Jump to content
Annons

Hur justerar man stereobalansen

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har ett knippe färdiga låtar i wav som jag la på cdr. Märker att de är högervridna. Hur ställer jag balansen rätt på låtarna så den hamnar i mitten, för att därefter bränna dem på nytt?

Har Cubase LE, Wavelab Lite, Audacity.

Letat efter en balansknapp att dra i, typ vä-hö, i nåt av programmen, men hittar den inte. Urspungligen låg originallåtarna på DAT, som jag skickade in till datorns HDD (via externt ljudkort). Sedan har jag suttit 12 timmar och mekat med frekvensanalys, eq och normalisering, fades etc. Brände en klar cdr igår kväll, men märkte i högtaleriet (och det framgick också pyttelite på mätarna) att det är en högervridning. Var i produktionskedjan går jag in nu och sätter dem på nytt, balanserat? Mäste jag börja på ruta 1 igen?

😆

:musik

Annons
Postat

Om du använder Wavelab, så kan du köra normalisering - men ta bort bocken i rutan för stereo link (eller vad den heter...). Då kommer kanalerna att normaliseras var för sig och den lägre kanalen begränsas alltså inte av att nivån är högre i den andra.

musik (oregistrerad)
Postat

Tack Claes!

Vad det DET Stereo link betydde! Jag ska trixa med det imorgon. En del av punchen (mellanreg/bas) i det inspelade materialet tycks ligga mest till höger. Å andra sidan, jag tror det finns en del diskantrika publikvisslingar och sånt som stör mest i vänster sida. Får se om jag måste trycka ned peakarna till vänster lite först. Och därefter normalisering var för sig.

😏

:musik

Postat

Det går ju att i Cubase dela upp stereofilen när man importerar..till två mono... Eller jag vet inte om det går i LE men...annars går det att göra så oxå. Och skala och trixa med EQ osv osv...

Typ..

... 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.