Jump to content
Annons

MELODIFESTIVALEN SEMIFINALEN

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Melodifestivalens semifinal sändes idag. Från de 28 bidragen gick 10 stycken vidare.

De som gick vidare var: Vitryssland, Makedonien, Slovenien, Ungern, Georgien, Latvia, Serbien, Bulgarien, Turkiet och Moldavien.

Hur kan Turkiet gå vidare, klart sämst av alla 28+14 redan finalklara! Dessutom sägs de vara en av favoriterna.

De som jag tyckte skulle gå vidare var:

Albanien,

Holland,

Danmark,

Tjeckien,

Portugal,

Norge,

Estland,

Vitryssland,

Ungern och

Serbien.

Förresten, hur kan det kallas semifinal, när det bara är en enda förtävling? Krävs det inte två semifinaler för att få kallas semifinal?

😏

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

Av 10 bidrag som gick vidare var alltså 9 st från så kallade Östländer...

Jag sticker ut hakan och säger att 99% av musiken som produceras i östeuropa är riktigt jäkla skitdålig, vilket betyder att majoriteten av startfältet i eurovision song contest består av länder med skitdålig musiksmak.

Att Lordi vann förra året förstärker bara min tes eftersom sopig 80-tals-monster-rock hör 80-talet till. Eller ja, 80-talet och Östeuropa.

Postat

Årets olika rockbidrag har varit ljusår bättre än de finska monsterna som vann i fjol - även om vissa av bidragen kandiderar till samma låga klass...

De jag tyckte var något i semifinalen, var:

Vitryssland (klar vinnarkandidat för hela klabbet - skitbra!)

Island (synd att den inte gick vidare - kom i skymundan eftersom den kom efter Vitrysslands kanonlåt)

Estland (halvkass vers, men mycket bra refräng)

Serbien (även om den var lite tjatig)

Moldavien (kanske också en vinnarkandidat - om hon ser till att sjunga renare på de lägre tonerna också...)

Vad The Ark ska där att göra, förstår jag ärligt talat inte. De kommer i den undre hälften av resultatlistan...

Postat
Av 10 bidrag som gick vidare var alltså 9 st från så kallade Östländer...

Jag sticker ut hakan och säger att 99% av musiken som produceras i östeuropa är riktigt jäkla skitdålig, vilket betyder att majoriteten av startfältet i eurovision song contest består av länder med skitdålig musiksmak.

Att Lordi vann förra året förstärker bara min tes eftersom sopig 80-tals-monster-rock hör 80-talet till. Eller ja, 80-talet och Östeuropa.

99% av musiken som produceras i västvärlden är riktigt jävla skitdålig den också. Lyssnat på RixFM nån gång?

Förresten, ursäkta min usla geografikunskap, men vilket av de 10 länderna var inte ett sk. östland?

Postat

Ok for argument's sake, eftersom det anses smart att hitta argument kring allt, så säger vi att 99% av ALL musik i hela världen är skitdålig.

När hörde du förresten en bra östeuropeisk lår sist?

Du får kolla i en kartbok efter svar på fråga 2. Lite praktisk övning gör att det fastnar bättre.

Postat
Ok for argument's sake, eftersom det anses smart att hitta argument kring allt, så säger vi att 99% av ALL musik i hela världen är skitdålig.

När hörde du förresten en bra östeuropeisk lår sist?

Du får kolla i en kartbok efter svar på fråga 2. Lite praktisk övning gör att det fastnar bättre.

Tyckte både Georgiens och moldaviens låtar var bra, så det var väl sådär en 3-4 timmar sedan.

Jag äger ingen kartbok, så jag kan tyvärr inte göra övningen 😏

Postat (redigerat)

Alla länder är östeuropeiska utom möjligen Turkiet som vanligen inte brukar klabbas ihop med östblocket.

Men i övrigt är alla länder östeuropeiska även om motståndarna till ett EU meddlemsskap i turkiet kanske hellre hade sett sig själva som en del av Asien.

Men i min bok är alla länderna Öst-Europeiska av de som gick vidare.

Redigerat av DivineCo
Postat

Intressant att Island inte gick vidare - 24 poäng av 25 möjliga fick den i SVTs program. Där snackar vi ryggdunkning på hög nivå.

Blir så jävla trött på det, vartenda år ska Sverige vinna; "vi har den bästa låten". Kanske det, men vi röstar ju inte på oss själva! Hela spektaklet är bara ... bläää

Postat

Jag såg de första låtarna igår men pallade inte mer när de där idioterna började sjunga om vampyrer. Jag fattar inte, är det alla andra länder som har så dålig musiksmak eller är sverige det enda landet som tar eurovision på allvar? 😄

Postat

Trist att alla ska dissa östeuropa. Jag har alltid gillat turkarnas bidrag t ex. Deras melodier tar alltid lite annorlunda vägar än den Waterloo-andan som härskat i detta land sen 74.

Glöm inte att en av förra årets stora hits "Maiahi" var rumänska bidraget. Den spelades typ 1 miljon gånger mer på radio än Carolas låt.

Visa lite respekt för våra östliga vänner please!

Postat

Mer respekt till öst. Absolut!

