Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I kyrkan har vi ett yamaha mg32/14fx mixerbord och vi spelar in med en extern cd recorder.

Hittils har vi kört ut signalen till cd recordern via St bus ut.

Det är ju en kloning av hela mixen fast med ett eget volym reglage

Men inspelningen blir ju inte alls reglerad så bra rent volymsmässigt.. sången är högre än instrumenten och talaren kommer i skymundan.

Tänkte att man kunde mata cd recordern med signal från två aux utgångar och på så sätt reglera nivåerna på de individuella kanalerna. Är detta en bra ide?

Annons
Postat (redigerat)

om du inte använder auxarna så.. pröva. :rolleyes:

Redigerat av IDF
Postat

Tänkte om någon mixervan kunde ge för och nackdelar med en sådan här aproach.

Vi har två aux lediga.. så det är inga problem med det. och för mig verkar det vara det ända sättet att få nivån någonlunda jämn

Postat

Kolla om aux-tappningarna är före eller efter regel. Det gör ju viss skillnad i hur du lägger upp mixen. Annars ska det inte vara några problem.

Postat

Nu känner jag inte till det bordet specifikt, men det som i normalfallet skulle kunna ställa till det är ju att aux-bussen ju är mono. Det du då får göra är ju att använda dig av två aux-bussar för att spela in i stereo. Svårigheten i detta är ju att du får använda dig av två rattar per kanal för att ställa in nivåerna. Helt klart möjligt, men kanske inte helt optimalt. Ska du däremot ställa nivåerna och sedan låta dessa vara under en längre tid t.ex för en enklare "dokumentationsinspelning" så tror jag helt klart att det går bra. Lite strul första gången man skall ställa ljudet men sedan så är det ju bara att köra.

/H.

musik (oregistrerad)
Postat

Får ni med publikljudet??

Postat

Jo det hela är ju lite krångligt men bättre än en inspelning med olika nivåer.

Man får ju använda två st aux sends det är sant.. och förmodligen krävs det en del arbete.. men förmodligen ställs reglarna in för vanliga söndagsgudtjänster men för lite större saker kan det bli pill och så.

Japp vi har två micar som tar upp publiken

Postat

Hur många kanaler vill ni spela in simultant?

Använder ni er av Y-kablar så kan ni ju få varenda kanal separat med hjälp av tex Behringers 8 kanaliga preamp med ADAT ut.

Men det beror ju helt på om ni ens har ljudkort med ADAT-in och dator tillgängliga dvs :rolleyes:

Postat

Nej inspelning från mixern är vad som gäller direkt in på cd'n. det blir mest effektivt så.. så det jag egentligen är ute efter är ett sätt att göra det ljudet bättre.. men det bästa vore ju med ett ljudkort med många ingångar..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.