Jump to content
Annons

Funkar Protools med alla ljudkort?


MrDweeb

Recommended Posts

Halloj!

Jag undrar kort o gott om Protools fungerar med andra ljudkort än digidesigns kort. Själv har jag ett Juli@ kort och skulle gärna kolla in programmet lite för att se om det är så bra som alla säger - men måste jag köpa nytt ljudkort lär jag nog låta bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Protools fungerar bara med Digidesign och med M-Audio som är gjorda för att fungera med Protools LE M-powered.

Övrig hårdvara finns det alltså inget stöd för - men ärligt talat så är Protools överskattat och har blivit "standard" bara för att det en gång i tiden var i princip ensamt om att vara stabilt...

Det är alltså ingen större förlust att inte kunna testa det... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Protools LE M-powered.

inget LE där inte.. 🙂

M-powered är m-powered, LE är LE.. 😳

Övrig hårdvara finns det alltså inget stöd för - men ärligt talat så är Protools överskattat och har blivit "standard" bara för att det en gång i tiden var i princip ensamt om att vara stabilt...

Det är alltså ingen större förlust att inte kunna testa det...

pro tools är ett jädrans smidigt program, enkelt och stilrent och man slipper allt plotter från steinberg, och alla mörka jädrans menyer som man knappt ser vad det står!!

pro tools är en digital bandare i datorn!! gjort för att jobba med audiospår, numera har de ju stöd för mkt mer, men det sättet jag jobbar med pro tools är som bandare..

enkelt som tusan att routa ut kanalerna på extern utrustning. visst det har sina nackdelar, så som att det är låst, men det är även en fördel.. då det inte går att piratkopiera!!

och det har inte bästa MIDI-lösningen.. men se på cubase.. sk aman routa ut på mixerbord eller outboards måste man pilla i en mindre evighet, och hälften av tiden går ut på att försöka lösa problemen som uppstår pga. allt är blurrigt o inget är logiskt!! i Pro Tools finns allt i mixern..

dessutom är HD om man ska komma till den nivån ett fruktansvärt bra system med stark DSP-kraft och jädrans bra omvandlare, och där finns ju möjligheten att anv'nda andra omvandlare är digidesigns egna, så helt låst är det ju inte!!! (med omvandlare menar jag de externa blåa rackmonterade korten!!)

men vilket program har inte nackdelar?

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Den STORA nackdelen med PT LE är att det inte har latencykompensering. Är väl det enda programmet som inte har det.. alla andra fixade det för åratal sen. Men det kanske kommer.

(Alltså om du lägger in en plugg som har fördröjning på ett spår, så kommer ljudet för sent. Och deras "lösning" är att man ska lägga in en speciell plugg på alla andra spår så de också kommer senare.. Man baxnar..)

Men PT är älskat av många, just för att det är så basic. Och för att det är studiostandard. Mycket funktionalitet på midisidan saknas, men det är ju absolut så att man ändå inte använder hälften av allt som finns i t ex Cubase.

Så.. alla jobbar olika, alla program är bra 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte kommer ihåg fel, så var Protools väldigt sena med att införa 32-bit FP också... 😳

IDF: Är alltså M-Powered samma som värstingversionen för Digidesign-hårdvaran - utan bantningar...? Jag har lite dålig koll på hur M-Audio samarbetet fungerar och var säker på att jag bara hade sett LE i samband med M-Powered, men jag hade tydligen fel där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men PT är älskat av många, just för att det är så basic. Och för att det är studiostandard. Mycket funktionalitet på midisidan saknas, men det är ju absolut så att man ändå inte använder hälften av allt som finns i t ex Cubase.

mjaee.. senare versioner from. PT 7 har den delen verkligen styrts upp!! numera har de satsat hårt på mjukvaruinstrument.. och A.I.R-gruppen utvecklar nya saker hela tiden, (A.I.R är digidesigns mjukvaruinstrument-utvecklar-grupp!! )

IDF: Är alltså M-Powered samma som värstingversionen för Digidesign-hårdvaran - utan bantningar...? Jag har lite dålig koll på hur M-Audio samarbetet fungerar och var säker på att jag bara hade sett LE i samband med M-Powered, men jag hade tydligen fel där...

näe, M-Powered är en bantad LE version kan man säga.. både LE och M-powered stöder 18 simultana in/utgångar. M-Powered är som PT 6. 18 I/O och 32 stereo el mono spår som max!!

