Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja tja.

Nyligen införskaffat Cubase 3SE. tyckte att jag skulle ta tag i detta med egen musikproduktion osv. Har då installerat allt tillsammans med vst-instrument o pgrejer. Köpte ett ljudkort o installerade det utan problem. Ett Edirol UA-25. men så till mitt problem. Allting hackar. Latencyn ska vara helt i sin ordning, under 7ms. testat alla frekvenser från 44 via 48 till 96. men tom Metronomen klickar o faller ur synk. En grej som slog mig är om det helt enkelt kan handla om RAM-minne? Jag har 384 vilket är minimikraven för att systemet ska funka.

Cad mer som krånglar är att med jmna mellanrum när jag addat track o allt o ska till att spela in gitarr (extern sådan då) så vill inte mixern hitta signalen på nåt sätt vilket i sin tur leder till att inget utljud kommer.

jag är väl medveten om att detta troligen är rena novisfrågor men det skulle va mäkta fint om ni kunde hjälpa mig komma igång här då mitt nya band ivirgt väntar på demos o det börjar fan bli knapert med minne i hjärnbarken för att komma ihåg alla låtidéer! haha.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kan det vara så att du har för låg latency.

Testa att ställa upp latencyn.

Laddar du på med en massa plugin och syntar så tar dessa ramminne.

tar ramminet slut så knastrar det.

Redigerat av drloop
Postat

Du har antagligen nån process i datorn som automatstartat och stör ut ljudhanteringen.

Testa det här (jag förutsätter att du kör Windows XP):

1. Klicka på Start-menyn och välj "Kör ...".

2. Skriv "msconfig" och klicka på OK.

3. Välj fliken "Autostart".

4. Här ser du ett antal saker som dras igång automatiskt när du startar datorn. Det är troligen nån av dem som stör ljudhanteringen. Testa att bocka av alla utom virusskydd och hantering av ljudkortet. Du kan alltid bockai igen om du tar bort nåt för mycket.

5. Klicka OK.

6. Starta om datorn.

7. När du startat om så får du ett frågefönster. Kryssa i lilla rutan och klicka OK.

Testa nu om du fortfarande har störningar.

Kolla även under Start-menyn -> Program -> Autostart.

Där kan också finnas saker som stör.

Postat

Hmm... hacken blev lite, lite bättre. Men en annan grej dök upp här nu. helt plötsligt går det inte att höra det jag spelar in. Jag hör ljuden från guran o så. Men när jag ska spela upp det jag spelat in hörs inget....

Tips?

Postat

Antagligen har inte kontrollpanelen till ljudkortet startat. Kolla om du kan hitta det bland de du avbockat, alternativt starta den manuellt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.