Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är så att jag vill kunna få ut feting ljud, ah ni fattar väll.

Man vill ha rösten perfekt mixxad, adlipsen och allt.

Kan det vara så att felet ligger när jag spelar in ?

Mina prylar eller vad ?

Jag har alltså, Alto S6 Mixer, en Röde NT1-A mic, ESI Juli@ ljudkort.

Skulle ni kunna hjälpa mig ställa in allt hur de ska vara, visar er var micken står dessutom.

Ge mig en full beskrivning hur skiten skall vara !

Här är en video över hur rummet ser ut.

Filen är 9.77 MB

Vad skall man helst använda för program dessutom, har kört med Adobe Audition 2 ett tag.

Är de kanske värt att skaffa och lära sig Cubase ?

Som sagt, ge mig full beskrivning

Annons
Postat

Helt allvarligt så finns det nog tyvärr inga genvägar dit. Att via praktik testa, testa igen och återigen testa är vägen till hur manfår till det perfekta ljudet. Även utrustning spelar roll förstås...

Postat

Precis som hellpig säger är det bara o fortsätta köra, testa dig fram och osv. Läser du inte studiotidningen, tycker jag du ska börja göra det där handfasta tips ges för inspelning och mixning i alla nummer.

Adobe Audition 2 har jag ingen erfarenhet av, men det stöder vst-formatet bland annat (precis som Cubase), så när du lärt dig hur de inbyggda effekterna låter, plus har tröttnat på dem, så kan du ju alltid leta gratis vst-pluggar på nätet.

Så jag tycker inte det finns någon anledning att byta program, bara för att man tror att soundet blir bättre.

Din utrustning fungerar väldigt bra, så jag tycker du ska behålla den ett tag framöver, tills du får saker o ting att låta fett med den.

Sitter du med dåliga pc-högtalare eller hörlurar, kanske ett par bättre studiomoniter skulle lyfta din produktion lite, där du hör allt klart och tydligt. Det finns en hel del, varav jag skulle föreslå att du kollar efter begagnade om du inte har större ekonomi.

Skaffa dig mer kunskap om ljud i allmänhet, om frekvensregister och hur de vanligaste effekterna fungerar, som kompressor, filter/eq, reverb etc, så vet du hur du lättast ska uppnå en effekt när det gäller t.ex sång eller rap eller vad du nu spelar in. Studios tidning är som sagt en bra väg in i denna värld, men det finns också annan litteratur, som t.ex "Ljudteknikens ABC" av Lennart Zetterberg, som uppdateras i olika utgåvor. Har själv läst den, när jag gick en kurs i ljudteknik för några år sedan och jag tycker den var bra.

Det finns ju inte några direkta regler för hur en baskagge ska låta, eller hur lång reverben på en virveltrumma ska vara. Det bestämmer du själv, och viktigast är att det i slutändan blir en bra balans i låten i helhet. Vill du ha rösten framträdande, så försök placera den långt fram - men det kanske inte räcker att bara höja volymen på den, utan du kanske måste skära något annat ljuds frekvenser lite till exempel.

Du kanske måste dubba rösten några gånger, sprida ut adlipsen på sidorna, kanske sänka dessa, eller ge dessa lite dist.

Jag tycker att viskningar alltid funkar bra, oavsett musikstil. Så om du saknar något, viska lite av texten, och antingen lägger du det bara stelt i mitten, eller också går du loss och ger viskningarna full rörelse så att dom panoreras från sida till sida, helt okontrollerbart.

Som sagt, det e bara o fortsätta och testa, hålla på, testa, spela in, spela in mer, mixa, EQa, kompressa, spela in, testa osv.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.