Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är helt ny på det här, har ingen erfarenhet alls och börjar bli något frustrerad.

Jag kan inte få min synth att fungera i Reason, eller överhuvudtaget på något ljudredigeringsprogram.

Synthen är MIDI kompatibel (128 General MIDI toner, om det nu hjälper) och ljudkortet är något gammalt Audigy 2 som jag stoppat MIDI kabeln i Game porten.

Försöker hitta den på MIDI input och trycker ner tangenter men ingenting händer.

Får inte fram något ljud i något ljudredigeringsprogram heller så den verkar inte ha någon kontakt alls med datorn.

Jag vill alltså kunna styra ljuden i Reason med tangenterna på synthen, eller hur man nu ska förklara det.

Någon som kan förklara för mej vad som är fel?

Nu kanske jag är helt ute och cyklar eftersom jag fått för mej att den kan användas som midiklav bara för att den är MIDI kompatibel.

Annons
Postat
...Audigy 2 som jag stoppat MIDI kabeln i Game porten.

Jag tror problemet ligger här. Inte i Reason.

Har du installerat alla drivrutiner för Audigy-kortet?

Heter någon drivrutin något i stil med MPU-401? Eller Game port?

Kolla också Kontrollpanelen -> Ljud och ljudenheter -> Ljudenheter -> Uppspelning av MIDI-musik

Där kan du se alla midi-enheter och drivrutiner. Vilka alternativ har du där?

Postat

Tack för det snabba svaret 🥰

Ja, Creative Game Port och Creative SB Audigy heter drivrutinerna.

Under uppspelning av MIDI-musik finns det

SB Audigy MIDI IO [b400]

SB Audigy Sw Synth [b400]

SB Audigy Synth A [b400]

SB Audigy Synth B [b400]

Microsoft GS Wavetable SW Synth

Postat

Har du valt Creative Game Port (eller MIDI IO) som klaviatur i Reason?

Postat (redigerat)

MIDI IO, det enda valet som finns.

Men jag kan välja mellan tre olika alternativ för ljudkort under Audio fliken.

Redigerat av medlemsnamn
Postat

...och du har inte testat med ev. andra program om du överhuvudtaget får in några midi-signaler där?

Du kan inte tänka dig att köpa ett separat midi-interface istället för att använda gameport?

Xmidi 1x1 kostar 345:-

Postat (redigerat)
...eller överhuvudtaget på något ljudredigeringsprogram.

Jo det har jag, fungerar inte där heller.

Kanske skulle ha postat i något annat forum sånna fall.

Nja, då köper jag hellre ett billigt midiklav som redan har USB. Men trodde jag skulle kunna slippa det.

Redigerat av medlemsnamn
Postat (redigerat)

Precis innan man skulle koppla ur och kasta ut synthen från balkongen stod jag och kolla på sladdarna, det står out på ena kabeln och tar för givet att den ska sitta på out på synthen, men nej.

Bytte kabel och nu fungerar det helt suveränt, vilken nolla man är, har setat flera timmar och pillat med inställningar och slösat tid, så var det en kabel som satt fel.

Men måste tacka för den snabba hjälpen ändå!

Redigerat av medlemsnamn
  • 4 månader senare...
Postat

Tjena,

Jag tror vi kanske har samma problem.

Jag har forskat som fan utan att lyckas lösa problemet.

Så om du löser ditt problem, kan du väl messa mig.

Jag börjar tror att jag måste avinstallera alla drivrutiner. Och sen installera om dom.

Lycka till

Postat

Han löste det väl genom att byta plats på MIDI-sladdarna. "In" till "Out" och "Out" till "In"... :rolleyes:

Annars är ju alltid ett hett tips att just ominstallera drivrutiner.

Postat
Precis innan man skulle koppla ur och kasta ut synthen från balkongen stod jag och kolla på sladdarna, det står out på ena kabeln och tar för givet att den ska sitta på out på synthen, men nej.

Bytte kabel och nu fungerar det helt suveränt, vilken nolla man är, har setat flera timmar och pillat med inställningar och slösat tid, så var det en kabel som satt fel.

Men måste tacka för den snabba hjälpen ändå!

Ja det kan man ju faktiskt tro.

Men det är som med de flesta studiogrejor, man kopplar en sladd från en grunkas output till en annan grunkas input.

Postat
Han löste det väl genom att byta plats på MIDI-sladdarna. "In" till "Out" och "Out" till "In"... 🙂

JO, jag skall avinstallera drivrutinerna snart tänkte jag. 😛

Men du, en fråga...

Jag är lite osäker på vilken midisladd som skall kopplas från mitt klaviatur.

Den har bara en midi-out. Vad skall det stå på kontakten jag kopplar in klaviaturet på.

IN eller OUT ?

Vet du det?

🙂

Mvh

Messe

Postat (redigerat)
Han löste det väl genom att byta plats på MIDI-sladdarna. "In" till "Out" och "Out" till "In"... 🙂

JO, jag skall avinstallera drivrutinerna snart tänkte jag. 😛

Men du, en fråga...

Jag är lite osäker på vilken midisladd som skall kopplas från mitt klaviatur.

Den har bara en midi-out. Vad skall det stå på kontakten jag kopplar in klaviaturet på.

IN eller OUT ?

Vet du det?

🙂

Mvh

Messe

Bara att prova vilken som funkar ju. Inget som kan gå sönder. Midi går från MIDI OUT från keyboardet till MIDI IN på datorn.

Redigerat av Lars XLN Audio

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.