Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Jag har en Yamaha S03 som jag skulle vilja testa använda i mina produktioner i Logic. Jag kopplar en midikabel från synthens Midi Out till ljudkortets (M-audio) Midi In och vice versa, sen är jag helt lost.. Vad behöver jag göra för inställningar på synthen och på datorn?

Annons
Postat (redigerat)

Dy kommer behöva en (eller möjligen två) kablar till.

De du har nu är:

midi ut på synten --> midi in på datorn.

När du trycker på syntens tangentbord skickar den "koder" till datorn. De här koderna är till exempel tangent 80 ner/tangent 80 upp. De här koderna kan du spela in som midi-data i Logic. Det handlar om inställningar för midi in. OBS att koderna inte låter något alls, det är bara koder.

midi ut på datorn --> midi in på synten.

Även här är det koder som tangent nr 57 ner / tangent nr 57 upp. Inget ljud här heller. Oftas förstår synten de här koderna och börjar föra oväsen. Vilken sorts oväsen den skall föra beror på vilket instrument som ställts in (vilka parametrar). Även dessa kan skickas som koder via midi-kabeln. Ofta kan man i musikprogrammet välja en "midi-mappning" som översätter mellan namn vi människor förstår och vilket instrument som skall väljas. Som exempel kanske piano-ljud heter instrument 1. Ju mer parametrar det finns på synten ju mer komplext blir det här.

Nå, antag nu att du har klinkat på tangentbordet och spelat in klinket som midi-koder. Nu kan du skicka de här midikoderna till andra instrument, till exempel mjukvaruinstrument inne i datorn. Eller med andra inställningar ut till din synt. Synten står då i sitt hörn och bölar.

Här kommer den tredje kabeln in -- om du vill spela in syntens ljud som just det måste du koppla från line-out på synten till en ljudingång på ditt ljudkort. Och sen sätta upp inspelning på den ljudkanalen mens synten får uppdrag att bräka på. Det är ganska smart att göra så för annars måste synten vara ansluten varje gång nån vill spela upp din sång. Ibland kan det vara kul att ta in signalen från synten i stereo, då blir det en fjärde kabel och en stereo ingång i programmet.

Komplicerat -- jajamensam, härligt. Men det är som att cykla, när man gjort det några gånger får man inte längre så många skavsår.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat

Jag gör ett tillägg.

Du har en switch som heter Host Select på baksidan av S03:an.

Det finns fyra val; MIDI, PC-2, Mac och Off.

Låt den stå på MIDI.

När du kopplat midikablar fram och tillbaka kan det bli "rundgång" eller "midi-eko" i signalerna. Varje ton slås an två gånger, en gång när du trycker ner synttangenten och en andra gång när midi-signalen gått från synt till dator tillbaka till synten igen.

En lösning är att du slår av en funktion i synten. I mitten av syntens panel hittar du MIDI-knappen. Bläddra med piltangenterna tills Local Sw syns i fönstret.

Ändra till Off när du använder synten i Logic, och aktivera igen när du kopplat bort midikablarna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.