Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är rätt ny på Reason och undrar om jag skulle få ut mycket av att skaffa ett midiklaviatur. Jag är pianist så tangenterna vet jag vad jag ska göra av, men jag vet inte hur mycket ett klaviatur verkligen behövs till Reason. Jag siktar på att skriva house och andra technovarianter.

Frågorna lyder alltså:

Förlorar jag på att inte ha ett midiklaviatur?

Vilka egenskaper ska det ha om jag behöver ett?

Annons
Postat

Man måste inte ha ett midi-klaviatur. Men för min del så känner jag mig helt handikappad om jag inte har det när jag ska jobba med Reason (och liknande program). Det är som att jobba med ett ritprogram utan mus.

Bara en sån sak som att hitta eller göra ljud och ständigt behöva klicka på klaviaturet på skärmen är förbaskat irriterande.

Sen kan du ju fundera på om du vill ha ett litet billigt utan vägda tangenter eller ett större dyrare med vägda tangenter. Jag började med ett litet M-Audio Oxygen 8 men tyckte sen det var för litet och köpte ett M-Audio Kerystone 49. Men efter ett tag blem suget efter ett riktigt spelbrt klaviatur för stort så jag köpte ett bra elpiano som också funkar som remote keyboard. Så nu kör jag med ett stor elpiano och det lilla Oxygen 8. De är bra på olika saker.

Postat (redigerat)
Förlorar jag på att inte ha ett midiklaviatur?
Det är som natt och dag. Om du är pianist förstår jag inte att du överväger saken...
Vilka egenskaper ska det ha om jag behöver ett?
Tangenter. 😆

Jag använder en ordinär synt och ett midi-interface, inte en "ren och dedikerad" midiklaviatur.

Rattar, reglar och kontrollers är jättekul och underlättar men är, enligt mitt behov och tycke, inte så nödvändigt.

EDIT: För tips på klaviatur, kika i Reason special som finns ute i butiken 😎

Redigerat av Linus
Postat

Tack för svaren! 😎

Jag har Reasonspecialen och det är grymt kul att du är så aktiv här Linus eftersom jag just läst en hel del artiklar av dig. Jag hade dock inte tänkt lägga så mycket pengar som de rekommenderade maksinerna kostar eftersom jag är så ny på det hela och dessutom behöver köpa ett ljudkort med midi-interface. Kan jag använda ett klaviatur som har USB som ersättning för midi?

Jag vet med säkerhet att jag inte kommer att bli nöjd med anslagskänslan eftersom jag jagade land och rike runt efter någonting som liknade en flygels känsla (inte ljud). Det slutade med att jag ratade allt utom Korg SP500 (ett stagepiano) som jag ändå inte var nöjd med i längden.

Det jag nu söker är alltså billigast möjliga alternativ som lyfter mina möjligheter att komponera. Tangenter med anslagskänslighet är nog en självklarhet. Sen trivs jag inte riktigt med att skruva, vrida och dra i rattar och reglage med musen när det ska spelas in så där kanske en analog variant vore bra. Räcker det med ett analogt reglage av varje typ för att sen programmera funktionen gång för gång eller blir det för omständigt?

Postat
Kan jag använda ett klaviatur som har USB som ersättning för midi?
Aboslut. Midi-signalerna går i USB-kabeln och klaviaturen själv agerar som ett midi-interface.
Det slutade med att jag ratade allt utom Korg SP500 (ett stagepiano) som jag ändå inte var nöjd med i längden.
Har du kvar det?

Köp bara ett midi-interface.

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=483129

Postat
Sen trivs jag inte riktigt med att skruva, vrida och dra i rattar och reglage med musen

Komplettera klaviaturen med en kontroller, t ex Behringer BCF-2000

Postat (redigerat)

Det verkar som att man får lägga minst två tusen för att få en kombination.

Hur viktigt är det med motoriserade reglage? Jag har inte sett någon i prisklassen skryta med det annat än BCF-2000.

Jag har inte kvar Korgen, jag lade pengarna på annat eftersom jag ändå inte inte övade på den.

Redigerat av Barbapappa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.