Däremot har ju M-Audio släppt ett kort som stödjer 34 in & 36 ut, och kortet stöds också av M-Powered, men endast 18 I/O kan användas!! 😏

men begränsningar inspirerar och förnöjer.. 😏

(Alltså om du lägger in en plugg som har fördröjning på ett spår, så kommer ljudet för sent. Och deras "lösning" är att man ska lägga in en speciell plugg på alla andra spår så de också kommer senare.. Man baxnar..)

I HD så trycker du på "Delay compensation"-funktionen i en meny... har inte HD framför mig just nu, men i skolans studio finns det.. 🙂

Om du ska ha delay kompensation med UAD1 (for example 🙂 ) så lägger man en plugg, ja.. men inte i HD.. där är det som sagt ett menyval!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

(Alltså om du lägger in en plugg som har fördröjning på ett spår, så kommer ljudet för sent. Och deras "lösning" är att man ska lägga in en speciell plugg på alla andra spår så de också kommer senare.. Man baxnar..)

I HD så trycker du på "Delay compensation"-funktionen i en meny... har inte HD framför mig just nu, men i skolans studio finns det.. 😏

Om du ska ha delay kompensation med UAD1 (for example 😏 ) så lägger man en plugg, ja.. men inte i HD.. där är det som sagt ett menyval!!

Japp, det är bara LE som inte har kompensering. Men ändå 🙂

Känns som det är den versionen som flest här kör..

Link to comment
Dela på andra sajter

(Alltså om du lägger in en plugg som har fördröjning på ett spår, så kommer ljudet för sent. Och deras "lösning" är att man ska lägga in en speciell plugg på alla andra spår så de också kommer senare.. Man baxnar..)

I HD så trycker du på "Delay compensation"-funktionen i en meny... har inte HD framför mig just nu, men i skolans studio finns det.. 😏

Om du ska ha delay kompensation med UAD1 (for example 😏 ) så lägger man en plugg, ja.. men inte i HD.. där är det som sagt ett menyval!!

Japp, det är bara LE som inte har kompensering. Men ändå 🙂

Känns som det är den versionen som flest här kör..

javisst.. 🙂

pro tools har ju styrkan att var så lätthanterligt mot externa burkar..

ex. steinergs mjukvara är ju helt värdelöst att routa ut.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

(Alltså om du lägger in en plugg som har fördröjning på ett spår, så kommer ljudet för sent. Och deras "lösning" är att man ska lägga in en speciell plugg på alla andra spår så de också kommer senare.. Man baxnar..)

I HD så trycker du på "Delay compensation"-funktionen i en meny... har inte HD framför mig just nu, men i skolans studio finns det.. 🙂

Om du ska ha delay kompensation med UAD1 (for example 🙂 ) så lägger man en plugg, ja.. men inte i HD.. där är det som sagt ett menyval!!

Japp, det är bara LE som inte har kompensering. Men ändå 🙂

Känns som det är den versionen som flest här kör..

javisst.. 🙂

pro tools har ju styrkan att var så lätthanterligt mot externa burkar..

ex. steinergs mjukvara är ju helt värdelöst att routa ut.. 🙂

Inte nu längre. Det finns kompensering för externa effekter också numera i Cubase 4 (men inte i Cubase Studio 4) - så det är bara att skaffa lite outboards och se till att ljudkortet har tillräckligt många in/ut för att koppla ihop allt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

(Alltså om du lägger in en plugg som har fördröjning på ett spår, så kommer ljudet för sent. Och deras "lösning" är att man ska lägga in en speciell plugg på alla andra spår så de också kommer senare.. Man baxnar..)

