Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har lite frÄgor angÄende CD-produktion och jag skulle uppskatta om nÄgon kunde svara.

Vad kostar det att hyra en studio?

Hur mycket kostar det att hyra en tekniker?

Hur mÄnga timmar tar det att spela in tre lÄtar?

Vad Àr mastering?

Vad kostar det att mastra en skiva? Hur lÄng tid tar det?

Hur mycket kostar det att trycka upp 500 CD skivor?

Vad kostar det att trycka upp omslag?

Vad Àr NCB?

Vad Àr STIM?

Hur mycket fÄr en textförfattare om hans lÄt spelas i Riksradion?

Hur mycket fÄr en textförfattare om hans lÄt spelas i Lokalradion?

Hur mycket fÄr en textförfattare om hans lÄt spelas i SVT1?

Inser att svaren inte kan vara exakta, men om nÄgon vet, - shoot.

Tack sÄ mycket pÄ förhand!

Ellen

Annons
Postat

Kostnaden för en studio varierar en hel del. RÀkna med absolut minst 2000 kr (exl. moms) per 8-h-dag. En lite mer etablerad studio kostar ofta mer, frÄn 5000 kr ex. moms.

DÄ ingÄr dock oftast en tekniker, som dessutom kan fungera som producent. Det fÄr man diskutera innan.

TidsÄtgÄngen beror ju helt och hÄllet pÄ hur vÀlrepeterade och förberedda man Àr, hur mÄnga som Àr med i bandet o s v. Beatles satte ju mÄnga av sina tidigare lÄtar pÄ ett par-tre timmar eller sÄ. Queen dÀremot kunde Àgna en dag Ät 10 sekunder av en lÄt.

Mastring vÄgar jag inte riktigt svara pÄ, nÄgon fÄr gÀrna korrigera mig; I mastringsprocessen kan man t ex balansera lÄtarna mot varandra. Om en lÄt har vÀldigt mycket bas och en annan vÀldigt mycket diskant, sÄ kan man kompensera detta lite, sÄ att en hel skiva lÄter mer "jÀmn". Man justerar Àven sjÀlv "utvolymen". En riktigt bra mastring kan göra underverk för produktionen. Förmodligen kan studion ni hyr in er i mastra. Men det kan vara en god idé att lÀmna vidare den ocksÄ, till nÄgon med friska infallsvinklar. Cutting Room Àr ett kÀnnt företag. Tailor Maid Àr ett annat lite billigare.

Billigaste CD-tryckeriet jag har hittat Àr www.pregal.com Dom trycker upp kompletta skivor om ni vill.

För info om STIM:s verksamhet, gĂ„ in pĂ„ www.stim.se !! 😑 Dom hĂ„ller reda pĂ„ att artister fĂ„r sin ersĂ€ttningar om musik spelas i radio, TV och offentliga sammanhang. Mot en del av vinsten sĂ„ att sĂ€ga. Finns tabeller för allt detta, och dina Ă„terstĂ„ende frĂ„gor pĂ„ deras hemsida.

Postat (redigerat)

Oj det var mÄnga frÄgor pÄ engÄng... Svarar pÄ nÄgra iaf:

SvÄrt att sÀga, kan variera hur mycket som helst beroende pÄ om det Àr en enkel "demostudio" eller en "storstudio". Kanske gÄr att hitta nÄgot frÄn 200 kr/timmen upp till flertalet tusenlappar/timme (med tekniker)

Samma hÀr. Det beror ju pÄ hur vÀl repeterad musikerna Àr nÀr de kommer in i studion. Jag har nyliigen gjort inspelningar med ett band som spelat in 11 lÄtar pÄ 4 dagar. Finns ocksÄ exempel pÄ stora band som har anvÀnt sig av mÄnader totalt i inspelningsstudios.

Vad Àr mastering?

Mastering har flera funktioner. I grunden sÄ kan man sÀga attt mastering gÄr ut pÄ att man anpassar det inspelade materialet sÄ att det gÄr ihop som en helhet: Att ljudvolymen inte förÀndras mellan olika spÄr osv. Man ser ocksÄ till sÄ att materialet skall lÄta bra bÄde i köksradios, bilstereos och vÀrsta hemmaljudsystemet osv. Finns mycket mer som man ocksÄ gör i samband med mastering. En enkel mastering kostar mellan 5000 och 10000 kr.

