uberflash Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Jag trodde det här skulle vara ett vanligt problem men efter sökning hittade jag inte trådar alls... Grejjen är den att, i replokalen, brusar det som fan då jag kör med strömförsörjning till laptopen, till den grad att det näst intill blir olidligt. Vi har testat två olika uttag men ingen verkan. Vad ska man göra för att få bukt med detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Kör utan nätdel på bara batteriet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Troligtvis är det så att nätadaptern till din bärbara inte är skärmad vilet stör övrig utrustning. Försvinner bruset så fort du kopplar bort nätsladden? Lösningen är antagligen att köra på batteridrift när du spelar in eller att köpa en ny nätadapter som inte stör ditt ljudkort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uberflash Postat 23 april 2007 Trådstartare Dela Postat 23 april 2007 Yep, med batteri är det tyst som i kyrkan. Problemet är att batteriet är väldigt dåligt, kanske 30 minuters livslängd. Vad menas när ngt är skärmad i sammanhanget? Skall jag köpa ngn specifik nätadapter, några speciella kriterier som gör att det inte blir så mycket störningar/brus? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Elektronik är egentligen inte riktigt mitt område. Men det kan handla om flera saker, dels missljud som uppstår vid själva laddningen eller missljud som orsakas av elektromagnetiska störningar från nätadaptern. Testa att flytta nätadaptern så långt du kan åt ena hållet och ljudkortet så långt du kan åt andra. Blir det en skillnad till det bättre? I såna fall kan en förlängingssladd mellan datorn och nätadaptern lösa problemet. Det kan också vara möjligt att jordlyfta signalen. Har du tillgång till en nätadapter med samma anslutning, polaritet och volt-tal så kan du även testa att byta mot den. Chansen finns att den andra nätadaptern har en bättre metallskärm på insidan som ger mindre störningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HoboRec Postat 22 juli 2007 Dela Postat 22 juli 2007 Har samma problem med en "låne"ljudkort nu. Focusrite Saffire Pro... om jag kopplar mina monitorer direkt i utkanalerna 1 och 2 så är det ett sjukt störigt brus. Om jag drar ur laddaren så försvinner det. Det har inte hjälpt att flytta på laddaren. Däremot hjälpte det att sätta monitorerna i utgångarna på mitt ADAT-interface istället. Bara det att då kan jag inte kontrollera volymen med kontrollen på ljudkortet. Sen skulle jag även spela in gitarr idag med två mickar och en ren lajnad signal som jag tog från stämapparatens bypass in i instrumentingången i ljudkortet. Då uppstog samma störningar fast i gitarrförstärkaren. Flyttade lajn-kabeln till ADATen istället och det försvann. Har aldrig haft detta problem med mitt M-audio project mix. Men det är på lagning nu (gick sönder mitt i en inspelning, ganska pinsamt). Skulle gärna ha en lösning som fungerar så jag slipper specialkoppla nu för jag vet inte hur länge jag kommer behöva ha det här "lånekortet". Har Uberflash möjligtvis löst det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HoboRec Postat 22 juli 2007 Dela Postat 22 juli 2007 Elektronik är egentligen inte riktigt mitt område. Men det kan handla om flera saker, dels missljud som uppstår vid själva laddningen eller missljud som orsakas av elektromagnetiska störningar från nätadaptern. Testa att flytta nätadaptern så långt du kan åt ena hållet och ljudkortet så långt du kan åt andra. Blir det en skillnad till det bättre? I såna fall kan en förlängingssladd mellan datorn och nätadaptern lösa problemet. Det kan också vara möjligt att jordlyfta signalen. Har du tillgång till en nätadapter med samma anslutning, polaritet och volt-tal så kan du även testa att byta mot den. Chansen finns att den andra nätadaptern har en bättre metallskärm på insidan som ger mindre störningar. Hur jordlyfter man signalen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 juli 2007 Dela Postat 22 juli 2007 Elektronik är egentligen inte riktigt mitt område. Men det kan handla om flera saker, dels missljud som uppstår vid själva laddningen eller missljud som orsakas av elektromagnetiska störningar från nätadaptern. Testa att flytta nätadaptern så långt du kan åt ena hållet och ljudkortet så långt du kan åt andra. Blir det en skillnad till det bättre? I såna fall kan en förlängingssladd mellan datorn och nätadaptern lösa problemet. Det kan också vara möjligt att jordlyfta signalen. Har du tillgång till en nätadapter med samma anslutning, polaritet och volt-tal så kan du även testa att byta mot den. Chansen finns att den andra nätadaptern har en bättre metallskärm på insidan som ger mindre störningar. Hur jordlyfter man signalen? 😊 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HoboRec Postat 22 juli 2007 Dela Postat 22 juli 2007 Elektronik är egentligen inte riktigt mitt område. Men det kan handla om flera saker, dels missljud som uppstår vid själva laddningen eller missljud som orsakas av elektromagnetiska störningar från nätadaptern. Testa att flytta nätadaptern så långt du kan åt ena hållet och ljudkortet så långt du kan åt andra. Blir det en skillnad till det bättre? I såna fall kan en förlängingssladd mellan datorn och nätadaptern lösa problemet. Det kan också vara möjligt att jordlyfta signalen. Har du tillgång till en nätadapter med samma anslutning, polaritet och volt-tal så kan du även testa att byta mot den. Chansen finns att den andra nätadaptern har en bättre metallskärm på insidan som ger mindre störningar. Hur jordlyfter man signalen? 😊 WTF! Jag som trodde jag hade fått ett svar på mina problem.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.