Jump to content
Annons

zagabar

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå!

Jag har nyss reparerat en gamma l fiol jag fått av min moster. Jag testade att spela på den men det blir inte mycket friktion ot strängarna så det låter nästan inget. Är det harts som behövs då eller? Jag köpte sådant men vet ej hur man applicerar det.

EDIT: en nybörjarguide hade också varit nice!

Redigerat av zagabar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan!

Jo, harts är direkt nödvändigt att applicera på stråken oavsett om det är en stråke för violin, viola, cello, eller en contrabas.

Det finns olika sorters harts beroende på vilken slags effekt och sound som man eftersträvar,

men ett vanligt hederligt standardharts duger gott och det kostar inte många kronor.

När du väl har införskaffat dig hartset så ska du se till att hartsa stråken inför varje gång du spelar.

Om du spelar många timmar vid ett och samma tillfälle får du kanske förbättra harts-effekten under övningens/spelningens gång.

En stråke ska vara ganska så rejält inhartsad, men speltekniken är också naturligtvis direkt avgörande.

(Violin och andra stråkinstrument är ju överlag mycket teknik-känsliga instrument!)

Och självklart så ska du se till att inte ta på stråkens tagel då det ger motsatt effekt när den blir fet och smutsig av fingrarna.

Lycka till med spelandet!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

precis som Ludgo sa! Fast med för mycket harts så kommer det att "riva" ganska ordentligt, testa att ta ditt nyinköpta harts och dra ett par drag fram å tillbaka på stråken.... se sen till att dra stråken vinkelrätt mot strängarna, samt att stråken är ungefär mitt mellan greppbräda och stallet, drar man snett mot strängarna eller för långt upp på halsen/stallet, spelar det ingen roll hur mycket du hartsar 😎 Som sagt, mycke slit i början, minst 50% av spelet sitter i en bra stråkhand... tro mig, jag är inne på mitt 20:e år med stråkinstrument...

EDIT;

Ang nybörjarguiden... Tror det är smidigast att ta nån/några lektioner av någon lärare faktiskt.. Det är svårt att läsa sig till hur man håller ett sånt instrument, det är väldigt lätt att hålla "fel" med följd av att man kommer att spänna sig på ett onaturligt sätt, vilket sedan medför att man får jäkla ont efter ett tag... Det är svårt att öva bort felinlärda grepp, hållningar och dyligt...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...