Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nyligen fått hem mina nya Fostex pm2 mk2, sätter på monitorn och upptäcker att den ger ut ett störande vitt brus. 😆

isolerat den från störande element sändare och dyl samma brus återstår, detta blir särskillt irriterande i pauser i ett arr. pauser som ska vara tysta ersätts av ett vitt brus på nån Db, fabriksfel?

Har någon annan samma monitor och kanske tillochmed samma erfarenhet?

🙁

Annons
Postat

Låter som ett fabrikationsfel. Jag gissar att det bara handlar om den ena monitorn? Om så är fallet så kan du testa att växla ljudsladdarna från ljudkortet. Byter bruset plats så är det ljudkortet.

Sen kan det vara intressant att veta hur du ställt in monitorerna. Kör du maxnivå från datorn och minskar på monitorerna eller tvärtom?

Postat

båda monitorerna producerar bruset urkopplade och fria från extern signal. ljudkortet är tyst som en mus å ger inget märkbart extra.

Alla förstärkare har väl lite rumble, dyrare har mindre och vice verca, hade kanske bara hoppats på att det inte skulle vara så här tydligt. (petig)

Någon som vet vad exakt i koppligsschemat som producerar bruset?

någon krets man kan byta ut? 😱

skicka tillbax å få nya?

scilence is the key....

Postat

Tyvärr, all elektronik brusar. Kanske har du fått ett måndagsexemplar, men det kan vara att alla av samma modell låter lika. Möjligen kan du påverka genom att skruva på gain-ratten på högtalaren, gör det ingen skillnad är det inte mycket att göra åt. Tänk också på att man skall ha lite avstånd till högtalarna, minst en meter -- då minskar bruset snabbt.

Det är vanligen inget särskilt man kan byta, hela klabbet är gjort med en viss kvalitet. Högre kvalitet (högre pris) kan vara bättre, men det är inte alls självklart. Jag får intrycket av att man sparar i kostnader i billigare aktiva högtalare genom att dunka in en billig integrerad krets som står för effektförstärkningen i stället för att ha antingen en dyrare krets eller separate kretsar som ofta blir dyrare. Tyvärr är det inget man enkelt byter, särskilt inte på ytmonterade kretskort. Besparingen ser du i ett lägre pris så det handlar om att veta vad som är tillräckligt bra för just dig.

Gunnar

Postat

japp nä jag ställer inte gainen på monitorn på extrem nivå om man gör det så ökar bruset en aning till. (såklart) 🙂

min polare införskaffade sig ett par behringer truth för ett tag sen blir lika impad varje gång han spelar genom dem just för dynamiken, 0....sen brakar det loss å sen tillbax till 0 igen.

dock måste jag tillägga att ljudbilden i den här monitorn bortsett från bruset är aningen ärligare än behringern. krävs dock bra hörlur vid sidan om tycker jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.