Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

OK. Har suttit en månad med cubase nu. det är simpla lilla SE3 o jag har nu gått igenom operation manual o allt ett gäng ggr o får ändå inte till det.

Gör precis som de säger i manualen men när jag spelar in hör jag bara det jag spelar då men när det är dax för playback hör jag inget. Jag har gått igenom ljudkortet o installationen är precis som den ska. tapemachinsstyle är aktiverat. jag disablar rec-knappen inför playbacken oxå. Jag har testat med både direct monitoring på som av o desamma med Release asio in background.

Jag har även maximerat för bakgrundsljud i kontrollpanelen eller vad det nu heter. Men icke. hade en lirare på besök som pysslat med cubase i sex år o han kliar sig i huvet han med.

Så ja, I´m at a loss here. Hade det inte varit för att jag redan rakar skallen hade jag garanterat varit hårlös vid detta laget.

Alla säger att jag säkert bara glömt klicka i nån ruta men jag har har nu gått igenom varje tänkbar sida i manualen o ändå inte. E tamigfan på vippen att ge upp allt vad musik heter nu.

Annons
Postat

Blir det nåt på spåret som du spelar in på? Ser du en vågform?

Får du ljud om du bara importerar en wavfil till ett audiospår?

Funkar VST-instrumenten?

Får du nåt ljud alls?

Postat

Vst-instrumeneten funkar. Jag får "vågor" i audiospåret. Jag ser att mätaren i både output som input mätarna rör sig i takt med anslaget.

I VST Connections har jag aktiverat en stereobus för både och. Mitt ljudkort är maximerat för en av resp.

Jag får ljud medan jag spelar in. kan tom få igång effekterna. Men när jag trycker på stopp o ska spela upp så kommer inget ljud. Medan "linjalen" följer spåret kan man även se mätarna hoppa som de gjorde under det aktuella anslaget, så att säga.

Postat

Slår du av monitor-knappen när du försöker spela upp också? Den lilla orangea knappen bredvid rec-knappen. Annars hörs inget vid uppspelning.

Postat
Jag har gått igenom ljudkortet

Säkert? Vilket ljudkort?

Postat

Jag slår av den knappen oxå ja som sitter brevid. testade tom att ha dne på oxå, just in case liksom.

Ljudkortet är ett Edirol UA-25. O jag har testat musikfilerna som kommer med den som bekräftar att det funkar. Plus att allt annat funkar ju vilket väl oxå antyder att ljudkortet är ok? det är ju bara den jävla gitarrinspelningen liksom.

Såg din sajt där Majken. Jävligt snygg, när detta problem är fixat kommer den sidan fixa övriga problem som kan tänkas dyka upp.

Postat

Finnen: Tack och bock 😳 - Jag håller fortfarande på bygger på sidan och i nuläget finns inte några Cubase-artiklar på svenska, men det kommer! Planen är att lägga upp en komplett Getting Started guide med steg-för-steg upplägg som visar exakt hur man kommer igång. Sedan kommer jag att fortsätta med mer avancerade tips som går in på mixning, produktion, snabbare arbetsflöde o.s.v.

Håll ett öga på sidan den närmaste månaden, för det kommer att dyka upp en del material på svenska snart 😄

Postat

Nu blev det intressant. En routing säger du. behövs det iom att det bara finns en bus att routa till när det gäller mitt ljudkort?

En kort beskrivning kanske...?

Postat (redigerat)

Hmm.. ja även om man bara har en så är det en buss.. Har du bara "Master", och det funkar på andra kanaler som är routade dit så kan inte det vara felet...

Men om du bara tar "Create Audio track" och sen lägger en wavfil som garanterat innehåller ljud på det spåret.. Hörs den då?

Redigerat av Lars XLN Audio
Postat

Hur har du kopplat in högtalare / monitorer.. Hörlurar?

Det låter helt klart som ett routingproblem.

Har du signal in i Cubase och allting är rätt routat i VSTsettings.. d.v.s att dina utgångar du använder på hårdvaran är de samma som är inställda i VSTsettings i Cubase.. är allt rätt där och Masteroutput är satt till den utgångskanalen som du ställt in i VSTsettings.. MÅSTE det låta..

.. annars är något fel 😄

Problemet måste åtminstone vara mer än en tredjedels löst med de symptom du beskriver.

Postat

Ja, jag använder hörlurar när jag jobbar iom att man är farsa vid sidan av rockstjärnelivet. Haha. Kan väl inte vara några större doningar, jag pluggar in lurarna i Phonejacket bara.

Jag tycker oxå iom att jag kollat allt o alla förslag, tacksam fär all hjälp by the way, har jag ju oxå täckt upp. Så det känns som att problemet borde vara 99% klart tom. jag är dock bergis på att det säkert är nåt yttepyttefel som jag kommer få skämmas för när det är kirrat....

Postat

Problemet äro löst. 🥰

Visade sig vid en snabbkoll hos den lokala gitarrhandlarn att nån mysko grej hade hänt i kontakten där jag lineade in gitarren. De förstog inte riktigt varför den gjorde som den gjorde eller varför den vägrade spela upp det inspelade.

men jag fick kvitta ut ett nytt ljudkort av samma märke o nu funkar allt tiptop.

Tack för all hjälp förresten. jag lärde mig en massa annat på vägen.

Postat
Visade sig vid en snabbkoll hos den lokala gitarrhandlarn att nån mysko grej hade hänt i kontakten där jag lineade in gitarren. De förstog inte riktigt varför den gjorde som den gjorde eller varför den vägrade spela upp det inspelade.

?!? :rolleyes:

Alltså..eh..allts....

Nej, jag förstår inte hur DET skulle kunna vara felet.

Nåväl, bra att det löste sig ändå!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.