Jeacla Postat 22 april 2007 Postat 22 april 2007 Jag har lite frågor angående CD-produktion och jag skulle uppskatta om någon kunde svara. Vad kostar det att hyra en studio? Hur mycket kostar det att hyra en tekniker? Hur många timmar tar det att spela in tre låtar? Vad är mastering? Vad kostar det att mastra en skiva? Hur lång tid tar det? Hur mycket kostar det att trycka upp 500 CD skivor? Vad kostar det att trycka upp omslag? Vad är NCB? Vad är STIM? Hur mycket får en textförfattare om hans låt spelas i Riksradion? Hur mycket får en textförfattare om hans låt spelas i Lokalradion? Hur mycket får en textförfattare om hans låt spelas i SVT1? Inser att svaren inte kan vara exakta, men om någon vet, - shoot. Tack så mycket på förhand! Ellen
JJRockford Postat 22 april 2007 Postat 22 april 2007 Kostnaden för en studio varierar en hel del. Räkna med absolut minst 2000 kr (exl. moms) per 8-h-dag. En lite mer etablerad studio kostar ofta mer, från 5000 kr ex. moms. Då ingår dock oftast en tekniker, som dessutom kan fungera som producent. Det får man diskutera innan. Tidsåtgången beror ju helt och hållet på hur välrepeterade och förberedda man är, hur många som är med i bandet o s v. Beatles satte ju många av sina tidigare låtar på ett par-tre timmar eller så. Queen däremot kunde ägna en dag åt 10 sekunder av en låt. Mastring vågar jag inte riktigt svara på, någon får gärna korrigera mig; I mastringsprocessen kan man t ex balansera låtarna mot varandra. Om en låt har väldigt mycket bas och en annan väldigt mycket diskant, så kan man kompensera detta lite, så att en hel skiva låter mer "jämn". Man justerar även själv "utvolymen". En riktigt bra mastring kan göra underverk för produktionen. Förmodligen kan studion ni hyr in er i mastra. Men det kan vara en god idé att lämna vidare den också, till någon med friska infallsvinklar. Cutting Room är ett kännt företag. Tailor Maid är ett annat lite billigare. Billigaste CD-tryckeriet jag har hittat är www.pregal.com Dom trycker upp kompletta skivor om ni vill. För info om STIM:s verksamhet, gå in på www.stim.se !! 😑 Dom håller reda på att artister får sin ersättningar om musik spelas i radio, TV och offentliga sammanhang. Mot en del av vinsten så att säga. Finns tabeller för allt detta, och dina återstående frågor på deras hemsida.
henning Postat 22 april 2007 Postat 22 april 2007 (redigerat) Oj det var många frågor på engång... Svarar på några iaf: Vad kostar det att hyra en studio? Svårt att säga, kan variera hur mycket som helst beroende på om det är en enkel "demostudio" eller en "storstudio". Kanske går att hitta något från 200 kr/timmen upp till flertalet tusenlappar/timme (med tekniker) Hur många timmar tar det att spela in tre låtar? Samma här. Det beror ju på hur väl repeterad musikerna är när de kommer in i studion. Jag har nyliigen gjort inspelningar med ett band som spelat in 11 låtar på 4 dagar. Finns också exempel på stora band som har använt sig av månader totalt i inspelningsstudios. Vad är mastering? Vad kostar det att mastra en skiva? Hur lång tid tar det? Mastering har flera funktioner. I grunden så kan man säga attt mastering går ut på att man anpassar det inspelade materialet så att det går ihop som en helhet: Att ljudvolymen inte förändras mellan olika spår osv. Man ser också till så att materialet skall låta bra både i köksradios, bilstereos och värsta hemmaljudsystemet osv. Finns mycket mer som man också gör i samband med mastering. En enkel mastering kostar mellan 5000 och 10000 kr. Hur mycket kostar det att trycka upp 500 CD skivor? Vad kostar det att trycka upp omslag? Att pressa 500 skivor kostar omkring 10000 till 15000 kr . I det så ingår oftast ett enklare omslag. Alla priser ex moms. Sådär, nu har du fått svar på några frågor iaf... /H Redigerat 22 april 2007 av henning
