Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena.

Jag har en Yamaha S03 som jag skulle vilja testa använda i mina produktioner i Logic. Jag kopplar en midikabel från synthens Midi Out till ljudkortets (M-audio) Midi In och vice versa, sen är jag helt lost.. Vad behöver jag göra för inställningar på synthen och på datorn?

Redigerat av Fredrik Fencke
Annons
Postat

Koppla från synthens line-out till ljudkortets line-in. Har du Logic Pro finns ju dessutom "External Instrument" att välja som input på instrumentkanalerna.

Postat (redigerat)

Antar att du måste göra en inställning på synten också. Om det är den du tänker att använda som ljudkälla. Brukar då vara någon intällning typ global MIDI through eller Local Sound Off eller dyl. Känner int till din synt men det bör ju stå i syntens manual.

Redigerat av DivineCo
  • 2 månader senare...
Postat

Som du beskriver det, så låter det - som Phobos också gissar - som om du inte har kopplat några audiokablar utan bara kopplat midikablar. Midi är nämligen bara kontrollsignaler och innehåller inget ljud, utan talar bara om för synten vad den ska spela. För att kunna få både midi och ljud in till ljudkortet, så måste alltså både midi och audio vara kopplat.

Local on/off ändrar bara om klaviaturen ska vara ihopkopplad med ljuddelen i synten eller inte. Det påverkar inte hur synten ska reagera på inkommande midisignaler.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.