Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Har sneglat på RME HDSP9652 med tex en Octopre ELLER kanske en Presonus firepod/firestudio, men kan inte riktigt bestämma mig.

Nu undrar jag vilket som belastar datorn mest?

RME är ju ett internt kort men jag undrar hur mycket processorn och RAM-minnet och dylikt får jobba ju mer ADAT-kanaler man krämar in kontra hur många kanaler man krämar in via firewire om man seriekopplar firepods?

Tänkte börja med 8 kanaler men det skulle vara trevligt att bygga ut med 8 kanaler senare utan att datorn havererar...

Hoppas jag gjort mig förstådd!

Annons
Postat

Ett internt kort är alltid det som blir kvickast - och snart kommer ju deras PCIe-version av HDSP-kortet, som ska kunna hantera ännu lägre latency (dvs om datorn orkar... 🤪 ).

Jag kör med ett HDSP9652 - och har tidigare kört Behringer DDX3216 (med 16 kanaler in/ut på ADAT), RME ADI-8 Pro (8 kanaler in/ut), RME ADI-96 Pro (2 kanaler in på S/Pdif) och Benchmark DAC1 (2 kanaler ut på S/Pdif). Ett fullproppat kort alltså. Detta körde jag redan på min förra burk, som var en 2.4GHz P4 med 1GB RAM. Funkade klockrent i alla lägen. 😆

Postat

Makes sense...

Kan det finnas andra fördelar att välja RME framför en FW-lösning som den med presonus grejer?

Postat

Jag rekommenderar också RME-s kort. Helt stabilt i min erfarenhet. Den inbyggda mixern löser medhörningar och liknande utmärkt, utan att dra processorkraft. Digicheck är också riktigt kraftfullt (mätare på in/utsignal).

Gunnar

• 3 månader senare...
Postat

Såg ämnet på tråden och kan inte annat än undra:

Borde inte Adat så småningom försvinna? Firewire kan väl allt som ADAT kan och att ha ett kort med firewire borde ju göra att man kan skippa ADAT gränssnittet. Många preampar idag har ju firewire för att överföra alla kanaler?

Exempelvis kör man ett lite mindre firewirwkort med dubbla firewire-portar och sen expanderar man med en 8 kanalers preamp via firewire och får 8 extra kanaler rätt in i datorn?

Mvh

Postat
Borde inte Adat så småningom försvinna? Firewire kan väl allt som ADAT kan och att ha ett kort med firewire borde ju göra att man kan skippa ADAT gränssnittet. Många preampar idag har ju firewire för att överföra alla kanaler?

Den som det visste. Vad som händer är inte så lätt att förutse. Men många bärbara nuförtiden har ingen firewire, bara USB2. Min gissning är därför att för kort med bara några kanaler så blir det mest USB2 framöver. Skall man köra riktigt många kanaler och stabilt så räcker inte firewire 400 till. Det är en anledning till att firewire 800 kom. Firewire 800 verkar dock rätt så död, tack för det. Så gissa på kan man ju göra. Men det som räknas är ju vad som funkar just nu.

Gunnar

Postat

Men om jag har exmepelvis ett Motu ultralite, som saknar ADAT, och vill få fler preampar så kan jag väl koppla till ett 8pre via firewire och utnyttja sammanlagt 10 preampar? Hur funkar det rent praktiskt, ett kort (ultralite) är typ host och 8pre skickar bara dit sina 8 kanaler?

Jag är i svängarna för att köpa nytt och har funderat mycket på just ADAT resp firewire och har insett att ADAT kanske inte är så nödvändigt om de grejer jag spanar på har firewire. "Which enables you to daisy-chain your devices".

Motu just, nämner inte ultralite och 8pre i samma mening när det gäller att expandera. Undrar varför...?

Mvh

Postat
Men det som räknas är ju vad som funkar just nu.

Dagens kloka ord! Kan inte nog betona denna sanning, det är alldeles för lätt att stirra sig blind på framtidens förlovade land, som ändå inte alltid blir som det var tänkt. Syftar då inte bara på ljudkort, utan musikdatorstudion i allmänhet, med operativssystem med mera.

Postat
Såg ämnet på tråden och kan inte annat än undra:

Exempelvis kör man ett lite mindre firewirwkort med dubbla firewire-portar och sen expanderar man med en 8 kanalers preamp via firewire och får 8 extra kanaler rätt in i datorn?

Mvh

Det kan ju fungera smidigare om man har ett enda ljudkort som man kopplar sina externa interface till. Då behöver nämligen signalen inte gå in genom datorn om man vill monitorlyssna på det som kommer in på ett FW-interface när medhörnings-utgången ligger på ett annat FW-interface, utan man hanterar allt internt i det enda interfacet, som man hänger in sina Lightpipe-enheter i... Kanske framtiden ger oss en firewire-ingång för externa interface i stället, så att man slipper krånglet med dubbla Lightpipe-kablar för överföring av 96kHz - men det får tiden utvisa... 😉

Postat (redigerat)

Jag menar,

vad ska jag med adat till när jag köper mitt motu ultralite/traveler och sedan utökar det med 8pre via de dubbla firewireportarna?

Mvh

Redigerat av norak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.