musik (oregistrerad) Postat 20 april 2007 Postat 20 april 2007 Hej! Zappade lite på tv:n som vanligt och kom in på nåt reportage på en av SVT-kanalerna, tror jag, som handlade om "Second life". Det var en virtuell värld där man kunde rigga upp mik och instrument till sin dator i bostaden och köra en konsert för andra människor i hela världen i realtid - de som kom och kollade på den vill säga... Man hade en tecknad figur som man köpte accesoirer till. Man fick köpa sitt stycke mark och scen också, tror jag... De som höll på me't var begeistrade iaf. Har någon av er här testat detta? Vad tyckte ni då? Vad tycker ni andra som eventuellt såg programmet nu ikväll? Kan det vara MySpaces fall, som det antyddes i inslaget? 🙂 :musik
Björn Olsberg Postat 20 april 2007 Postat 20 april 2007 Kan det vara MySpaces fall, som det antyddes i inslaget? Nej, det skulle förvåna mig mycket. Det är lite som att påstå att Coca Cola skulle försvinna för att man kan köpa latte överallt. Det är ju två helt olika tjänster med två i huvudsak olika syften (även om de i några avseenden tangerar varandra). Vad jag tror kan hända, på gott och ont, är att Myspace med sina ganska rudimentära tjänster på sikt tappar något i sin enorma dominans i takt med att andra genomtänkta tjänster blir större. På ett sätt synd, då Myspace har blivit är en defacto-sajt för nätverkare. Om nu inte Myspace är snabba med att köpa upp Secondl Lfe, förstås... Men Myspace har mutat in sin nisch ganska väl, är vad jag tror.
DivineCo Postat 21 april 2007 Postat 21 april 2007 Hade faktiskt en dragning av detta på jobbet idag innan fredagsölen. Det kom några typer och demade. Jag vet inte om det var upphovsmännen men det var tunga snubbar som hade ledande positioner plus en leaddesigner. Tycker att det är lite ytligt och dåligt efter som jag är designer själv framför allt är inte det grafiska speciellt imponerande. Men det är ett intressant fenomen som påminner mycket om hemstudio boomen och även om skivbolagens allt minskande makt. Second Life sätter en möjlighet för alla att vara medskapande på ett helt annat sätt än tidigare. När jag började med min bana kostade burkarna en million och stod i ett kylrum. För att inte prata om programmvara som i vissa fall kunde gå lös på en halv million. Så är det inte idag. Det som går att göra innom 3d och musik etc. står inte i paritet till det som dom "riktiga" applikationerna gör men det ger alla en möjlighet att göra sina saker även om verktygen är begränsade. Tycker att hemstudiorörelsen är ett under av aldrig skådat slag men det kan även second life bli. Här är ett ställe för människor att interagera och sätta sin egen prägel plus att man kan vara med att bygga upp en ny värld. Verkligen spännande. Dock finns det mycket geschäft och en egen valuta öppnar fält för nya ekonomier och kringående av nationella lagar. Antagligen varför mit företag inbjöd dom. Tycker att man ska leva sitt liv på jorden men jag kan också se att det är ganska intressant att flyga från plats till plats utan jetlag och även ge konserter och kunna jamma med musiker från stora delar av världen. Jag tror att detta är framtiden även om det inte får ta över våra faktiska liv och att det mästa är tomt och ytligt idag.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.