Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

har just köpt ett EMU-0404 (det skall dock installeras först och jag hoppas det är inga problem med Win XP SP2...).

Skall mest spela in el-gitarr via en mixer (och V-AMP ") och sång. Kortet har oxo midi-input/output så i framtiden lär det väl bli att man köper även en midi-keyboard. Men under tiden undrar jag (kortet levereras med CU-BASE) om jag kan spela in melodi-snuttar o/e ackord-frekvenser med CU-BASE eller ngt annan mjukvara som erbjuder en software-keyboard där jag använder tangentbordet som keyboard. Vet ni ngt program ? Kanske CU-BASE har redan denna funktion ?

Eran hjälp eller input uppskattas..

MVH

noster67

Annons
Postat

Är det typ något sånt här du letar efter?

http://www.kvr-vst.com/get/157.html

Det spelar man med musklick. Har sett något liknande som konverterar ditt datakeyboard till ett midikeyboard, men jag kommer f'n inte ihåg vad det hette.

Jag blir förståss osäker på om du behöver detta. Du kan ju bara skriva in midinoterna i Cubase, sne kan du ju greja hur mycket du vill med velocity o s v. Att sitta och spela på tangenterna är ju eg. inte nödvändigt. 🙂

Postat

Egghuvud skrev:

"Jag blir förståss osäker på om du behöver detta. Du kan ju bara skriva in midinoterna i Cubase, sne kan du ju greja hur mycket du vill med velocity o s v. Att sitta och spela på tangenterna är ju eg. inte nödvändigt. "

Tack för linken - jag ska prova den. Att skriva in midi-noterna i Cubase låter heller inget roligt - bättre då att använda musen eller tangentbordet - lite mer "feeling" över det hela 🙂

Hur som helst - mången tack för länken

moster67

Postat

Har inte Cubase precis som Sonar en "piano-roll"?

Alltså, ett fönster där man har ett pianotangentbord till vänster och sedan "rader" där man kan klicka in sina toner mha musen... (Öööh, svårt att få till nån vettigare förklaring så här sent på fredagseftermiddagen. 🙂 )

Postat
Har inte Cubase precis som Sonar en "piano-roll"?

Alltså, ett fönster där man har ett pianotangentbord till vänster och sedan "rader" där man kan klicka in sina toner mha musen... (Öööh, svårt att få till nån vettigare förklaring så här sent på fredagseftermiddagen. 🙂 )

Absolut. Det var det jag försökte förklara ovan, men misslyckades bedrövligt med. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.