Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej på er alla underbara musik skapare där ute! 🙂

När Jag spelar in min akustiska washburn så tycker jag att tonerna dör ut väldigt fort det blir mest bara attack ljud.

Jag vill helst inte komprimera gitarren så mycket, jag vill fortfarande behålla ett natuligt "sound" i den.

Rummet jag spelar in i är cirka 2,5 m långt och 1.5 m på brett, väggana är gorda av garderobs dörrar 🙂 som är dämpade med handukar och påslakan.

Funderar på om det har med placeringen av micken att göra?

Jag använder:

Washburn Western Gitarr

ADK Model A - A-51 Type V

Studio Projects VTB1

M-audio Audiophile 192

Tack för ett ûber skönt forum!

/StonerBox

PS: Var det någon som gick och såg Brant Bjork i Göteborg i måndags?

Redigerat av Stonerbox
Annons
Postat (redigerat)

Det beror ju lite på vad du vill ha för sound. Men en grundregel är att mica ca 20-30 cm i från gitarren med micken vinklad 20 grader innåt ljudhålet. Men detta är absolut ingen regel, utan snarare ett riktmärke.

Många gånger kan du få ett bättre resultat genom att micka ännu närmre, ca 10cm från ljudhålet, dock fortfarande med ca 20graders vinkling.

Utrustningen du har är det absolut inget fel på och du borde ganska lätt kunna få ett behagligt sound. Om du vill behålla attacken är det viktigt att du ställer ett gasnka högt värde på attacken på kompressorn, kanske 30ms eller mer.

Kika här för lite mer detaljerad info: http://www.soundonsound.com/sos/Aug01/arti...ecacgtr0801.asp

Lycka till

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Tycker du att den ringer längre akustiskt än den gör på inspelningen?

Har du hyfsat nya strängar?

Mickplacering som ofta funkar för mig är att placera micken ca vid 12:e bandet, ca 20 cm från gitarren och riktning mot ljudhålet. Men det blir ju lite olika beroende på vilket ljud du är ute efter.

edit: Nu var yllet nån sekund snabbare än mig så det blev lite dubbelt, men det kan du nog leva med.

Redigerat av bassman
Postat

Yllet: Jag ska kika på länken tack så mycket! 🙂

Bassman: Yes, jag tycker den ringer ut mycket längre i verkligheten men jag bytte strängar igår kväll så jag ska testa att spela in igen och se om det blir några förändringar.

Ps: Bassman det är lungan! 🙂

Tack igen för dom snabba svaren

Postat

Ibland om man spelar med plektrum och får lite för mycket rassel kan det vara bra att rikta ifrån ljudhålet också.

Sen kan man ju alltid laborera med stereomikning också och ett bra rum med fin efterklang men då handlar det kanske mest om klssisk sologittar

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Går garderobsdörrarna ända upp till taket?

Själv spelar jag bäst in i ett rum på drygt 4x4x3.2 meter. En mik 10-15 cm från centrumhålet och en mik på 1.5 meters avstånd från gitarren, riktad mot halsen.

Tänkte mest föreslå byte av gitarr, men märkte att det var en Washburn. Det är bra grejer!

😳

:musik

musik (oregistrerad)
Postat
Ja, flytta mikrofonen 😛

Exakt! Och prova också med att ha mikrofonen ovanför gitarren, ungefär i höjd där du har dina egna öron och spela in så! För tänk själv på vilken skillnad det är på hur du själv uppfattar ljudet från en gitarr, om du spelar den själv, eller om du lägger örat intill centrumhålet då någon annan spelar... Attackljudet blir klart högre i alternativ 2.

:rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.