Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vilken/Vilka är de som snor melodier från andra mest?

Uggla?

😕 :)Va inte han attackerad för några år sedan av nån symfoniker.

Hej hej gubbar va det väl?!

Redigerat av fogden2000
Annons
Postat

Tja, fast han smusslar ju inte med det heller. Lyssna på hans låt trubaduren 🤪

Fula gubbar är en liten rippoff på ett stycke av telemann (1600-1700-tal 😱 )

Liksom signaturen till björnes magasin. Vad jag vet är det samma snubbe som har skrivit både fula gubbar och björnesignaturen så det är inte heller någon konstighet 😳

Vreesvijk har väl korpat en hel del också. För att inte tala om håkan hellström 😕

Postat (redigerat)

Hörde låten Pokerkväll i Vårby med Florence Valentin.

Om inte den versen är snodd från Clash's Rudi cant fail så vet jag inte...

Men det är ju bättre att sno från Clash än från Arvingarna...

😛

Redigerat av barkley
HiTechRoboPower (oregistrerad)
Postat

Ja copright är ju ett gissel. Som musiker vill man inte behöva ha en högskoleexamen i juridik för att ha ryggen fri. Samtidigt är ju en musiker som plagierar knappt ens en musiker. men. Hur ligger det till med samplingar igentligen, är det att tjuva om man loopar ett trumbreak från tidig funk och speedar upp det eller så?.. nä det tycker inte jag. Vill minas att det finns någon form av 5sekunders regel runt det där. Men däremot göra en madonna och köra ABBA samplingen rakt av vet jag att det finns många åsikter om.

Sålänge man sätter sin egen prägel är det väll ok.

eller?

Sen att Uggla borde portats från Radio, TV och mikrofoner i allmänhet från och med ja typ när han skulle göra karriärsval är vi väll alla med på.

musik (oregistrerad)
Postat
G-son är inte dålig på plagiat heller. Det är bara att lyssna på alla hans bidrag till ESC... 😱

FÅR man plagiera sig själv??

😄

Postat

Jag var på turné med Kalle Moareus för en tid sen. Han berättade att Andrew Lloyd Webber snor extremt mycket av Wolfgang Amadeus Mozart. Det trodde man inte om den klassiska musiken.

Postat
Vill minas att det finns någon form av 5sekunders regel runt det där.

Myt.

Postat

Låt exempel:

Diggelo Digge ley

vs

Flickor back i bilen(Kurt Olsson) -Kära du låt oss inte distraheras av oss...etc

Där har herr L.Holm stulit ,medvetet eller O, det vette fanken. 😄

Postat (redigerat)

Jag spela med en sångerska för ex antal år sedan.Hon hade gått musikhögskola i GBG.

Där hade dom räknat ut på nåt fiffigt sätt att melodikombinationera är "slut" sedan länge 😄😳

"Det sitter en kille i Australien & gör en ballad: D/Hm/G/Gm/A/A+

samma låt gör en person i Danmark 2 månader senare" 😄

Redigerat av fogden2000
Postat

Jag tycker att den här debatten är överdriven. Begåvningar lånar och genier stjäl som man brukar säga. Allt som för utvecklingen framåt är bra.

Sen hur man kan få Diggelo Digge ley och Flickor bak i bilen till att ens påminna om varandra rent melodimässigt övergår mitt förstånd.

Ofta tänker folk i harmoniföljder och då är nästan all tonal musik stöld. Då harmoniläran begrännsar antalet kombinationer.

Nej det är melodierna det handlar om. Och där är det inte så mycket stölder som alla tycks tro. Även om det förekommer. Sen om man snor några takter gör väll ingenting i synnerhet om man gör något som är bättre eller intresantare än förlagan. Det för bara utvecklingen vidare.

Postat
Jag var på turné med Kalle Moareus för en tid sen. Han berättade att Andrew Lloyd Webber snor extremt mycket av Wolfgang Amadeus Mozart. Det trodde man inte om den klassiska musiken.

Andrew Lloyd Webber (klassisk musik???) vs Mozart skulle var som att jämföra Charlie Parker med Kenny G.

Postat

Beträffande Mozart så stal han verkligen friskt själv och i synnerhet från sig själv. Dvs. han återuprepade sig ganska friskt ändå var han ett stort geni.

Postat

Jo, nu kom jag på en kul grej som jag har tänkt på när man lyssnar på Bo Kaspers nya platta "Hund".

De har snutt små snuttar som gitarr riff eller syntslingor från andra populärlåtar tagna mest från 80 talet, typ. Mycket man känner igen men man kan inte sätta fingret på vad det är för nåt.

