Jump to content
Annons

Fråga om Cubase sx3 med esp 1010 kort

Theermo

Recommended Posts

Hejsan alla glada!

Nu är det så att jag behöver lite hjälp!

Tänkte ge er lite information så det kanske blir lättare för er att hjälpa mig! 🙂

Jag spelar in med Cubase Sx3. Till det använder jag en mixer med alla standard funktioner. Typ 8 direct outs, 4 subgrupper, main utgång osv.

drar det sedan in i ett Wamirack 1010. (10 in 10 ut). Ställer in Cubase på att använda de "drivrutinerna" ( 10 in 10 ut) kommer fan inte ihåg vad det heter. nån asio grej. 🙂

Använder inget midi eller liknande utan det är "akustisk" musik.

När jag då tex lägger trummor så drar jag in det i mixern, sedan ut genom antingen subgrupper (om det tex är alla pukmickar eller liknande) eller drar ut det med en direct out från kanalen.

Men nu till problemet!

i mitt ljudkort verkar det som om 1,2 3,4 5,6 7,8 osv sitter ihop. Kopplar jag in en stereo kabel i tex (in 1) i ljudkortet, så får jag bara ljud i vänster i cubase. Detta kanske inte är så konstigt om nu det är monokanaler men jag tycker ändå att det är konstigt att in 1 tex bara är vänster. 2:an då höger. Det betyder att jag bara får 4 "hela" kanaler in i cubase som jag kan styra därinne. Jag skulle vilja ha fler. Nu får jag dra tex:

Kagge: 1 och 2

V. overhang: 3

H. Overhang: 4

Virvel: 5 och 6

Sedan får jag koppla alla pukmickar till samma kanal i cubase då 7, 8. på 3 mickar. (in i mixern sedan alla 3 till en subgrupp och sedan in i subgruppens h och v in 7, 8.

Men jag vill kunna sköta varje punka för sig i cubase och kanske kunna ha fler overhangs på egna kanaler i cubase!

Går det att lösa?? isf hur?

kan man koppla ihop 1 och 2 an så att man kan koppla in en stereo kabel i 1;an och få både höger och vänster i cubase eller liknande!

hur löser man detta problem?? måste jag köpa fler ljudkort och hur kopplar man isf ihop dem till cubase??

stöter på stora problem när jag spelar in saker live tex körer eller liknande där jag behöver sköta nästan varje mick för sig efter jag spelat in det.

har kämpat med detta problem länge! (över 1 år) har dock aldrig gått några kurser eller liknande utan är bara självlärd men har tillbringat otroligt mycket tid i cubase men det finns ju ett par luckor om man säger så! hehe

Hjälp!

läser mycket här och har märkt att ni är hjälpsamma och kan mycket så jag hoppas nu på er!!

Tack på förhand!

/Ola

Oj vad långt det blev :S aja 😛

Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Om du trycker "F3" och tittar högst upp i mxern så ser du vilka ingångar på ljudkortet somär assignade till vilka kanaler. Min gissning är att det står "1" eller "Stereo left" på alla kanaler.

Här ändrar du vilka kanaler som skall in på vilket spår.

Lycka till!

Dela på andra sajter

Jag skulle nog kopplat mixerns subbar till ljudkortet.

Alltså:

Sub 1 (Stereo) till Ljk 1-2

Sub 2 (Stereo) " " 3-4 osv

Sen spela in via Mixern:

Nu vet jag inte hur många kanaler du har men ex:

Baskagge på 1an Virvel på 2an L OH 3an R OH 4an Puka 1 5an osv

sen adressera detta till mixerns sub 1...osv med alla andra instrument...

Och sen adressera ljudkortets kanaler i Cubase. Det gör du via Verktyg,

VST Connections tror jag...

Så skulle jag göra om världen hade varit en bättre plats

och jag hade haft råd att köpa ett fetare bord.... 😛

Redigerat av Twilight_Zound
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.