Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Som sagt, tror jag har försökt beskriva problemet i tidigare trådar, gör en ny med mer utförligare beskrivning och låter er se hur min såkallade studio ser ut.

Mina prylar för inspelning är

ESI Juli@ ljudkort

Röde NT1-A mic

Soundcraft EPM 6 mixerbord

Studion (ca 18mb)

Edit: Bild framifrån

Exemplet ni hör är min bror rappa.

Har ställt in volymen och gain så att det inte skall peaka.

Men tycker att ljudet inte är så bra nog, jag har ingen aning vad det kan vara, är det så att micrummet är fel, behöver jag någon sorts externa dynamik processor till mixern eller dylikt.

Jag kan påpeka att jag enbart spelar in rap vokaler.

Har förgäves försökt i veckor spela in, men kvaliten på inspelningen är så dålig verkar det som.

Spelar in i Cubase numera.

Kan ni tipsa mig på vad man skall använda helst för VST pluggar för att mixa röst och adlips helst också.

Har följt en del tips och så, men rap vokaler är INTE detsamma som sång vokaler.

För det blir bara fel o mixa det efter det.

Jag uppskattar all hjälp att kunna lösa detta elände.

Kan tillägga att det skulle vara grymt bra om någon som bor i Göteborg kunde komma hem till mig och lösa problemet eventuellt ?

Redigerat av seazon
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Kunde inte se studion så jag frågar.

Är rummet där ni spelar in rappen dämpat?

Har du puffskydd på micken?

När jag lyssnar på rappen så kanske man kan komprimera den hårdare.

Sedan kanske du bör vässa rösten lite, den ät lite dov.

Liten höjning runt 7-8kHz.

Vad tycker du låter dåligt med rappen?

drloop (oregistrerad)
Postat

Kan inte se på den...

Blir ingen bild.

drloop (oregistrerad)
Postat

Kan du svara på mina frågor så skall vi se om du inte kan får lite hjälp, serru.

musik (oregistrerad)
Postat

Han sjunger om skit hela tiden på snutten, men den mesta skiten består i att det är en massa brus på inspelningen. Min fundering sträcker sig till att du förmodligen har kopplat någon sladd fel helt enkelt. Kortslutningsrisk. Kolla att line in verkligen går till line in osv. Kolla även ohm-talet på mik, att det stämmer med mixer/ljudkort. Så att du inte behöver kräma på extra mycket där helt i onödan.

musik

Postat

Jag har puffskydd, och det är endast en garderob som är på djup 56 cm, längd 179 cm.

den är dämpad med dämp material, micken sitter i mitten av det hela

Står alltså utanför den, det är i ett litet klädrum som är 2x3 m

HiTechRoboPower (oregistrerad)
Postat

Måste säga att garderobs lösningen var jävligt fet! ska genast slnga ut tjejens kläder upp på vinden!! 😛

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du möjlighet att lägga upp en fil med bara rappen utan musik så kanske vi kan nagla ned felet?

Postat

Testa att vända på brodern. Nu har ni dämpat så att sången ska stoppas när den kommer inåt i garderoben. Men mikrofonen tar upp mest ljud åt andra hållet, d.v.s åt det håll där din bror står. Den kan alltså vara värt att testa hur det låter om han sjunger mot den större delen av garderoben och mikrofonen riktas så att den tar upp ljud inåt den dämpade delen istället.

Postat

Ungefär så ryggen på den som sjunger mot det dämpade utrymmet och micken framför så att man sjunger ut mot klädkammarens centrum istället för in mot dämpningen.

Kan fungera kan man dessutom ställa en madrass eller någonting framför också så bör rummet vara väldigt bra för att göra sång/rappålägg i.

musik (oregistrerad)
Postat

Vill bara säga att sången låter bra, musiken låter bra, ja hela produktionen luktar talang och professionalism. Men gör nåt åt bruset och dynamikfattigheten. Tror ni jobbar med fel in/utgångar eller fel ohm, eller fel bits eller samplingsfrekvens. Eller med någon söndrig burk helt enkelt.

:musik

Postat (redigerat)

så det kan ha med sample rate eller latency att göra då ?

Sample rate är på 44100, inte auto

och latency är på 256

Kolla längst upp igen, la till en bild på hur det ser ut framfrån

Redigerat av seazon
Postat

Ska iväg i veckan och köpa en ny mickabel, då jag misstänker att denna är skit, 200 spänn för 20 meter stämmer inte.

Kan kabeln spela så stor roll egentligen, fick höra av en snubbe att det inte gjorde det och av en annan att det faktiskt gör mycke skilland på vad för slags kabel man har.

Han rekomenderade mig denna kabeln, så behöver jag aldrig mer oroa mig mer.

Monster microphone cable, 24 karat gold

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.