Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Eftersom jag rent metaforiskt saknar tumme - ens mitt i handen tänkte jag be om lite hjälp från alla experter här inne...

Jag ska flytta till en större lägenhet och kommer då att använda ett av rummen som studio.

Jag gör inga plattor där inne, det är inte tanken heller - men skickar pre-productions till förlaget jag jobbar för, samt till alla skivbolag osv som har skickat efter låtförslag så det ska ju låta bra - därför vill jag ha så bra förutsättningar jag kan i min nya lägenhet och med frilans-musiker-ekonomi...ni vet vad jag menar ;-).

Men lite pengar finns så inga äggkartong förslag tack, utan bra grejer som fungerar för en rimlig peng.

Rummet är helt rektangulärt och 10 kvm stort ganska exakt.

Dörren in sitter inte i mitten utan närmre den bakre väggen.

Datorn och högtalarna kommer att vara placerade vid väggen som går ut till trapphuset, så den är antagligen den tjockaste väggen i huset = bra ljudisolerat.

De andra väggarna går in mot lägenheten och en går ut mot gården där det även sitter två fönster.

Jag vill ha tips på:

1. Bra dämpningsplattor till taket - var köper jag det?

Har hört nånting om att biltema har en variant, nån som har provat dessa?

Hade kanske även behövt ljudisolera taket lite med tanke på grannen där uppe, finns det ljudisolering/dämpning i ett till tak?

2. Tips på bra dämpning att sätta i vägghörnen brevid högtalarna

(jag har ganska små högtalare, EVENT TR-5).

3. Finns det nåt mer jag kan göra för att reducera basen i ett sånt rum?

4. till sist, har någon nåt tips på bra högtalar stativ, eller nåt material man kan ha högtalarna på eller i så att de slipper stå på skrivbordet.

Tack för er tid och jag uppskattar alla tips från folk som vet mer än jag...men som sagt - inga äggkartonger ;-)

MVH - Anders - AGM Productions Malmö.

Annons
Postat (redigerat)

Bra sida det där!

Kan nog hämta en del tips därifrån - tack ska du ha!

Tar tacksamt emot fler såklart 😛

Redigerat av AGM_Productions

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.