Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla kunniga! 🥰 Kanske ni kan hjälpa mig som inte vet så mycket om synthar.

Jag är på jakt efter en synth som lämpar sig för att göra chillout, ambient, film och spelmusik med många körljud och pads.

Det får gärna vara enkelt att ladda in nya ljud utan att man ska behöva kunna programmera.

Är otroligt tacksam för alla tips jag kan få!

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Mina tips:

Absynt

Reason

drloop (oregistrerad)
Postat

Ursäkta nu såg jag att det gäller hårdvarusyntar.

Postat

Ta en kik på V-Synth. Det finns ljud och video demos på sajten. Med alla rattar och skruvar "up front" är det enkelt att skruva till det mesta .😕

Eftersom det kommit ut en ny modell, GT, så går det att få tag på ett V till vettiga pengar.

Ha de

K

Postat

Är det Rolands synthar jag ska spana på? Eller finns det andra märken som också lämpar sig bra för min typ av musik?

Postat

Såg att du redan börjat fundera på andra märken också, men ett tips är att inte stirra sig blind på olika fabrikat utan snarare titta på vilka funktioner du vill ha.

Postat (redigerat)

En synt som ofta använd(e)s i film är Kurzweil K2000 och uppåt, just för dess så storslagna orkestrala sound.. Men även mjuka och levande pads. En beggad K2000 bör du kunna få för runt 4~5000:-. Superbra synt faktiskt.. Och skulle du av nån outgrundlig anledning vilja programera egna ljud (eller bara editera lite) så finns det hur mycket variabler som helt att grotta sig i.. Men urspurngligen är den superenkel att använda.

Har haft en själv och är det en universal studiosynt man ska ha så är det en Kurzweil.

K2000 tillverkas inte längre (köpte min 1992) men samma ljudmotor används än i dag.. Kolla in http://www.kurzweilmusicsystems.com/products.html?Id=351 för mer info samt lite demos fårn efterföljaren (som låter likadant men har bättre effekter och mer polyfoni).

Info om K2000 hittas på http://www.sonicstate.com/synth/kurz_k2000.cfm

Eller på http://www.vintagesynth.com/kurzweil/k2000.shtml

Redigerat av hegobald
Postat

Jag skulle ju inte rekommendera en sunkig 90-talsworkstation till den som vill göra ambient... :rolleyes: Ljuddesignen är ju halva biten så det blir till att pilla med en maskin som erbjuder lite trixande.

V-synth låter som ett bra tips tycker jag. 😛

Postat

En najs semianalog synth skulle nog passa.. där du kan skruva ordentligt på ljuden!!

nu ska vi se:

Creamware Pro-12 ASB - 6995:- på JAM.se just nu.. 😉

den tror jag passar dig utmärkt!!

gå in på jamshop.se och klicka på synth/analog/vintage-fliken i rull-listen till vänster!! där kan du hitta lite skoj, till OK priser!!

Postat

Neuron borde väl gå hitta för en 15-20 tusen begagnad idag? Det är ju kanske den mest ambientiga ambientsynt någonsin 😉

Postat

Är det ingen mer än jag som vet vad en Kurzweil går för? 😉 Den klarar alla ovanämda syntar i ett nafs ju 😄 Och billig begagnad dessutom!

V.A.S.T det är grejjen det.. Alla syntesformer på en gång.. 196 Oscillator samtidigt om man vill. etc etc.. 😎

En länk till då: http://www.synthzone.com/kurzweil.htm

Odödlig synt som kan låta som det mesta fakstikt.. Och dessutom bra (32 bitar intern processing, 18 bitar externt converting.. redan 1990)

Postat
Hartmann Neuron?  😄

Japp, grym entry level maskin! 😎

Han får väl köra presets 😉

Postat
Hartmann Neuron?  😱

Japp, grym entry level maskin! 😄

Han får väl köra presets 😎

Presets! 😉 På en synth full mer rattar och knappar??? Ungefär som att köra en Ferarri på endast ettans växel ju.. 😄

• 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Gillar du att ratta och har lite koll på hur en synth e uppbyggd så kan en Nord Modular vara precis hur ambient som helst!

Det fina med det hela är att du man kan ladda ner massor med patchar från nätet. Kolla Clavias hemsida till att börja med! http://www.clavia.se

//F

Redigerat av Plain
pme (oregistrerad)
Postat

Roland JX-10, Roland JD-990/800.

Postat

Alltså jag måste nog hålla med Hego här...

K2000/2500S...Det ska du köpa den är hur grym

som helst..

Alesis Quadrasynth är rätt go för ambient med.

Annars har du ju alla dom nya syntharna med Korg

i spetsen, bara att trycka in nya presets från cd´s

kort osv...

Postat

Att Hartman inte tänkte till och gjorde en "Neuron engine"... Med 2500 presetljud

Kurtzweil, har tyvärr aldrig testat någon av deras modeller, inte något nämnvärt.

Men kolla på demo-sidan och lyssna på ambienta låtar, snacka med den som gjort låten/ljudet som du gillar och fråga efter var de fått sina ljud ifrån?

Ambient musik, tror nog att det finns lika många definitioner på var det är som det finns midiparametrar.

Köp en digital effektprocessor och kör vad som helst genom den, med långa reverb och oändliga ekon... voala så har du ambient musik.

Postat
Att Hartman inte tänkte till och gjorde en "Neuron engine"... Med 2500 presetljud

Fast det gjorde han ju nästan... -Neuron VS.

Billigare och mer begränsad VST-version med liten extern joystick-controller.

neuron_vs_pack.jpg

Men dom gick ju i konkurs ändå... :rolleyes:

Postat
Ja just det. Men var inte den synten utsatt för piratkopiering?? Billigt, kanske rätt pris?

För att den lilla hårdvarukontrollen även fungerade som en dongle.

Postat
Ja just det. Men var inte den synten utsatt för piratkopiering?? Billigt, kanske rätt pris?

Om jag inte minns fel så var det väl fabriken som tillverkade dem som troligen fick nys om den förestående konkursen och försökte få ut sitt lager själva innan det var för sent...?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.