Jump to content
Annons

Problem! --> Audio filer med förändrad sökväg...

Recommended Posts

StudioStar (oregistrerad)
Postat

Det här är ett problem som plågat mig nu väldigt länge. Jag älskar FL Studio och har inga planer på att byta. Dock så är vissa problem i FL så löjliga att man blir helt svag och borde ha fixats för länge sedan. Det här problemet är kanske det mest idiotiska i hela programet.

Låt säga att man laddar in ett audioclip som man klipper på olika ställer... korrigerar, etc etc. Sedan så byter man sökväg på samplingen och öppnar projektfilen igen... då hittar FL naturligvis inte filen själv. Men så när man laddar in den igen manuellt igen så försvinner all info om vart och hur audiofilen var klippt. Vid varenda klipp så börjar filen alltså bara om från början igen. Det enda sättet för FL att ladda in filen rätt verkar helt enkelt vara om det ligger på exakt samma sökväg som den gjorde från början. I Cubase t.ex. så finns det ju en audiopool som tillåter att audiofiler byter plats på datorn. Cubase frågar liksom efter filerna och ber en att själv ange korrekt sökväg innan projektfilen öppnas. I FL så finns inte ens några antydningar på vilken sökväg den är ute efter, vilket blir rätt knepigt om man glömt exakt sökväg... låt säga om projektfilen är gammal och man installerat nytt operativsystem... alla klipp och korrigeringar man gjort med audioklippet laddas in helt skevt helt enkelt.... problemet här verkar ju vara att FL laddar in filer automatiskt och det verkar liksom inte finnas nå´n chans att korrigera sökvägen innan FL försöker ladda in audioklippet i projektfilen. Bytte nyss till Windows Vista vilket gör det hela ännu krångligare. Jag vet vart alla audioklipp finns men det är en omöjlighet att lägga dom på exakt samma sökväg (C:/datorn/skrivbord...etc) som de var från början.... både eftersom det är ett nytt operativsystem och att jag självklart inte kommer ihåg alla sökvägar som filerna låg på. den som sitter inne på en lösning på detta problem blir min gud... så enkelt är det bara!

m v h

/Andreas Boldt

Annons
Postat

ok... eftersom ingen har en suck, tydligen, så får jag svara på mitt eget inlägg här nu. det enda sättet jag har hittat hittills är att öppna flp-filen i wordpad och sedan söka på de audiofiler som efterlyses i filen... på så sätt ser man också sökvägen som de saknade audiofilerna har. dock så kan man inte redigera dokumentet (flp filen). då förstörs filen helt enkelt... man kan enbart lägga audiofilerna på exakt samma sökväg som de låg från början.

ett fattigt substitut till en audiopool... är det här verkligen enda sättet? FL folket! Fixa det här!!

Postat

Du kanske borde ha tänkt efter 2 grr innan du bytte till Vista? Varför byta system när det gamla funkar? livsfarligt om du frågar mig..

Postat

jadu... det blev så bara. ofrivilligt... kom ju med nya Dell datorn... skit liksom!

Postat (redigerat)
ok... eftersom ingen har en suck, tydligen, så får jag svara på mitt eget inlägg här nu. det enda sättet jag har hittat hittills är att öppna flp-filen i wordpad och sedan söka på de audiofiler som efterlyses i filen... på så sätt ser man också sökvägen som de saknade audiofilerna har. dock så kan man inte redigera dokumentet (flp filen). då förstörs filen helt enkelt... man kan enbart lägga audiofilerna på exakt samma sökväg som de låg från början.

Ah, tack! Bra att veta, även om jag håller med om att det är en något bakvänd lösning på ett irriterande problem. Särskilt som mina trumsamplingar ofta heter typ bd01.wav och det därmed är stört omöjligt att veta i vilken mapp de kommer från.

Edit: Har du förresten klagat på FLs eget forum?

Redigerat av android
Postat (redigerat)
Låt dom va på samma sökväg då?  🙂

Men, läste du inlägget?

Redigerat av StudioStar
Postat (redigerat)

Nej, eftersom man måste vara reggad och så där, som jag uppfattat det. Har inte riktigt de "förutsättningarna". Men nå´n som kan klaga hos FL folket borde göra det, omg !!!

Problemet gäller ju bara de audiosamplingar som har blivit upp-choppade där nere på audiokanalerna. Det är ju de som måste ha exakt samma sökväg som de hade från början. Trumsamplingar i som används i FLs piano roll kan ju laddas in från andra sökvägar eftersom de inte kan editeras på samma sätt i piano rollen och därmed så går ingen info förlorad.

Redigerat av StudioStar
Postat

Nej, eftersom man måste vara reggad och så där, som jag uppfattat det. Har inte riktigt de "förutsättningarna".

Förutsättningarna för att få tycka till om programmet du köpt alltså?

Sorry, jag försökte undvika att posta ett inlägg av denna karaktär men kunde inte låta motstå. 🙂

Postat (redigerat)

what ever can you mean, good sire? 🙂

Redigerat av StudioStar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.