Jump to content
Annons

Trumloops-VSTi för pop/rock?

Sid (oregistrerad)

Recommended Posts

Sid (oregistrerad)

Är det någon som vet om det finns något VSTi som motsvarar Spectrasonics Stylus i arbetssätt men som har trumloopar som inte är så inriktade på dance/RnB/HipHop-musik utan mer åt pop/rock-hållet?

För er som inte känner till Stylus, kanske jag bör förklara lite hur det programmet fungerar.

I Stylus finns det en uppsjö av trumloopar som man kan ändra både karaktär och tempo på. Trumlopparna kan även delas upp i enskilda slag vilket gör att man kan byta ut enskilda slag i trumloopen mot andra slag i tex andra loppar. Detta är bara en lite beskrivning på hur Stylus fungerar, men jag tror nu fattar poängen.

/Sid

Dela på andra sajter

Annons

Njatjahea...

Det jag kommer att tänka på är ju vsti som GrooveAgent (steinberg) och ex. BFD från fxpansion. De arbetar ju med midibaserade loopar och så, och det är mer rock-influerat.

Jag har inte själv provat stylus, men jag tror att konceptet skiljer sig lite åt iallafall.

Men om du behöver ett lättanvänt vsti för rock/poptrummor, som själv bjuder på olika komp utan att du behöver göra allt själv ifrån grunden(och att du samtidigt kan justera saker själv), så tycker jag att du skall kolla in de exemplen som jag nämnde.

BDF låter bättre ljudmässigt, men GrooveAgent är lättare att använda

Dela på andra sajter

BDF låter bättre ljudmässigt, men GrooveAgent är lättare att använda

Groove Agent är väl mer oprocessade trummor, tror att det går att skruva till rätt bra ljud i dem...har nyss skaffat GA så jag håller på att lära mig...men för att fixa loopar och fills så är det helt suveränt.

/Jan Olof

Dela på andra sajter

njaea... BFD är helt enkelt mycket större rent samplingsmässigt.

GrooveAgent får plats på en vanlig cd-skiva, men alla samplingar som används till de olika trumorna, emedan BFD har 9 gb samplingar, vilket innebär att ljuden är samplade i fler nivåer och på det sättet går att få "verkligare" än motsvarande med färre samplingar per "trumma" (eller cymbal)

Dela på andra sajter

GrooveAgent får plats på en vanlig cd-skiva, men alla samplingar som används till de olika trumorna, emedan BFD har 9 gb samplingar, vilket innebär att ljuden är samplade i fler nivåer och på det sättet går att få "verkligare" än motsvarande med färre samplingar per "trumma" (eller cymbal)

och om man läser nyheterna i STUDIO idag så ser man att de släppt ytterligare 22GB till BFD, vad får ni läsa själva när ni köpt tidningen. 🙂

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

och om man läser nyheterna i STUDIO idag så ser man att de släppt ytterligare 22GB till BFD, vad får ni läsa själva när ni köpt tidningen. 😆

Precis, och den kommer tydligen med en egen host oxå(så man inte behöver första versionen). För den som inte har tidningen till hands så finns ju även fxpansion på nästet... 😉

Dela på andra sajter

Jag tycker att Groove Agent är suveränt på det sättet att man kan generera själva rytmmönstret till en MIDI-fil, sen kan man välja vilka trummor som ska spela upp mönstret. Jag har förutom GA, även samplern DR-008 som jag använder till DFH och Hypersonics trummor som inte är så dumma, Waldorf Attack Percussion har jag anvä'nt lite, men där finns ett och annat läckert ljud samt gamla hederliga LM-7 i Cubase så det är lätt att leta trumljud när man väl fått själva rytmmönstret på plats. Vet inte om BFD genererar MIDI-filer...

/Jan Olof

Dela på andra sajter

Jag tycker att Groove Agent är suveränt på det sättet att man kan generera själva rytmmönstret till en MIDI-fil, sen kan man välja vilka trummor som ska spela upp mönstret. Jag har förutom GA, även samplern DR-008 som jag använder till DFH och Hypersonics trummor som inte är så dumma, Waldorf Attack Percussion har jag anvä'nt lite, men där finns ett och annat läckert ljud samt gamla hederliga LM-7 i Cubase så det är lätt att leta trumljud när man väl fått själva rytmmönstret på plats. Vet inte om BFD genererar MIDI-filer...

/Jan Olof

BFD har egna midifiler i ett bibliotek, som du kan välja och arrangera som du vill. Dessa midifiler kan du givetvis oxå spela upp direkt ifrån cubase (om man använder det). En fördel med att programmet(BFD) använder ett externt(öppet) midibibliotek till egna rythmer är ju att man kan komplettera med sina egna favoritkomp, eftersom det är vanliga midifiler.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.