Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vi jobbar just nu på en artikel till sommarnumret som ska fungera som en guide till sevärdheter med musikanknytning. Det kan vara Los Angeles bästa musikaffär med second hand-gitarrer, New Yorks coolaste studio eller kanske bara någon plats som är av musikhistoriskt intresse (tänk Abbey Road-övergångsstället). Vi har planer på att täcka storstäder som LA, New York, London, Berlin och Tokyo, och dessutom lista platser som ligger lite "off the beaten track" så att säga.

Nu vill vi att ni bidrar med era bästa tips. Om det är en berömd studio så kollar jag upp om dom tar emot besökare, eller är helt stängda för allmänheten när vi sammanställer artikeln.

Tack!

Annons
Postat

Denmark street är ju en trevlig gata i London som i princip bara består av musikaffärer. Ligger i Soho om jag inte minns fel.

Närmsta underground station är i alla fall Tottenham court road.

Postat

Om vi pratar Svenska utlyktsmål/sevärdheter vill jag absolut rekommendera Smålands Musikvaruhus i Nässjö!

En mycket trevlig butik inriktad på främst blås/brass men även annat, det finaste av allt är själva nostalgidelen i källaren, ett museum med instrument, prylar och affischer/bilder från svunna tider...

Finns säkert en hel del gammeldags affärer här och där kvar men denna har verkligen behållit den gamla atmosfären, ramlade in där av en slump i höstas och köpte lite strängar och gitarrväggfästen och hade en mkt trevlig konversation med ägaren!

Camelot studios ligger lite utanför allfarvägarna 😄 om ägaren inte sitter och mixar för fulla muggar (ny platta med Basse Wickman som påbörjas om några veckor) kan säkerligen besök ordnas om man anmäler sig i förväg, längs Rv 34 mellan Linköping-Vimmerby i Slätmon!

Västerviks visfestival brukar vara populärt, liksom Hultsfred där det i år t.o.m kommer akter som lockar mig...

Skåne brukar ha bra aktiviteter kulturellt sett, kolla på respektive kommuns hemsida och Skåneturism etc!

Läckö slott (Lidköping) är ett annat ballt resmål med inriktning opera i sommarkväll...

Köpenhamn var bra förr i tiden (70-80-talet) med många musikställen/pubar och god atmosfär, Danskarna är inte lika tråkiga som Svenne utan kan koppla av på ett mer naturligt och inte så fyllskalle-aktigt sätt, fina flickor där också...vet inte hur det är idag dock...

😎

Postat
Vi jobbar just nu på en artikel till sommarnumret som ska fungera som en guide till sevärdheter med musikanknytning. Det kan vara Los Angeles bästa musikaffär med second hand-gitarrer, New Yorks coolaste studio eller kanske bara någon plats som är av musikhistoriskt intresse (tänk Abbey Road-övergångsstället). Vi har planer på att täcka storstäder som LA, New York, London, Berlin och Tokyo, och dessutom lista platser som ligger lite "off the beaten track" så att säga.

Nu vill vi att ni bidrar med era bästa tips. Om det är en berömd studio så kollar jag upp om dom tar emot besökare, eller är helt stängda för allmänheten när vi sammanställer artikeln.

Tack!

Ja, vilken klockren idé. Svenska resmål i samma ämne vore också väldigt intressant. 😛

.Viktor

Postat

En av de absolut starkaste orterna rent musikhistoriskt sett är ju Wien med farbröder som bl.a. Mozart och andra.

Det vore nästan tjänstefel att missa det och inte ta med Wien i det här sammanhanget!

Dessutom är det rent resurch-mässigt väldigt serverat med bl.a. Mozartmuseum, Schönnbrunn, Musikverein och så mycket andra sevärdheter

som hör musikhistorien till.

Även om detta inte är inom pop och rock så är ju detta ren musikhistoria med mängder av musikaliska sevärdheter och

som ligger som en öppen bok. Längs med resvägen finns ju även Hamburg där ju The Beatles gjorde braksuccé och

som var en mycket viktig språngbräda ut till den stora publiken.

Dessutom finns även de tyska musikvaruhusen som t.ex. Thomann och Music Store längs med denna resa.

Jag åtar mig mer än gärna att göra ett spännande och läsvärt repotage om detta!! 😛

Min Ferrari är naturligtvis fullservad och i toptrim, så det är bara tanka och se glad ut 😛

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.