musik (oregistrerad) Postat 12 april 2007 Dela Postat 12 april 2007 Hej! Man kan tydligen göra om mp3-filer (även såna på 128 (vad det nu heter...)), till wav-filer och sedan bränna en "vanlig" cd. Eehhh... hur bra blir det egentligen? 😉 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 april 2007 Dela Postat 12 april 2007 Det blir precis lika "bra" som MP3-filen - alltså inte alls bra... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 12 april 2007 Dela Postat 12 april 2007 Låter MP3 filen bra så blir bra på CD med. Kör iTunes för att göra CD´s av mp3. Snorenkelt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 12 april 2007 Dela Postat 12 april 2007 Så en mp3-fil kan alltså låta bra?? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aburman Postat 12 april 2007 Dela Postat 12 april 2007 Så en mp3-fil kan alltså låta bra?? 😉 Mp3 256kbps 44KHz Joint Stereo låter helt bra enligt mig iaf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Assar Postat 12 april 2007 Dela Postat 12 april 2007 Så en mp3-fil kan alltså låta bra?? Jupp, precis som "aburman" skriver. Det handlar inte bara om vilket format filen har utan kanske främst om upplösningen, samplingsfrekvensen. Jag brukar konvertera mina wavefiler till mp3filer med "upplösningen" 320 kpbs (kilobit per sekund). Har för mig att det är max för mp3-filer, rätta mig om jag har fel. På samma sätt som när en digital bild har för dålig upplösning (för få punkter per ytenhet) och därför blir "pixlig". På samma sätt funkar en ljudfil som har för låg upplösning (för få samplingar per tidsenhet). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 12 april 2007 Dela Postat 12 april 2007 Faktum är att jag inte kan höra skillnad på 192kbp MP3 och en CD. Naturligtvis beror detta också på vilken encoder man använt för att skapa mp3an. Olsberg skickade upp en ljudtest här på forumet, 128kpb mp3 jämfört med en okomprimerad WAV fil 16 bitar och 44.1Khz. Jag lyssnade och tyckte skillnaden var marginel. För slö lyssning i stereo funkar mp3 alldeles utmärkt och således är det inget fel med att skapa en CD av mp3 or. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 13 april 2007 Dela Postat 13 april 2007 Kommer man upp på 256kbps, så kan det bli lite svårare att höra skillnad mellan originalet och MP3:an, så därför har jag valt 320kbps för MP3:orna på min testsite (men har förstås även okomprimerad WAV för de som inte vill riskera att några detaljer går förlorade). Har man däremot en MP3:a på 56kbps, så låter det alltid riktigt illa - men det är populärt ändå eftersom filerna blir mycket mindre... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 13 april 2007 Dela Postat 13 april 2007 MP3:or kan definitivt låta bra men börjar man att processa dom i sin ljudapplikation får man snabbt skit. Det är som med jpg ungefär man ska aldrig redigera i förstörande komprimerande format. Sen om man tittar i en spektrum analysator brukar man ofta se att mp3:or skär basen mer än orginal wav-orginalet även förändringar i diskanten brukar förekomma. I övrigt är det som med jpg tycker jag en fil som är lindrigt komprimerad är omöjlig för mänskliga ögat att urskilja från originalet. Jag upplever samma sak med MP3. Men vad man gör gå aldrig in och redigera och processa i filerna för då förfaller allt snabbt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.