DivineCo Postat 22 april 2007 Postat 22 april 2007 (redigerat) För mig brukar det ta flera månader att spela in en låt. Om dom nu överhuvudtaget blir färdiga. Eh.. Kunde inte hålla mig. Nåja du har ju fått två bra och uttömande svar redan från Henning ochh JJRockford. Lycka till med låtproduktionen! Redigerat 22 april 2007 av DivineCo
RoBERT Postat 22 april 2007 Postat 22 april 2007 kan ju ge ett par svar iaf.. 😱 Inte för att göra massa reklam för mig själv, men inspelning kan göras hos oss för 200 kr/timme om antalet timmar överstiger 10. www.blombergentertainment.com .. demolabbet.se är ett riktigt bra alternativ som jag använt mig av. billigare än pregal. /Robban
Hans Postat 22 april 2007 Postat 22 april 2007 (redigerat) Vad kostar det att hyra en studio? (Självfallet skiftar det men) Idag är det väldigt billigt så jag rekommenderar det verkligen. Ifrån några tusenlappar (inkl tekniker) om "dagen" och uppåt! Priser kan variera en hel del... t.o.m. i samma studio med samma tekniker, efter devisen, har du mycket pengar blir det dyrt, har du lite pengar blir det billigt 🥰! Hur mycket kostar det att hyra en tekniker? Det ingår oftast! Hur många timmar tar det att spela in tre låtar? Det beror ju helt på, ifall musikbakgrunderna är klara så att det mest är sången som ska spelas in eller om det är ett band och om i så fall trummor ska spelas in. Om det bara är sång, 1 till två dagar (eller en lååång dag) en grupp 2 - 4 dagar, en grupp med livetrummor 3 - 6 dagar! Sen beror det även helt på vem som ska spelas in, vissa är snabba andra långsamma. En snabb proffsmusiker kan hinna repa och därefter sätta 3 låtar perfekt, dricka kaffe, snacka lite innan då halvtimmen gått och han/hon nu måste vidare till nästa inspelning 😄! Vad är mastering? Som mixning fast efter det att låten är "klar". Det finns massa myter hit och dit men i grunden är det att "putsa" till allt, höja någon frekvens med någon decibel, sänka någon annan. Att komprimera, oftast olika mycket på olika delar av en och samma låt, en skicklig tekniker kan göra otroligt mycket kreativa förbättringar med dessa redan "färdiga" låtar! Visserligen små förbättringar som enskilt kan vara svåra att peka ut men som alla tillsammans verkligen hörs och som då kan bli det som avgör ifall man tycker om en låt eller inte. Sedan är den numer uppenbara arbetsuppgiften att fixa upp musikens ljudvolym extremt mycket utan att förstöra ljudkvalitén... alltför mycket, tyvärr! Vad kostar det att mastra en skiva? En hel skiva, 12 låtar? Om det ska bli riktigt bra, ifrån ca 10,000 kr (upptill i stort sett vadsomhelst) Hur lång tid tar det? Minst 2 dagar (om det är en seriös mastrare). Redigerat 22 april 2007 av Hans
hegobald Postat 22 april 2007 Postat 22 april 2007 Jag har lite frågor angående CD-produktion och jag skulle uppskatta om någon kunde svara. Vad kostar det att hyra en studio? Hur mycket kostar det att hyra en tekniker? Hur många timmar tar det att spela in tre låtar? Vad är mastering? Vad kostar det att mastra en skiva? Hur lång tid tar det? Hur mycket kostar det att trycka upp 500 CD skivor? Vad kostar det att trycka upp omslag? Vad är NCB? Vad är STIM? Hur mycket får en textförfattare om hans låt spelas i Riksradion? Hur mycket får en textförfattare om hans låt spelas i Lokalradion? Hur mycket får en textförfattare om hans låt spelas i SVT1? Inser att svaren inte kan vara exakta, men om någon vet, - shoot. Tack så mycket på förhand! Ellen 42!!! Alltså så många frågar kan du INTE få svar på på en gång.. Herrejösses!!! 🥰
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.