Tobias J Postat 16 april 2007 Dela Postat 16 april 2007 Undrar lite hur ni knåpar ihop den? Tips och tricks. Jag får liksom inte till det riktigt. Svara inte bara ta en synth med en arp. Gå lite djupare tack 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 16 april 2007 Dela Postat 16 april 2007 jag utgår från ackorden som jag har i låten, och efter att man har kunskapen och erfarenheten så sätter man en basslinga.. 🙂 alltså.. övaövaöva.. 🙂 och när det gäller ljud, så är det olika för olika sorters musik.. är det synthpop skruvar jag på ett visst sätt, e det dnb är det helt andra grejjer som gäller!!! utgår nästan JÄMT från en analog monosynth.. i mitt fall Korg MS20 eller Subtractorn i Reason.. utgår från 1 el 2 oscilatorer, skruvar envelopes, filter, osv osv.. lär dig hur synthen låter när du skruvar på knapparna..!!! det är väl kort vad jag gör.. 🙂 är de ngt speciellt du undrar över synthar osv, så kolla på google, där finns mkt information!! annars är sökfunktionen väldigt bra med, eftersom många ämnen tagits upp flera gånger!! se där!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tobias J Postat 17 april 2007 Trådstartare Dela Postat 17 april 2007 Satt och knåpade med ackorden som jag använde i Leadsynten. Funkade finfint. Tack för tipsen 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Exaroz (oregistrerad) Postat 17 april 2007 Dela Postat 17 april 2007 Det beror ju på vad dfet är för musik stil du ska göra men om du ska en trance bassslinga så kan du läsa igenom "Your Favorite Basslines / The Fight Against Oompa-itis" Tråden på Tranceaddict.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tobias J Postat 18 april 2007 Trådstartare Dela Postat 18 april 2007 🙂 F......n va nice Tack ska du ha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 2 juni 2007 Dela Postat 2 juni 2007 (redigerat) Det beror ju på vad dfet är för musik stil du ska göra men om du ska en trance bassslinga så kan du läsa igenom "Your Favorite Basslines / The Fight Against Oompa-itis" Tråden på Tranceaddict.com Tack så mycket! tänkte precis skriva en ny tråd angående Basslines! men det behövs inte nu tack vara dig och den länken du skickade! Fanns ju massvis med tips! X---X---X---X--- Kick xxXxxxXxxxXxxxXx Small x= the octave youd normally use for a bass. Big X=one octave higher. Men jag skulle behöva mer hjälp med att få Basslinen att låta BRA! Finns det någon här som använder "Muon Tau bassline MK2" här? - Skulle vilja veta hur NI gör så att det låter nästintill perfekt, alltså vilka effekter ni lägger till osv .. Jag proddar Psytrance, så det är rullande bas som gäller! Redigerat 2 juni 2007 av Mollin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Exaroz (oregistrerad) Postat 2 juni 2007 Dela Postat 2 juni 2007 (redigerat) Det beror ju på vad dfet är för musik stil du ska göra men om du ska en trance bassslinga så kan du läsa igenom "Your Favorite Basslines / The Fight Against Oompa-itis" Tråden på Tranceaddict.com Tack så mycket! tänkte precis skriva en ny tråd angående Basslines! men det behövs inte nu tack vara dig och den länken du skickade! Fanns ju massvis med tips! X---X---X---X--- Kick xxXxxxXxxxXxxxXx Small x= the octave youd normally use for a bass. Big X=one octave higher. Men jag skulle behöva mer hjälp med att få Basslinen att låta BRA! Finns det någon här som använder "Muon Tau bassline MK2" här? - Skulle vilja veta hur NI gör så att det låter nästintill perfekt, alltså vilka effekter ni lägger till osv .. Jag proddar Psytrance, så det är rullande bas som gäller! den är bra, fast rullande bass används i de flesta trance låtar här är en jag gillar: X---X---X---X--- kick --b----b----b----b Bass 1 (off beat) -BBB-BBB-BBB-BBB Bass 2 (1/16 på alla utom kicken) Exempel Redigerat 2 juni 2007 av Exaroz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 2 juni 2007 Dela Postat 2 juni 2007 Okej, lyssnade! Men jag är ute efter nått som låter mer som dethär! (lyssna på basslinen) http://www.speedyshare.com/772398283.html Vet ni hur man lättast kan göra en sådan bassline? Vad har ni för VST, och vilka effekter använder ni till? Någon här som gör Psytrance? som kanske kan ge några bra tips .. