Jump to content
Annons

Nybörjar frågor

Recommended Posts

feffe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

hejsan alla!

Har lite frågor om ljudkort micar och mixerbord! =)

täntke ta o mica upp trumorna hos fadern min.

mygga trum rum och gehörs rum (behöver ingen hjälp med det just nu)

men jag har väldigt dumma frågor om ljudkort och mixerbord et.c

låt säga att jag köper ett M audio delta LT (eller någe sådant) 8in/8ut.

hur i h-lvete ska man koppla in allt ljud egentligen?

ingångarna ska in ifrån mixerbodet. flrmodligen med inbyggda micpreamps eftersom det inte finns på alla ingångar på ljudkortet.

men utgångarna vad ska jag med dom till, är det nån sorts retur till mixerbordet?

Har sökt men inte hittat nån sån här självklar grej som alla ska kunna.. men inte jag...

ni får gärna rita upp eller någe så man ser hur allt funkar, gärna med kompressorer o så... vet inte hur jag ska göra för o mica upp trumorna....

det jag hade tänkt mig är att ha dessa micupsättningar

2 OH

1 kagge

3 micar för hängpukorna

1 för virveln

1 för hihaten.

kanske ta bort ena OH micen o ha en extra på china cymbalen för lite mer kontrolerad effekt o så..

tips tas gärna! =)

Självklart byter jag skin o så på trumorna o allting! =)

MVH /FEffe

EDIT:

Kanske ska tilllägga att jag kommer köpe sakerna lite "pö am pö" utefter pengar.. har inte så mycket utav dem :/

Redigerat av feffe
Annons
Postat

Du får ta mitt svar för vad det är - från någon som bara har två in/ut 😄

Men: De åtta utgångarna är bra att ha när du skall mixa. Då kan du koppla in dem i ditt mixerbord och mixa allting manuellt. Det påstås att det låter bätte och att man får bättre kontroll. Tänk också på att du ofta kan gruppera kanaler så att du får tex. alla percussioninstrumen på en regel i mixerbordet och alla körstämmor på en annan. Då klarar du dig med åtta utgångar - behövs inte en till varje instrument.

Kompressorer skall kopplas innan saker och ting går in i datorn för att de skall funka som avsett har jag för mig(?). Iaf om de skall jämna till transienter och sånt jox. Andra vet mer om det och kommer säkert att bidraga med fler vettiga tips.

Kolla gärna på inspelningsskolan för trummor i senaste numret av tidningen. Finns en del intressanta mickalternativ för trummor där.

Lycka till!

Postat

Hej feffe,

keep it simple. Alltså gör det enkelt till en början. Gör många misstag (alltså många misslyckade experiment) och samla erfarenhet.

Här är mina tankar. Ta dem också för vad det är.

För att göra det enklast möjligt, tror jag du kan tänka så här.

1- häng upp de mikar du har och spela in. Prova att flytta runt dem. Läs många tips på hur man kan sätta dem, men tro inte på några av tipsen utan att prova. Typisk uppsättning att börja med tror jag är: 2 x OH (småkondingar) + 1x Shure SM57 på virvel + 1x mic på bas. Prova att flytta runt OH -mikarna så att du får en bra stereobild och bra balans i dem. Lägg till lite virvel o lite kagge för att få stuns om det saknas. Har du bara en mik, så går ju det också. Ta vad du har, använd det till max.

2 - ge varje mik en egen kanal in i datorn. Inga kompressorer eller EQ eller nåt annat till att börja med. Om du har 8 kanaler mikstärkare så är det ju bra, har du bara 2 så kan man göra massa kul med dem också. Mixer kan vara ett hyfsat billigt sätt att få ihop mikstärkare men det finns andra sätt också.

3 - koppla 2 kanaler ut från kortet till högtalare eller lurar. Strunta i de andra kanalerna, de kom på köpet men det innebär ju inte att du behöver använda dem.

4 - lägg på kompressorer o eq o sånt i ditt ljudinspelningsprogram. Först när du har nått gränsen där, dvs det absolut inte går att få bättre ljud i programmet är det någon ide att tänka på externa burkar.

Experimentera, prova och framför allt ha kul med det du har. Efter ett tag vet du bättre vad du vill uppnå = vad som är dåligt med det du gör idag. Ha kul.

Tr.

Postat

Trombonisten har jättebra förslag och tips.

Själv vill jag bara slå ett slag för akustiken. Tänk lite på det där med dämpning och sådant när du bygger ditt trumrum. Det är ibland väldigt lätt att rusa iväg med effekter, preamps och olika mikrofoner och placeringar utan att tänka på hur det egentligen låter i rummet.

Har du möjlighet att bygga efter eget huvud, så se till att läsa på och leta bland trådar om dämpning och akustik. Då har du ännu bättre förutsättningar att få en ett sjysst ljud i datorn!

feffe (oregistrerad)
Postat
att tänka på externa burkar.

