Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Såg just nu på MTV och ""Alternative Nation" där det var en grupp som hade med en man på såg. Är det någon speciell modell av såg som krävs? Spelar man med stråke eller vad? Jag gillar ljudet!

🙂

:musik

Annons
Postat (redigerat)

Jo man spelar med stråke!

Det ænda du behøver ær en bra fogsvans ( Inte en Sandvik Stradivarius , de ær inte bra att spela på (tungspelade ,svårt att få god ton i )

så en inte attfør stor fogsvans ær det jag kan rekomendera 😕

Lycka till!

Redigerat av david.roennlund
musik (oregistrerad)
Postat

Ok. Jag läste nånstans att fiolstråke inte var bra. En menade att det var bättre med stråke till cello för att den skulle vara kortare än en fiolstråke.

Stämmer det och är det sant?

Postat
Ok. Jag läste nånstans att fiolstråke inte var bra. En menade att det var bättre med stråke till cello för att den skulle vara kortare än en fiolstråke.

Stämmer det och är det sant?

Skulle nog kunna stämma att en cellostråke är bättre pga att den är kortare, har förmodligen högre "frigång" (mellan "pinnen" och taglet) och i övrig öht är "rejälare". Men jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av det hela.

Vad var det för grupp? Sigur Rós eller?? Har för mig dom spelar såg på någon skiva.

/H.

musik (oregistrerad)
Postat

Tyvärr kom jag in en bra bit in i låten och uppfattade inte vilka det var. Men jag fascinerades av sågen och tänkte närmast på "The witch queen of New Orleans" med 70-talsgruppen Redbone, vid minnet av själva ljudet. Live använde Redbone dock stråke på elgitarr. Hela tiden trodde jag det var en teremin.

😆

Postat

Kommer här med lite färska erfarenheter.. Var och lirade i Newcastle förra helgen, och i bandet var det en cellist som lirade såg. Hon hade en "Sandviken stradivarius" och cellostråke... Funkade fint, fast det är som med alla instrument, en jädra massa övning. Beroende på vilka toner man tar, får man flytta runt stråken på sågen. Fördelen med detta instrument är, att, om allt skiter sig, kan man ju vända på sågen och spela en sista melodi... iaf med den stråken 😆

Postat

"Sandviken stradivarius" kan beskådas i skyltfönstret hos musikaffären i Hötorgets tunnelbanestation här i Stockholm.

Trodde det var ett skämt när jag såg den ... 😎

Postat

Jag spelar inte direkt såg själv , men jag känner en som spelar.

Han säger iaf att sandvik stradivarius inte är en så bra såg....

Gammla fogsvansar, du vet med trähuvud o så , det är finfina grejer 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.