Att pressa 500 skivor kostar omkring 10000 till 15000 kr . I det sÄ ingÄr oftast ett enklare omslag. Alla priser ex moms.

SÄdÀr, nu har du fÄtt svar pÄ nÄgra frÄgor iaf...

/H

Redigerat av henning
Postat (redigerat)

För mig brukar det ta flera mÄnader att spela in en lÄt. Om dom nu överhuvudtaget blir fÀrdiga. Eh..

Kunde inte hÄlla mig. NÄja du har ju fÄtt tvÄ bra och uttömande svar redan frÄn Henning ochh JJRockford.

Lycka till med lÄtproduktionen!

Redigerat av DivineCo
Postat

kan ju ge ett par svar iaf.. đŸ˜± Inte för att göra massa reklam för mig sjĂ€lv, men inspelning kan göras hos oss för 200 kr/timme om antalet timmar överstiger 10. www.blombergentertainment.com ..

demolabbet.se Àr ett riktigt bra alternativ som jag anvÀnt mig av. billigare Àn pregal.

/Robban

Postat (redigerat)

(SjÀlvfallet skiftar det men) Idag Àr det vÀldigt billigt sÄ jag rekommenderar det verkligen.

IfrÄn nÄgra tusenlappar (inkl tekniker) om "dagen" och uppÄt!

Priser kan variera en hel del... t.o.m. i samma studio med samma tekniker,

efter devisen, har du mycket pengar blir det dyrt, har du lite pengar blir det billigt đŸ„°!

Det ingÄr oftast!

Det beror ju helt pÄ, ifall musikbakgrunderna Àr klara sÄ att det mest Àr sÄngen som ska spelas in eller om det Àr ett band och

om i sÄ fall trummor ska spelas in.

Om det bara Àr sÄng, 1 till tvÄ dagar (eller en lÄÄÄng dag) en grupp 2 - 4 dagar, en grupp med livetrummor 3 - 6 dagar!

Sen beror det Àven helt pÄ vem som ska spelas in, vissa Àr snabba andra lÄngsamma.

En snabb proffsmusiker kan hinna repa och dĂ€refter sĂ€tta 3 lĂ„tar perfekt, dricka kaffe, snacka lite innan dĂ„ halvtimmen gĂ„tt och han/hon nu mĂ„ste vidare till nĂ€sta inspelning 😄!

Vad Àr mastering?

Som mixning fast efter det att lÄten Àr "klar".

Det finns massa myter hit och dit men i grunden Àr det att "putsa" till allt, höja nÄgon frekvens med nÄgon decibel, sÀnka nÄgon annan.

Att komprimera, oftast olika mycket pÄ olika delar av en och samma lÄt, en skicklig tekniker kan göra otroligt mycket kreativa förbÀttringar

med dessa redan "fÀrdiga" lÄtar!

Visserligen smÄ förbÀttringar som enskilt kan vara svÄra att peka ut men som alla tillsammans verkligen hörs och som dÄ kan bli det som avgör

ifall man tycker om en lÄt eller inte.

Sedan Àr den numer uppenbara arbetsuppgiften att fixa upp musikens ljudvolym extremt mycket utan att förstöra ljudkvalitén... alltför mycket, tyvÀrr!

Vad kostar det att mastra en skiva?

En hel skiva, 12 lÄtar?

Om det ska bli riktigt bra, ifrÄn ca 10,000 kr (upptill i stort sett vadsomhelst)

Hur lÄng tid tar det?

Minst 2 dagar (om det Àr en seriös mastrare).

Redigerat av Hans
Postat
Jag har lite frÄgor angÄende CD-produktion och jag skulle uppskatta om nÄgon kunde svara.

Vad Àr mastering?

Vad Àr NCB?

Vad Àr STIM?

Hur mycket fÄr en textförfattare om hans lÄt spelas i Riksradion?

Hur mycket fÄr en textförfattare om hans lÄt spelas i Lokalradion?

Hur mycket fÄr en textförfattare om hans lÄt spelas i SVT1?

Inser att svaren inte kan vara exakta, men om nÄgon vet, - shoot.

Tack sÄ mycket pÄ förhand!

Ellen

42!!!

AlltsĂ„ sĂ„ mĂ„nga frĂ„gar kan du INTE fĂ„ svar pĂ„ pĂ„ en gĂ„ng.. Herrejösses!!! đŸ„°

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.