Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det handlar inte om att komma ned till -30dB. Trökselvärdet styr vid vilken nivå kompressorn börjar jobba, inte nödvändigtvis vilken nivå den strävar efter att ligga i. Detta styrs istället av ration som avgör hur mycket nivån som skjuter över tröskelvärdet ska sänkas/komprimeras. Attack och Release styr ration som stegras under attackfasen och sedan avtar under release-fasen.

Releasevärdet är alltså hur lång tid det tar från att nivån hamnar under tröskelvärdet tills kompressorn slutar jobba. I bilden du har lagt upp ligger dock nivån konstant över tröskelvärdet och därmed används aldrig releasetiden. Testa att jobba med dynamiskt ljudmaterial som tre trumslag i olika nivå.

Du pratade tidigare också om Soft Knee, Hard Knee - Soft Knee är när signalen börjar komprimeras litegrann redan innan tröskelvärdet är uppnått. Detta ger en mjukare kompression.

Annons
Postat (redigerat)
Det handlar inte om att komma ned till -30dB. Trökselvärdet styr vid vilken nivå kompressorn börjar jobba, inte nödvändigtvis vilken nivå den strävar efter att ligga i. Detta styrs istället av ration som avgör hur mycket nivån som skjuter över tröskelvärdet ska sänkas/komprimeras. Attack och Release styr ration som stegras under attackfasen och sedan avtar under release-fasen.

Releasevärdet är alltså hur lång tid det tar från att nivån hamnar under tröskelvärdet tills kompressorn slutar jobba. I bilden du har lagt upp ligger dock nivån konstant över tröskelvärdet och därmed används aldrig releasetiden. Testa att jobba med dynamiskt ljudmaterial som tre trumslag i olika nivå.

Du pratade tidigare också om Soft Knee, Hard Knee - Soft Knee är när signalen börjar komprimeras litegrann redan innan tröskelvärdet är uppnått. Detta ger en mjukare kompression.

fast om jag har releasevärdet på 0ms så förblir signalen "rak" och alla peakar eller vågformer eller vad man ska kalla dem sänks med det attackvärde jag ställt in och alla blir i samma höjd 😱 jag måste aktivera releasen för att få den gradvisa komprimeringen .......äh, fasen va klurigt detta va att fatta 🙂

ration jag använde var 30:1 i exemplet....

releasen aktiveras ju varje gång en vågform har understigit TH om jag inte misstar mig helt.......kan skicka dig några shots på detta om du vill se......även om nivån är konstant på peakarna i samplingen så måste ju TH understigas mellan varje vågform/peak......rätta mig om jag har fel 🙂

eftersom den ska komprimera ALLT som överstiger TH så måste det ju gälla alla vågformer.....och efter varje vågform måste den ju snabbt tillbaka till unity läget....

är antagligen väldigt logiskt när man vet.......

Redigerat av rymdis
Postat

rymdis - här kommer ett nytt försök att förklara vad en kompressor verkligen gör. Det är lätt att trassla in sig om man inte har grunderna helt på det klara!

Första grunden att förstå är att en kompressor inte är något annat än en automatiserad volymkontroll. Den enda den gör är att vrida ner volymen på en inkommande signal. Skillnaden mot en vanlig volymratt eller gain-regel är att kompressorn vrider ner olika mycket beroende på hur hög volym det är på signalen som kommer in.

Om volymen på insignalen är lägre än tresholden så gör kompressorn ingenting. Då är den som en gain-ratt som står på 0 dB.

Om/när insignalen blir högre än treshold-värdet så drar den ner volymen mer eller mindre. Hur mycket bestäms av ratio-värdet. Om ration tex är 5:1 så drar den ner volymen så att om insignalen ligger 5dB över treshold så blir utsignalen 1 dB över tresholden. Dvs just i den sekunden funkar den som en en gain-ratt som står på -4dB. Om insignalen är 10dB över treshold blir det -8dB i gain reduction, så att utsignalen hamnar på 2dB över treshold.

Attack och release bestämmer helt enkelt hur fort kompressorn kan vrida på sin "gain reduction". Om attacken är 30ms betyder det att det tar 30ms för kompressorn att anpassa sig till en ny volym på insignalen. Så att om insignalen plötsligt går upp till 10db över treshold så tar det 30ms för kompressorn att justera sin gain-reduction från 0db till -8db. Release tiden är hur snabbt kompressorn drar tillbaka sin gain reduction till 0dB igen efter det att insignalen gått ner.

