-Se till att det står ASIO och att det är ditt nya ljudkort som är valt och inte det interna.

Har du förresten kollat i ljudkortets manual, så att du inte har nån installationsguide där? Till mitt ljudkort följde det med ganska så detaljerade instruktioner för inställningar hos de vanligaste sequencerprogrammen.

Redigerat av android
Postat

Windowsinställningarna är ointressanta. Där ska helst ditt seriösa ljudkort inte vara aktiverat för några funktioner alls...

I Cubase måste du aktivera de in- och utgångar som finns och ska användas. Kommer inte ihåg riktigt vad menyn heter, men kolla efter Device Setup eller liknande.

UlfN (oregistrerad)
Postat

Tack Claes för informationen om Windows och standardljudkortet. Device Setup har jag varit inne på, men det är inte så lätt att ställa in om jag inte vet vad jag skall ställa in 😕

Som jag skrivit tidigare, hade jag varit mycket tacksam om jag kunde få gå igenom vissa inställningar över telefon med någon. Det hade underlättat mycket....

Trevlig helg och tack till alla förresten... 😉

Postat

1. Under menyn "Devices" väljer du "Device setup ..."

Klicka på "VST Multitrack" i listan till vänster och välj fliken "Setup" till höger.

I fältet "ASIO Driver" väljer du ASIO-drivrutinen för ditt ljudkort.

Klicka OK.

2. Under menyn "Devices" väljer du "VST Inputs".

Här ska du få upp ingångarna på ditt ljudkort. Se till att de är aktiverade genom att klicka på knappen "Active".

Stäng fönstret.

3. Under menyn "Devices" väljer du "VST IOutputs".

Här är jag lite osäker på hur det ser ut, men antagligen får du upp en mixer-regel där du kan välja utgång. Välj den utgång du vill använda på ljudkortet.

Stäng fönstret.

Nu ska du ha valt rätt ljudkort och aktiverat ingångarna på kortet.

Har du fortfarande problem?

UlfN (oregistrerad)
Postat

Tack Assar. Mina nuvarande inställningar verkade stämma överrens med ditt förslag.

Tyvärr kvarstår mina problem. Utan att bli tjatig men jag behöver prata med någon över telefon. Är inte speciellt kunnig, och skulle behöva ta det ett steg i taget. Får söka efter lösningen på annat håll. Jag reder tyvärr inte ut det via meddelande.

Tack alla för att ni tagit er tid att svara 😕

Ulf

drloop (oregistrerad)
Postat
Du har PM.

Du är en bra kille Assar!

Postat

PM'ade också men såg just att Assar redan gjort detsamma. Nåja slå en signal om du inte löst problemen ännu. Jag är hemma hela kvällen och är hyfsat välbeläst på frågor om Cubase 😛

Postat

Jag lyckades inte hjälpa till. Kunde inte se att det var några inställningar i Cubase som var fel, ändå är det ingen signal till audiokanalen vid inspelning.

Om det löser sig så får du gärna berätta var felet var, Ulf.

Postat

Det har löst sig, det var lite allmänt trassel med nivåinställningar och sånt bara. Inställningar tycks du och Ulf ha löst så det mesta var redan i ordning 😆

Däremot var planen att köra Cubase ihop med ett annat program där Cubase skulle banda ljudet både från mikrofon och från programmet med spellistorna. Men eftersom ljudkortet inte har "what you hear" ingångar i drivrutinerna och inte vill lira riktigt ihop med programmet tycks lösningen vara att köra allting i Cubase.

Inte det mest snabbjobbade sättet men jag har gjort program på liknande sätt för SR och det ger sekundprecision i fejdar och klipp vilket ger tajtare program för den som lägger ned en extra timme på jobbet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Det är rätt klurigt att få saker att rocka i datorn om man skall lajva ett program. Har gjort "live" podcasts. Enda sättet att klara sig med Skype konferens och diverse ljudkällor är att ha två datorer...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.