melody (oregistrerad) Postat 25 augusti 2004 Postat 25 augusti 2004 Tycker det är kul att sjunga och spela gitarr = 😆 Tyckte jag skulle vara cool och spela in lite. Så glad i hågen gick jag till affären = 😄 Kunde inte något om inspellningsprogram = 😛 Men fick hjälp och hem kom jag med music studio 2005 delux = 🙂 Är faktiskt rätt "idiot" när det gäller datorer oxå = 🙂 Så det har inte hänt så mycket = 😄 Invecklat så man blir ledsen = 🙁 Nån som kan ge mig enkla grundläggand komigångtips= 😉 För nu känns allt så mörkt = 😱 Installationen är klar..men sen då? 😕 Kram till alla från " the singing girl"
Lundin Postat 25 augusti 2004 Postat 25 augusti 2004 😉 det där såg nästan ut som en låt..i bildformat.. 1. Bli kompis med datorn 2. läs manualen till programmet 3. återkom sen med svåra frågor Med lite mer kött från dig och lite inledande stapplande steg ska nog den samlade trusten på det här rätt ordentligt kompetenta forumet hjälpa dig med en *host* hit..*host*oj..fick något i halsen.. well.. någonting som låter musik åtminstone.
Andreas L Postat 25 augusti 2004 Postat 25 augusti 2004 Om du verkligen har noll koll, så försök hitta någon polare eller be dem på musikaffären att visa dit hur du kommer igång. Som jag förstår det så vill du till att börja med spela in gitarr och sång, och då tänker jag akustisk gitarr. Du behöver alltså hjälp med att se till att ljudet kommer in i datorn som det ska etc. och de allra mest grundläggande sakerna är svåra att förklara så här i forumet. Det fungerar bättre när du kan beskriva problemet mer exakt, men i början kan det vara svårt. Så... innan du tappar sugen... se till att få lite starthjälp av affären eller någon kompis, ifall du inte har en aning om hur du skall börja alltså!
trombonisten Postat 25 augusti 2004 Postat 25 augusti 2004 Hej melody. Läs manualen är ett bra tips. Den finns ju där just för att lära ut programmet. Sitt i bästa fåtöljen, fyll på tekannaen och svep en filt om benen (eller vad som känns mysigt). Sen behövs det ju en karta på nåt sätt -- vad börja med så det inte blir vilse i djungeln direkt? En tanke kan vara som följer: dag 1) Spela in nåt med mikrofon, vad som helst, kanske en liten barnvisa. Då måste du få i mikrofonen, sätta igång inspelning o sånt. Mycket att lära. dag 2) Lek med effekter som EQ o kompressor med mera på det du spelat in och se vad som händer. Oftast låter det väl bara sämre. Spara undan en version av detta, det är din första inspelning. Bränn den på CD och sätt upp den på väggen. Mycket att lära här också. dag 3) Dags att börja om helt fräscht med låten. Gör en ny VIP (heter det så ?). Spela in kompet på gitarren först. Spela in sången sen på en egen kanal. Nu behövs hörlurarna också. Mycket att lära här. dag 4) Spela in lite rytminstrument också, kanske skedar eller makaronipaketet. Nu är det dags att mixa ihop det. Prova med effekter och kanske att automatisera volymen här och där. Vad händer om sången läggs helt till vänster o gitarren till höger? Kanske lite eko eller delay? Bränn även detta på CD. Nu har du gjort 2 CD och är på väg att bli etablerad artist (förlåt, lite ironi här). Men du har lärt dig en hel massa. Nu kan du gå vidare. Se till att lära dig lite varje dag. Kanske är det midi som är nästa Sak, kanske är det dags att lägga lite drumloopar. Massor att lära finns det. Annars är det ju bara att fråga. Vi finns här.
trombonisten Postat 25 augusti 2004 Postat 25 augusti 2004 Kolla www.magix.com Gå ner på Nordic / Sverige, sedan Music. Mer info finns där. Jag misstänker att Magix tagit delar av ljudmaskinen ur Samplitude, begränsat den och paketerat den. Finns på Åhlens kring tusenlappen. Inte provkört, så jag kan inte recensera. Samplitude är min favorit dock, så det borde kunna vara bra. Tr.
slaptap Postat 25 augusti 2004 Postat 25 augusti 2004 Samplitude är åxå min favorit. Men lillebror till Samplitude är Magix Music Maker, inte Magix Music studio. Har tittat igenom Music studio 2003 å 2004, och de var inga höjdare. Förväntar mig nästan att 2005 heller inte är det. Men däremot har jag stora förväntningar på Magix Music Maker 7 (är kanske redan ute). Kolla upp det. 😆
melody (oregistrerad) Postat 28 augusti 2004 Postat 28 augusti 2004 😄 Tack för att ni finns här!! Ska försöka komma igång..hör av mig igen när jag kan ge er ett mer specifikt problem som jag behöver hjälp med. Eller när jag möjligtvis har lyckats spela in en liten truddilutt 😄 Kram / Melody
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.