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrivKraft Postat 2 juni 2007 Dela Postat 2 juni 2007 Okej, lyssnade! Men jag är ute efter nått som låter mer som dethär! (lyssna på basslinen) http://www.speedyshare.com/772398283.html Vet ni hur man lättast kan göra en sådan bassline? Vad har ni för VST, och vilka effekter använder ni till? Någon här som gör Psytrance? som kanske kan ge några bra tips .. Kunde inte hitta filen! Gick att tanka men kunde inte öppnas! Vad jag använder för syntar till basslines är oftast ABL Pro från Audiorealism eller Rapture från CakeWalk! ABL Pro när jag vill ha en analog känsla och lite mer "ruffiga" basar. Rapture när jag ska göra de typiska FullOn basarna...rullande och studsande grejer. Till mixning använder jag NomadFactory och Sonalksis pluggar! Ang tips! Om Du tänkt lägga en basnot samtidigt som en kick, sänk velocityn på den noten då! Ett spontant tips bara! Peace... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tobias J Postat 3 juni 2007 Trådstartare Dela Postat 3 juni 2007 (redigerat) Fortfarande inte direkt nöjd ....trots att jag följer ackorden. Blir bra i de projekt som inte har så varierande ackordföljd. Vad jag menar är: Om jag lägger en basslinga innan Själva leadslingan drar på helt och hållet låter det grymt bra. Men när basen ska följa Leaden så blir det helt enkelt lite grötigt. Ska jag EQ,a ner den bara då den följer Leaden eller dra ner Lfo,n?. Har testat det och är ändå inte direkt nöjd. Kan skriva notföljden om nån är intresserad....eller ...nä....eller?? Det är mest UK Hardtrance/Hardhouse träsket jag vadar i (o lite Techno). Hörde inget på basex heller Redigerat 3 juni 2007 av Tobias J Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Berra Postat 3 juni 2007 Dela Postat 3 juni 2007 (redigerat) subtractorn i reason kan fixa hyfsade psytrance basar. Om man inte kan hitta en sampling så låter det för övrigt som att basen i exemplet är finjusterad med eq och kompressor, kanske tom lite sidechaineffekt? bara mina 2 cent mvh oj, var fl forumet det här, nåväl 😊 Redigerat 3 juni 2007 av Berra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Exaroz (oregistrerad) Postat 3 juni 2007 Dela Postat 3 juni 2007 Det beror ju på vad dfet är för musik stil du ska göra men om du ska en trance bassslinga så kan du läsa igenom "Your Favorite Basslines / The Fight Against Oompa-itis" Tråden på Tranceaddict.com Tack så mycket! tänkte precis skriva en ny tråd angående Basslines! men det behövs inte nu tack vara dig och den länken du skickade! Fanns ju massvis med tips! X---X---X---X--- Kick xxXxxxXxxxXxxxXx Small x= the octave youd normally use for a bass. Big X=one octave higher. Men jag skulle behöva mer hjälp med att få Basslinen att låta BRA! Finns det någon här som använder "Muon Tau bassline MK2" här? - Skulle vilja veta hur NI gör så att det låter nästintill perfekt, alltså vilka effekter ni lägger till osv .. Jag proddar Psytrance, så det är rullande bas som gäller! den är bra, fast rullande bass används i de flesta trance låtar här är en jag gillar: X---X---X---X--- kick --b----b----b----b Bass 1 (off beat) -BBB-BBB-BBB-BBB Bass 2 (1/16 på alla utom kicken) Exempel Your browser does not support the HTML5 audio tag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.