Jump to content
Annons

Roland U-220


DrivKraft

Recommended Posts

Annons

Med tanke på att U-220 körde med 12-bits samplingar, så borde i princip vad som helst låta bättre. Kolla exempelvis på SampleTank och Hypersonic, så får du mängder av "smör-och-bröd"-ljud - däribland stråkar och annat användbart. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant synpunkt om att sampla själv.

Men hur gör man detta samt är inte det ett hästjobb med alla ljud en synth innehåller?

Finns det någon bra programvara som scannar av allt eller hur gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur gör man detta samt är inte det ett hästjobb med alla ljud en synth innehåller?
Jovars, om du vill ha full kontroll och är noggrann tar det sin tid. Spela in några toner per oktav för instrumentet och klipp ljudfilerna med ett ljudredigeringsprogram.
Finns det någon bra programvara som scannar av allt eller hur gör man?
Ja, det finns också. Skaffa Samplerobot eller Samplit så automatiserar programmet samplingsprocessen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om det nu inte är så att u220 har en alldeles egen och unik karaktär, så låter det lite som att gå över ån efter vatten...

Som Claes säger så finns det ju säkert massvis med mjukvara som låter minst lika bra. Och är du ute efter lofi-känslan som 12bitarsbegränsningen ger, så kan du ju alltid lägga på en bitcrusher. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om det nu inte är så att u220 har en alldeles egen och unik karaktär, så låter det lite som att gå över ån efter vatten...

Det är U220´s speciella karaktär jag är ute efter!

Tänk "The Prodigy"! Deras (Liam´s) typiska stråkar!

Har inte funnit den i andra syntar.

Peace...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om det nu inte är så att u220 har en alldeles egen och unik karaktär, så låter det lite som att gå över ån efter vatten...

Det är U220´s speciella karaktär jag är ute efter!

Tänk "The Prodigy"! Deras (Liam´s) typiska stråkar!

Har inte funnit den i andra syntar.

Peace...

Som Andriod säger, så kan du i så fall prova med en bitcrusher om du vill ha 12-bits ljud i stället för bra ljud... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Andriod säger, så kan du i så fall prova med en bitcrusher om du vill ha 12-bits ljud i stället för bra ljud... 🙂

Och när låter Prodigy´s stråkar bitcrushade?

"Bra ljud" är dessutom en smaksak! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Andriod säger, så kan du i så fall prova med en bitcrusher om du vill ha 12-bits ljud i stället för bra ljud... 🙂

Och när låter Prodigy´s stråkar bitcrushade?

"Bra ljud" är dessutom en smaksak! 🙂

"Bra ljud" på stråkar är när det låter som stråkar enligt min mening - annars är det inte stråkljud man är ute efter... Jag hade en U220 för flera år sedan, så jag vet att den verkligen låter illa - men det är ju som sagt en smaksak... 😉

Är du ute efter ljudet från U220 så är det 12-bits samplingar som gäller - och eftersom målet för alla som gör stråkbibliotek, är att det ska låta naturligt, så är det lite svårt att få tag på 12-bits samplingar om man inte hittar någon som har samplat sin gamla U220...

Det som kan rädda dig då, är att du ställer in en bitcrusher på 12-bitsljud och provar med det. Kanske ska du samtidigt dra ner diskanten lite också...

Förresten - en liten tanke i sammanhanget: är det inte roligare att skapa ett eget sound, än att lägga en massa tid på att försöka kopiera någon annans och fastna i deras ljudideal, som många andra förmodligen redan har gjort...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten - en liten tanke i sammanhanget: är det inte roligare att skapa ett eget sound, än att lägga en massa tid på att försöka kopiera någon annans och fastna i deras ljudideal, som många andra förmodligen redan har gjort...? 🙂

Correctemundo!

Men! What´s the harm in playing around?

Jag är inte ute efter att frälsa världen med mitt egna sound!

Jag gillar och har alltid gillat Prodigy´s string/padljud (på de 2 första skivorna)

och skulle vilja använda det i MIN musik! Jag är inte ute efter att kopiera deras (hans) sound, inte alls!

Liam har dessutom inte "skapat" det ljudet i U-220! Det är ganska så oarbetat enligt han själv!

"If anyone puts a bit of chorus on those strings, you get the sound from 'Out Of Space' straight away."

Var nånstans skrev jag att jag ville kopiera deras ljudideal?

Jag gör inte "Prodigymusik", jag gillar ljudet på stråkarna bara!

Förutfattade meningar tycker ingen om!

Peace Out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är klart att man ska experimentera med olika ljud om man känner för det. 🙂

Vad jag menar är att det kan vara svårt att hitta precis samma ljud på grund av att det är av en "dålig" karaktär - och att det därför kan vara lättare och gå snabbare att skapa ett eget sound som kommer någonstans i närheten av det du vill ha, även om det inte blir exakt samma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när låter Prodigy´s stråkar bitcrushade?

Nej, det gör de ju inte, men just bitcrush-soundet behöver man ju gå ner långt under 12bitar för att få. Det var bara ett litet förslag på hur du enkelt skulle komma nånstans i närheten av det du är ute efter. 🙂

Men annars låter det ju som att det allra enklaste vore om du kunde få nån som äger synthen att sampla just det stråkljudet åt dig. Eller att du helt enkelt köper den själv, de borde vara rejält billiga nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...