Resultatet blir alltså som om någon hade suttit och snabbt som f-n dragit ner volymregeln varje gång insignalen blev för stark. Hur snabbt han drar ner bestäms av attackvärdet. Hur snabbt eller långsamt han drar upp igen efter en topp är releasevärdet. Utsignalen blir då mer jämn, mindre skillnad mellan svagt och starkt. Och det utnyttjar man i de allra flesta fall till att kunna höja totalvolymen (eftersom det nu inte finns så starka toppar som skulle distat annars).

/D

Postat

fast om jag har releasevärdet på 0ms så förblir signalen "rak" och alla peakar eller vågformer eller vad man ska kalla dem sänks med det attackvärde jag ställt in och alla blir i samma höjd 😱 jag måste aktivera releasen för att få den gradvisa komprimeringen .......äh, fasen va klurigt detta va att fatta 🙂

ration jag använde var 30:1 i exemplet....

releasen aktiveras ju varje gång en vågform har understigit TH om jag inte misstar mig helt.......kan skicka dig några shots på detta om du vill se......även om nivån är konstant på peakarna i samplingen så måste ju TH understigas mellan varje vågform/peak......rätta mig om jag har fel 🙂

eftersom den ska komprimera ALLT som överstiger TH så måste det ju gälla alla vågformer.....och efter varje vågform måste den ju snabbt tillbaka till unity läget....

är antagligen väldigt logiskt när man vet.......

Det har sagts många gånger redan av olika personer, men jag försöker väl ytterligare en gång... 🙂

Det låter på ditt resonemang som om du fortfarande tittar på den enskilda svängningarna i en vågform - men du kan inte räkna varje enskild svängning i en vågform som något som kommer att trigga kompressorn. Så länge du fortsätter hänga upp dig på vågformens toppar och dalar, så kommer du aldrig att ha en chans att förstå hur kompressorn fungerar.

Ljudet sänks inte med Attackvärdet och sänks inte till Threshold-värdet. Attack är tid och inget annat. Threshold handlar om signalstyrka och inte tid. Kompressionsgraden (Ratio) bestämmer hur mycket nivån ska sänkas i förhållande till inkommande signal - men det säger inget om någon bestämd nivå. Ska du sänka volymen till en bestämd nivå, så är det inte kompressor du ska använda, utan limiter. En peak är exempelvis ett slag på virveltrumman eller i anslagsögonblicket när klubban träffar strängarna i ett piano - och kan inte jämföras med alla de svängningar som peak-ljudet är uppbyggt av. En enda svängning i en vågform kan alltså inte jämföras med en peak, utan det är helt enkelt bara en enda svängning i en vågform.

Det finns ingen - som du kallar det - "gradvis komprimering". Det är bara i början som du har en kort attacktid innan kompressionen når full styrka efter att signalnivån har överskridit Threshold-inställningen. När signalnivån sedan understiger Threshold, så kommer Release-fasen in och gör att kompressionsgraden sjunker under den tid som är inställd - om det inte kommer en ny Attack-fas innan den tiden har gått - för då startar processen från början igen...

Postat
Resultatet blir alltså som om någon hade suttit och snabbt som f-n dragit ner volymregeln varje gång insignalen blev för stark. Hur snabbt han drar ner bestäms av attackvärdet. Hur snabbt eller långsamt han drar upp igen efter en topp är releasevärdet. Utsignalen blir då mer jämn, mindre skillnad mellan svagt och starkt. Och det utnyttjar man i de allra flesta fall till att kunna höja totalvolymen (eftersom det nu inte finns så starka toppar som skulle distat annars).

/D

Lite kuriuosa i sammanhanget:

Förr i tiden satt radioteknikerna faktiskt och gjorde just detta under utsändningarna, eftersom det var för stora skillnader mellan starka och svaga partier så att det inte blev bra i utsändningen annars. De satt alltså och läste i partitur och följde med i musiken, så att de kunde reglera volymen efter musikens nivå. En manuell kompressor, helt enkelt.

Så småningom var det någon ljudtekniker som kom på den befängda tanken att man skulle göra en automatiserad volymkontroll för att slippa jobba så mycket (tekniker är av naturen lata - fråga bara mig, som är ingentingjör... 😉 ) - och resten är, som man säger, historia...

• 4 veckor senare...
Postat

så enligt den andra bilden som jag lagt upp, där komprimeringen sker gradvis som man kan se, används inte releasen alltså? verkar ju lite lustigt för om jag ställer releasen på 0ms eller 1ms och har exakt samma inställningar så förblir signalen nästan identisk som originalvågformen som jag lagt upp förutom det att alla amplituder har sänkts något i värde då attacken är 14ms......så releasen gör ju ngt i alla fall 😱 även om signalen är konstant över TH.

kanske någon kan ge lite klarhet i detta?

tack på förhand

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.