Vissa av östbidragen var helt klart bland dom bästa i hela festivalen. I alla fall skönt att vi slapp DJ Bobo.

Dock hävdar fortfarande att Erikur Haugsson var snyggast och sjöng bäst.

Postat

Varför är det så illa att det kommer många från öst? Jag tycker bara att det är positivt. I början kopierar de förstås ofta västmusik eftersom de tycker att det är bättre än deras egen musik när det är nytt, men efter hand vågar de låta inhemska influenser komma in allt mer, så att det kan bli lite mer spännande rytmer och klanger.

Eirikur var riktigt bra, men han förlorade på att komma efter den ännu bättre låten från Vitryssland. Hade han kommit efter vilken annan låt som helst, så är jag säker på att han hade kommit med till finalen...

Postat

Jag må vara konstig eller störd. Men jag tycker verkligen att det inte finns en enda låt som är ens hyffsad. Jag menar att totala, rubbet är riktig dynga. Sämsta låten på rixFM eller Megapol är mindre sämre än den dyngan som serveras där. Inte nog med att låtarna som är inspelade och med bandade körer dubbad lead så sjunger dom så förbannat surt att man tror att det är på skoj, "-Fan skämtar dom nu?" Jag tycker det var bättre förr, liveband, dirigent, inget bandat, inga autotuners, ärligt äkta, Sen kom image. Nu för tiden så är det bara glamour, pride, kläder, sen hur man sjunger skiter man i! Ju mer bajspackeri dessto bättre. Musik?... Äh skit i den.. bara det ser ballt ut! Fattar inte hur folk kan tycka det är bra. Eller är folk så dumma eller dåliga och hör att det inte låter bra? Eller är det så ballt som folk säger å sväljer skiten med hull å hår?

Postat
Eller är folk så dumma eller dåliga och hör att det inte låter bra?

Stikkan Andersson sa:

-"Folk är inte dumma....de är ännu dummare"! 🙁

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Jag såg inte semifinalen men stod vid tillfället på en nattclub i Tallinn och lyssnade på Ines. En av "stjärnorna" från Estland. Hon var med i Sverige 2000 och gjorde en halvhjärtad insats där. Men på clubscenen i Tallinn så var hon riktigt bra. Lite väl mycket ungdomsskrammel på gitarrerna i bandet som lirade med henne men annars var det ok.

Problemet med melodifestivalen är TV-produktionen. Alla håsar upp svenska delen till höga höjder. Men för mig är det vekt ljudmässigt. Bilden är säkert bra men själva ljudproduktionen är så TV-aktig så man bara kräks. Ofta har jag inget emot artisterna så länge de kan spela och sjunga.

Angående östländer och melodifestivalen. Det är klart att det är annorlunda med deras smak. Vi har inte samma vardag och samma kulturella bakgrund. Det blir med andra ord en psykoakustisk bedömning och därmed kan det låta hur fan som helst. Och det gör det. Spegelbollen från Ukraina är ett gott exempel på det.

PS. Och glöm inte att det också har passerat mången god musiker i melodifestivalen/eurovision-sc. DS.

Postat (redigerat)
Inte nog med att låtarna som är inspelade och med bandade körer dubbad lead så sjunger dom så förbannat surt att man tror att det är på skoj

Kan hålla med om att sångkvaliteten är märkligt låg i Europa. Jfr t ex American Idol och svenska Idol. Här är det många ända upp i finalen som är i princip pinsamma, medan alla redan i grundserien i amerikanska idol verkligen KAN sjunga.

Det där med bättre förr vet jag inte.

Tycker nog faktiskt Ark är bättre än Lill-babs

Redigerat av barkley
musik (oregistrerad)
Postat
Turkiets låt är ju den enda av alla dedär dåliga sakerna man öht skulle kunna digga vid ett alkoholpåverkat tillstånd! Resten duger inte ens då 😮

Hehe... Jag får nog säga att det är den sämsta låt jag hört under 2000-talet. Åtminstone.

musik (oregistrerad)
Postat
Jag tycker verkligen att det inte finns en enda låt som är ens hyfsad. Så sjunger dom så förbannat surt att man tror att det är på skoj, "-Fan skämtar dom nu?"

Jag tycker nu när jag hört alla bidrag att på betygsskalan får INGEN högsta betyget, dvs. 5, bara 3 st en 4:a (Litauen, Grekland, Sverige), 27 st 3:a, 9 st 2:a och 3 st 1:a (Israel, Ukraina, Turkiet). Det ger medelbetyget: 114/42 = 2.71, där 3 är godkänd.

Och inte skulle jag köpa någon låt och har så aldrig gjort. "Per Lucia", Italienskt bidrag med Riccardo Fogli 1983, är det närmaste jag kommit. Den spelade jag in på kompaktkassett.

Att de sjunger sämre än andra som släpps på skiva håller jag inte med om. Magnus Uggla, Ulf Lundell och Håkan Hellström är ju inte direkt ess i jämförelse...

😮

:musik

Postat

Jag tycker man kan sammanfatta diskussionen om bra och dålig musik med att hade vi alla (musikutövare som konsumenter) samma musiksmak så skulle vi alla slippa skitmusik och bara få höra bra musik. 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.