Det är jävligt smakfullt gjort och det känns som de ha lagt in med flit. Det jag kommer på just nu är licks från Eurythmics, Depeche,... ja lyssna så känner ni säkert igen det.

O, shit vilka smakfulla gitarrljud och smakfullt spelat det är genom hela plattan.

Postat
Jag tycker att den här debatten är överdriven. Begåvningar lånar och genier stjäl som man brukar säga. Allt som för utvecklingen framåt är bra.

Sen hur man kan få Diggelo Digge ley och Flickor bak i bilen till att ens påminna om varandra rent melodimässigt övergår mitt förstånd.

Ofta tänker folk i harmoniföljder och då är nästan all tonal musik stöld. Då harmoniläran begrännsar antalet kombinationer.

Nej det är melodierna det handlar om. Och där är det inte så mycket stölder som alla tycks tro. Även om det förekommer. Sen om man snor några takter gör väll ingenting i synnerhet om man gör något som är bättre eller intresantare än förlagan. Det för bara utvecklingen vidare.

Då får du gå till öronläkare.

Då e du faneme tondöv

Postat

Håller med dig. Det får inte gå till överdrift dock!

Att stjäla en slinga bruk oftast uppstå ut av en ren händelse. Det händer mig jämt, man lirar t.ex gitarr till en bakgrund man gjort och vips så råkar man spela en melodi eller riff som påminner starkt om en annan låt. Men jag hävdar (och säkert många andra) att det pga igenkänningsfaktorn som man säljer skivor!

T.ex Gamle "E-type"! Alla refänger är på ett eller annat sätt tagna från gamla hårdrockdängor! Smart!

Postat
Jag spela med en sångerska för ex antal år sedan.Hon hade gått musikhögskola i GBG.

Där hade dom räknat ut på nåt fiffigt sätt att melodikombinationera är "slut" sedan länge 😉😎

"Det sitter en kille i Australien & gör en ballad: D/Hm/G/Gm/A/A+

samma låt gör en person i Danmark 2 månader senare" 😄

Eh, ja just det. Att ackordernas följd är "slut" må så va. Men hur man spelar på dom ackorderna är ju ofattbart många. För att inte tala om takter. Hur länge man håller varje ackord.

Då kan man ju säga att var och varannan låt är lik . Ackorderna altså. . . 😱

Postat

Jo, ifall det verkligen för utvecklingen framåt ja, (som Oscar Wilde underförstått menade med citatet... han enligt honom själv snott 😮)

Men i 99% av fallen med snodda melodier är karbonkopiorna/samplingslåtarna betydligt sämre än orginalen.

Om ett geni stjäl så blir det genialiskt, om en begåvning stjäl så blir det riktigt bra, men som nu är fallet är det mest obegåvade medelmåttor som stjäl melodier...

... som exempelvis då G:son! Ambitionen är inte att vara nyskapande utan helt enkelt att man inte har förmågan att skapa något eget (som är bra) och således

tar man istället vad någon annan har skapat - och ändrar tillräckligt mycket för att inte kunna bli stämd! Detta gör att musik som helhet blir sämre!

Om jag hade tagit någons inlägg i denna tråd och ändrat några ord här och där och låtsas att jag själv skrivit detta inägg så hade ju knappast tråden

förts framåt utav detta, inom musik kan man göra detsamma och genom detta "lån" tjäna massa pengar 😄! Dock inte särskilt utvecklande eller kreativt.

Ungefär som att spela luftgitarr... fast mycket tråkigare!

(Uggla har f.ö. inte snott något då han både uppgett att han tagit melodin samt att egentlig upphovsman till melodin ("Björnes"/"Fula gubbar") inte existerar.)

Postat

Man brukar säga att begåvningar lånar - genier stjäl (Oscar Wilde har tydligen enligt honom själv snott detta, sitt eget citat 😮)

Och det stämmer men bara ifall detta "lån" verkligen för utvecklingen framåt.

I de flesta fall så är snodda melodier, där man gjort karbonkopiorna eller samplat, betydligt sämre än orginalen.

Jag tycker att ifall ett geni stjäl så blir det genialiskt och om en begåvning stjäl så blir det riktigt bra, men som nu är fallet är det nog mest obegåvade medelmåttor...

Ni fattar...

Postat

Om jag hade tagit någons inlägg i denna tråd och ändrat några ord här och där och låtsas att jag själv skrivit detta inägg så hade ju knappast tråden

förts framåt utav detta, inom musik kan man göra detsamma och genom detta "lån" tjäna massa pengar 😮! Dock inte särskilt utvecklande eller kreativt.

Det går att diskutera hur länge som helst och det han ovan skriver är ju precis det man nästan gör. Man härmar andra för att lära sig, eller ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.