Experimentera, prova och framför allt ha kul med det du har. Efter ett tag vet du bättre vad du vill uppnå = vad som är dåligt med det du gör idag. Ha kul.

Tr.

Låter roligare när du berättar om det =)

men du menar att alla micar man har ska man ha i en separat kanal i datorn, alltså har jag 2 mic ingångar i datorn ska jag hällst bara använda 2 trumsaker så att säga =)

Vet du någon bra sida där man kan köpa dessa grejjer, har tittat lite på musikborsen, luthman och jam....

shure sm57 är nått som man hör offta om. vad är det för mic?

Condensator mic?

(kännner mig dum som fan)

/Feffe

feffe (oregistrerad)
Postat
Trombonisten har jättebra förslag och tips.

Själv vill jag bara slå ett slag för akustiken. Tänk lite på det där med dämpning och sådant när du bygger ditt trumrum. Det är ibland väldigt lätt att rusa iväg med effekter, preamps och olika mikrofoner och placeringar utan att tänka på hur det egentligen låter i rummet.

Har du möjlighet att bygga efter eget huvud, så se till att läsa på och leta bland trådar om dämpning och akustik. Då har du ännu bättre förutsättningar att få en ett sjysst ljud i datorn!

ja.. jag ska förmodligen bygga rum efter eget tycke 😄

det är så att hos min farsa har vi ett jätte gammalt hus med övervåning....

de tä rhel totätat o ingenting gjort, men jag täntke bygga rummet där, med separat hörsrum...

taket är triangelformat så att säga... en riktigt gammal kåk, mycket trä osv...

får lla dämpa med sand eller någe 🥰

Postat
Låter roligare när du berättar om det =)

men du menar att alla micar man har ska man ha i en separat kanal i datorn, alltså har jag 2 mic ingångar i datorn ska jag hällst bara använda 2 trumsaker så att säga =)

Vet du någon bra sida där man kan köpa dessa grejjer, har tittat lite på musikborsen, luthman och jam....

shure sm57 är nått som man hör offta om. vad är det för mic?

Condensator mic?

(kännner mig dum som fan)

/Feffe

Hej Feffe,

ingen anledning att känna sig dum. Låt det ta tid. Det finns så oerhört många olika sätt att göra saker på.

Ljudinspelning är inget "teoretisk" ämne. Nog finns det mycket teori också, men det viktigaste är det praktiska. Och det går inte att läsa sig till, man måste prova. Så börja med något himla enkelt och prova. Har du två kanaler in till datorn, prova med två mikrofoner. Massor av bra inspelningar är gjorda med två mikrofoner. Om jag förstått det rätt så är det flesta av Beatles inspelningar gjorda med två mikar på trummorna. Har du fler mikar och en mixar, så mixra ihop grejorna och kör in i två kanaler i datorn. Har du hundra mikar och hundra mikförstärkare och hundra kanaler i datorn, så tycker jag fortfarande att du skall börja med 2 mikar och lära dig det ordentligt.

Eller som Nike reklamen sa, "just do it".

Shure sm57 är en av de mikar jag rekommenderar. Det är en arbetshäst som funkar till det mesta men det finns en massa saker som den inte alls är bäst på. Prova den på virvel, riktigt nära och du kommer känna igen ljudet från massor av plattor. Jam säljer den för 995:- tror jag. Rent tekniskt är det en dynamisk mikrofon, vilket har fördelen att den inte behöver fantom-matning (som annars måste finnas i mikstärkaren eller mixern). Alla mikar låter olika, men vad som låter bra beror på vad du vill ha för ljud och vad du spelar in.

Var handlar man då? Jam har vi nämnt, de har en ganska stor hemsida. De grejor som heter JJLabs är deras egen hemimport så de pushar ju gärna för dem. Behöver inte vara dåliga för det, men troligen är det väl dem som de tjänar mest på.

Bästa tipset är dock om du har en vänligt sinnad butik i närheten. Det är värt att betala lite extra för att ha möjlighet till stöd och så. Men du väljer ju själv där. Räkna inte med att de kan lägga veckor av stöd på dig om du bara köper en mikhållare för en 50-lapp av dem.

Slutligen, läs mycket. Kolla om du kan hitta gamla nummer av studio. Klarar du läsa engelska hyfsat finns det massor att välja på.

Men slutligen, prova mycket. Det är som att slöjda i trä, teori i all ära, men man måste göra det med händerna. Och lyssna. Mycket. På allt möjligt. Och lyssna igen, öronen är dina viktigaste instrument.

Tr.

feffe (oregistrerad)
Postat
Ljudinspelning är inget "teoretisk" ämne. Nog finns det mycket teori också, men det viktigaste är det praktiska.