I HD så trycker du på "Delay compensation"-funktionen i en meny... har inte HD framför mig just nu, men i skolans studio finns det.. 🙂

Om du ska ha delay kompensation med UAD1 (for example 🙂 ) så lägger man en plugg, ja.. men inte i HD.. där är det som sagt ett menyval!!

Japp, det är bara LE som inte har kompensering. Men ändå 🙂

Känns som det är den versionen som flest här kör..

javisst.. 🙂

pro tools har ju styrkan att var så lätthanterligt mot externa burkar..

ex. steinergs mjukvara är ju helt värdelöst att routa ut.. 🙂

Inte nu längre. Det finns kompensering för externa effekter också numera i Cubase 4 (men inte i Cubase Studio 4) - så det är bara att skaffa lite outboards och se till att ljudkortet har tillräckligt många in/ut för att koppla ihop allt... 🙂

det jag menar är att det alltid är så jädrans krångligt att routa med steinbergs grejjer.. massa onödiga menyer o shit.. dessutom i PT har man bara ett ljudkort o en drivis att välja på, och på så sätt endast de utgångar som finns.. så man slipper välja olika shit.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Jag undrar kort o gott om Protools fungerar med andra ljudkort än digidesigns kort. Själv har jag ett Juli@ kort och skulle gärna kolla in programmet lite för att se om det är så bra som alla säger - men måste jag köpa nytt ljudkort lär jag nog låta bli.

Har inte provat själv, men i teorin kan du eventuellt använda fler kort med Pro Tools LE i Mac OS X med hjälp av Jack (som ju finns till Macen sedan några år). Kan vara värt att söka på.

Jack finns på http://jackaudio.org/

Återkom gärna med resultat om du provar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Protools LE M-powered.

inget LE där inte.. 😳

M-powered är m-powered, LE är LE.. 😳

Övrig hårdvara finns det alltså inget stöd för - men ärligt talat så är Protools överskattat och har blivit "standard" bara för att det en gång i tiden var i princip ensamt om att vara stabilt...

Det är alltså ingen större förlust att inte kunna testa det...

pro tools är ett jädrans smidigt program, enkelt och stilrent och man slipper allt plotter från steinberg, och alla mörka jädrans menyer som man knappt ser vad det står!!

pro tools är en digital bandare i datorn!! gjort för att jobba med audiospår, numera har de ju stöd för mkt mer, men det sättet jag jobbar med pro tools är som bandare..

enkelt som tusan att routa ut kanalerna på extern utrustning. visst det har sina nackdelar, så som att det är låst, men det är även en fördel.. då det inte går att piratkopiera!!

och det har inte bästa MIDI-lösningen.. men se på cubase.. sk aman routa ut på mixerbord eller outboards måste man pilla i en mindre evighet, och hälften av tiden går ut på att försöka lösa problemen som uppstår pga. allt är blurrigt o inget är logiskt!! i Pro Tools finns allt i mixern..

dessutom är HD om man ska komma till den nivån ett fruktansvärt bra system med stark DSP-kraft och jädrans bra omvandlare, och där finns ju möjligheten att anv'nda andra omvandlare är digidesigns egna, så helt låst är det ju inte!!! (med omvandlare menar jag de externa blåa rackmonterade korten!!)

men vilket program har inte nackdelar?

Allt går att kopiera idag.. Tillochmedenmänniska.... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En väldigt bra fördel med ProTools är också att upplägget inte alls är långt i från hur man använder extern analog/digital utrustning. Vilket gör att; kan man PT så är steget till det externa inte så stort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Jag undrar kort o gott om Protools fungerar med andra ljudkort än digidesigns kort. Själv har jag ett Juli@ kort och skulle gärna kolla in programmet lite för att se om det är så bra som alla säger - men måste jag köpa nytt ljudkort lär jag nog låta bli.

Har inte provat själv, men i teorin kan du eventuellt använda fler kort med Pro Tools LE i Mac OS X med hjälp av Jack (som ju finns till Macen sedan några år). Kan vara värt att söka på.

Jack finns på http://jackaudio.org/

Återkom gärna med resultat om du provar.

Ingen vidare information ang detta?

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...