dannepop (oregistrerad) Postat 24 augusti 2004 Postat 24 augusti 2004 Är det någon som använder Guitar Rig från NI här? Funkar den, vad behöver man för en dator för att köra den? Finns det effeker till den? NI är ju bra på det! Danne/
dannepop (oregistrerad) Postat 24 augusti 2004 Postat 24 augusti 2004 Den som söker skall finna! Ska testa demon. Hoppas det finns ett Spektral Delay inbyggt! Danne/
Egghuvud Postat 24 augusti 2004 Postat 24 augusti 2004 Den behöver mycket datorkraft. Bara ett av ljuden knycvkte en 15-20% av min cpu. (amd Athlon XP2000+ med 756mb ram) Sedan låter den därefter. Asbra. Jag tycker inte att t ex Amplitube kommer ens i närheten av vad Guitarrig kan åstadkomma. Med alla prests och funktioner är den helt klart den bästa plugg jag har testat för gitarr på datorn inom en hyfsad prisklass.
Chris Postat 2 september 2004 Postat 2 september 2004 Min uppfattning är att GR låter riktigt, riktigt trevligt. 😄 Kanske inte lika bra om man vill ratta vråldisten Sven-Bertil, men för rena och halvdistade ljud låter det mumma. Det finns en hel del rattar, effektrack, inställningar och fan och hans moster vilket jag upplevde som lite i mesta laget faktiskt, men jag antar att man vänjer sig. Alla presets låter inte jättekul kanske, men som vanligt så gäller det att börja från ruta ett : ställ in en ganska neutralt rent ljud och börja ratta därifrån och fokusera inte så mycket på presets. Amplitube upplever jag har ett enklare, mer intiutivt användargränssnitt. Man går inte vilse lika lätt. Däremot simulerar GR en uppmickad förstärkare på ett mer detaljerat sätt med mer inställningar för mikrofonplacering och annat. Apropå CPU-kravet så är detta sällan ett problem eftersom det vanligaste är att man bouncar varje gitarrspår till disk när man väl rattat in ett ljud man är nöjd med (och sparar de rena tagningarna givetvis), och därefter inaktiverar GR vid mix. Slutligen : det allra, allra viktigaste när det gäller plug-ins som dessa är att ha en ren och bra signal från gitarren. En enkel DI-box löser detta bra. Att koppla gitarren direkt till mixern är däremot ofta inte lika kul.
Dead_Silent Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 Jag har precis börjat använda Guitar Rig och måste också säga att den låter riktigt trevligt. Jag har dock inte provat Amplitube, så jag kan inte göra någon jämförelse sådär... men den låter bättre än mitt Boss GT-5 pedalbord med förstärkarsimulator osv osv. Jag lyckades få till väldigt grymma tokdistljud, hårt OCH tydligt med bra chugga-chugga tuggljud (enligt mig då). Eftersom det går att kombinera olika toppar med distpedaler så kan man prova sig fram på ett väldigt trevligt sätt. Rekommenderas varmt!
spydah Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 behöver jag nån gitarr preamp innan jag kopplar till datorn för att köra det? när jag kör gitarren rakt i mixerbordets in så blir det en jävla rundgång! ska ja behöva köpa ex v-amp?
GeckoYamori Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 Är det någon som kan lägga upp ett riff gjort med både Amplitube och Guitar Rig, med ungefär samma inställningar? Skulle vara intressant att höra skillnaden.
freddie Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 Amplitube brusar inte lika (förskräckligt) mycket om man vill åt grova distar. Skulle nog åxå vilja påstå att när det gäller dist så kan man kräma ur mer från Amplitube. Alltså...renare & mer dist från Amplitube. Men när det kommer till "cleana" sounds så tycker jag att NI Guitar Rig låter bra mycket bättre. Riktigt jäkla bra tom. Fx så som delay & reverb är låter trevligare från NI GR. Positivt är åxå den inbyggda kompressorn som Amplituben saknar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.