Tr.

jag har juh nada grejer just nu!

Ska köpa lite nya dator saker så då kan jag ta ut min gamla burk!

Det är 512 (möjligen 768 om jag hittar i allt-i-allo lådan=) mb ram

1ghz amd

ljudkort köper jag nått som jag läst ltie om, så köper jag en shure sm57 till virveln o så ser jag vad jag har över i plånboken...

ska bara bygga trumrum o gehörs rum.. har tyvärr inte pengar till monitor nu men hörlurar får räcka så länge...

men vad anser du, mixa i datorn eller mixa med extern mixer?

Postat

Ta vad du har och som funkar bäst för dig. Börja i datorn är mitt tips, kostar liksom inget extra utöver programmet som du ändå kommer köpa.

Tr.

feffe (oregistrerad)
Postat

Ta vad du har och som funkar bäst för dig. Börja i datorn är mitt tips, kostar liksom inget extra utöver programmet som du ändå kommer köpa.

Tr.

det är sant, vad för nått bör jag börja med, tittat på cubase men det finns så himmla många olika versioner! haha

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Tr.

det är sant, vad för nått bör jag börja med, tittat på cubase men det finns så himmla många olika versioner! haha

Cubase SX2

haha

Postat

Hej igen!

Ett tips om du har kort om pengar är att titta på Emu´s kort med två ingångar och inbyggd datorkraft. Det hjälper till att t.ex. lägga reverb utan att belasta själva datorn. Dessutom skickas Cubasis VST 5 med. Kortet kostar runt 1500 har jag för mig och finns listat i rekommenderade köp i Studio. Cubasis är ok, och det går numera att uppgradera till de hetare versionerna. Det räcker dock långt - särskilt när du spelar trummorna för hand och inte programmerar. Kolla dock att det verkligen går att spela in på två kanaler samtidigt, det har jag aldrig testat själv.

I artikeln om trummorna finns det lite kul uppsättningar med en och två mickar att börja mecka med. Själv vet jag ingenting om vad som funkar, men de andras tips verkar användbara. Får du åtminstone två ingångar så har du ju möjlighet att t.ex. lägga virveln separat och lägga reverb på den och hålla t.ex. baskaggen och resten med ett torrare sound.

Det går ofta att stoppa fler kort av samma märke i burken och köra dem samtdigt för att få flera ingångar. Billigare är nog dock att köra 1010 LT från början. Många lysande plattor har ju dock gjorts på fyra kanaler, så det går ju med lite vilja.

Min erfarenhet är att jag ganska snart växte ur Cubasis p.g.a. att det inte finns så mycket möjligheter att köra många inserteffekter. Det finns dock vägar runt det och för att börja med tycker jag det funkar.

Lycka till med dämpningen av rummet, det finns mycket bra information här att plocka av. Det sägs ju att grundljudet är viktigast.

Postat

Apropå nybörjare. Jag tänkte slänga ihop en hemmastudio och behöver sjyssta hörlurar för båden lyssning när man sjunger in och att använda när jag vill mixa och manipulera med ljud. Jag vill ha hörlurar som ger ett så eh.. "neutralt" och ärligt ljud som möjligt och naturligtvis isolerar ute annat ljud.

Priset kan ligga på allra max 1500:- men helst runt 1000:-

Likaså undrar jag om MIC för hemma bruk för att kunna sjunga in med bra kvalité och även kunna ta upp ljud om jag känner för det, typ -åh om jag slår på den hära kastrullen så vill jag kunna sampla det rätt så bra. Jag har bla blivit rekommenderad att då måste jag lägga typ 5000:- på den för allt under det är nästan samma skräp, medans nån annan sade att en 1000:- AKG MIC (tror jag det var) skulle duga jätte bra.

Hmmmm?

Postat
Apropå nybörjare. Jag tänkte slänga ihop en hemmastudio och behöver sjyssta hörlurar för båden lyssning när man sjunger in och att använda när jag vill mixa och manipulera med ljud. Jag vill ha hörlurar som ger ett så eh.. "neutralt" och ärligt ljud som möjligt och naturligtvis isolerar ute annat ljud.

Priset kan ligga på allra max 1500:- men helst runt 1000:-

Likaså undrar jag om MIC för hemma bruk för att kunna sjunga in med bra kvalité och även kunna ta upp ljud om jag känner för det, typ -åh om jag slår på den hära kastrullen så vill jag kunna sampla det rätt så bra. Jag har bla blivit rekommenderad att då måste jag lägga typ 5000:- på den för allt under det är nästan samma skräp, medans nån annan sade att en 1000:- AKG MIC (tror jag det var) skulle duga jätte bra.

Hmmmm?

Börsen säljer ju en ADK 51s för 1200:- Det är mycket mik för pengarna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.