Jump to content
Annons

Hörselproppar för under 1000? Alpine är värdelösa.

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat

Förut hade jag ER-20 och de var helt ok. Blev dock av med dem, kan ha blivit stulna. 🙂

Så jag införskaffade Alpine, som Musikbörsen säljer (och påstår är sjukt bra). De är ju i samma prisklass.

Hade dessa på en spelning på Debaser Medis. De var ju tammefan helt jävla värdelösa. Runt 120Hz (uppskattning) läckte de och ett jävla dån hördes konstant. Jag hade följt instruktionerna och tryckt in dem så långt det gick (det smärtade till och med). I TRE dagar efter konserten tjöt det i mina öron. Ska dessa proppar ens få kallas hörselskydd?

Med andra ord är det bara nackdelar med Alpine. Dåligt ljud. Dämpar dåligt. Svåra att få i öronen. Väskan som medföljer är usel.

Eller jo, jag kom på en fördel - de är lätta att rengöra. Haha.

Idag när jag använde dem på repet så märkte jag att de började självvibrera med musiken och på så vis skapade extra oljud (det blev bättre när man satte mot fingret på propparna). Kan nog vara därför de fungerar dåligt för mig... att de självvibrerar på nåt jävla vis. Frågan är hur man ska förhindra detta?

Nog snackat om Alpine. Köp inte dem.

Vad finns det för alternativ? Finns det INGENTING mellan Alpine/ER-20 och formgjutna för 2500 kr?

Annons
Postat

Jag tycker Alpine är väldigt prisvärda och bra, har dessutom ett par formgjutna från Bellman & Symfon som givetvis är mycket bättre men de kostar ju 10 gånger så mycket också. Men det är ju alltid individuellt hur saker passar och fungerar i öronen, alla har ju olika form och preferenser.

creel (oregistrerad)
Postat

Ok.

Jag provade med de gula "plastpluggarna" nu, istället för de lila. Blev bättre!

Nu duger de nog.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fyfan, har suttit och A/B-testat olika hörselskydd och de olika pluggarna i Alpine.

Nu provade jag med papperstussar i öronen, satan vad bra ljud! Det dämpar knappt nåt, förutom den jobbiga ljusa diskanten. Så om man bara vill få bort lite diskant är papperstussar klockrent.

Ca 5x5 cm mjukt hushållspapper, det trycker man i öronen som då formar sig efter hörselgångarna! 😛

Tror jag ska köpa ER-20 (om jag hittar de nånstans, de går ju knappt att köpa i butiker?) och sen A/B-testa dem med Alpine. Alpine med gula pluggar var faktiskt helt ok. De piskade Apotekets "granar" (för typ 70-80 spänn) ganska rejält. Dessa förvrängde ljudbilden ordentligt och det dovt och otydligt.

Redigerat av creel
Postat

Apotekets små gula fungerara kanonbra för mig. Jag brukar klippa av de så det bara återstår ca 60-65% av de, sen justera de, när man använder de, så att man får precis "rätt" ljud 😛

creel (oregistrerad)
Postat
Apotekets små gula fungerara kanonbra för mig. Jag brukar klippa av de så det bara återstår ca 60-65% av de, sen justera de, när man använder de, så att man får precis "rätt" ljud 😄

Jasså, blir det bra då alltså? Har du jämfört med dyrare proppar?

Postat

Jag har inte gjort en seriös A/B-test, men jag har haft ett par proppar i 500-1000-kronors-klassen(har ingen aning om vilket märke, då jag har tappat bort de) men jag tyckte inte alls om de, men det betyder ju inte att de är dåliga, bara att de inte passade för mig. Jag tycker faktiskt att Apotekets fungerar väldigt bra så länge man inte bara proppar in de i örat utan istället drar ut de litegrann efter att man har proppat in de, så att man själv kan justera dämpningen. De har inte samma öronproppar här i Norge, så det blir till att smuggla med sig från Sverige 😄

• 4 månader senare...
Postat

Creel, ER-20 brukar finnas hos hårselvården (typ sjukhus och sånt), tror jag. De finns här i Norrköping och i andra städer runt om 😛

Och om du redan har köpt dom, vad tyckte du om dom i jämförelse med Alpine?

Står och väger emellan Bellmans och Alpines och vet inte vilka jag ska välja. De kostar ju lika mycket, men Alpines verkar dämpa mer i basen. Bellmans dämpar ju cirka 10 dB i basen och Alpines nästan 20, iallafall enligt deras diagram.

Vad säger ni? Vilka är bäst, dämpning och ljudförvrängning? 😮

Postat

Jag har ett par ER-20. Tycker dom är riktigt sköna och dämpar någelunda rakt.

Dom är väldigt bra för sitt pris i alla fall, jag betalade 200kronor.

Postat
Jag tycker faktiskt att Apotekets fungerar väldigt bra så länge man inte bara proppar in de i örat utan istället drar ut de litegrann efter att man har proppat in de, så att man själv kan justera dämpningen.

Även jag kör med apotekets proppar (dyrare modellen).

Som du skriver så är det viktiga att INTE proppa in dom i öronen så långt det går, utan att man drar ut dom tills man hittar en lagom dämpning. Jag klipper även av dom en liten bit, annars sticker de ut för mycket.

Det var ett hyggligt pris på killnoisepropparna, 69 kr inkl. frakt + etui. Jag ska nog beställa ett par för att prova.

Postat

Jag var och köpte proppar för 200 på musikaffären, eftersom apotekets skavde så i öronen. Men de här är värre, de får jag inte ens IN i öronen, och man kan inte gärna gå och lämna tillbaka ett par öronproppar, fast de borde ha varnat att de var extremt stora. Nu använder jag apotekets igen, de mjuknar med tiden och skaver inte längre lika mycket.

• 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...
Postat
Fyfan, har suttit och A/B-testat olika hörselskydd och de olika pluggarna i Alpine.

Nu provade jag med papperstussar i öronen, satan vad bra ljud! Det dämpar knappt nåt, förutom den jobbiga ljusa diskanten. Så om man bara vill få bort lite diskant är papperstussar klockrent.

Ca 5x5 cm mjukt hushållspapper, det trycker man i öronen som då formar sig efter hörselgångarna! 😑

Tror jag ska köpa ER-20 (om jag hittar de nånstans, de går ju knappt att köpa i butiker?) och sen A/B-testa dem med Alpine. Alpine med gula pluggar var faktiskt helt ok. De piskade Apotekets "granar" (för typ 70-80 spänn) ganska rejält. Dessa förvrängde ljudbilden ordentligt och det dovt och otydligt.

Papper har jag använt på diverse mindre spelningar funkar förvånade bra..

Brukar blöta det oxå, det tar bort mycke av ljudet men har man inget annat så.

Ska köpa ett par av apotekets i morgon..

• 1 månad senare...
Postat

Själv arbetar jag mig igenom hela utbudet 🙂

Först papper, fungerade sådär, kommer ihåg att det en gång fastnade en bit så jag va tvungen att ta ut en pappersbit med pincett! Det var lite småläskigt! Sen har jag för mig att det inte dämpade nåt vidare.

Diverse gula öronpropps av olika märken, funkar bra om man får in dom rätt, förvränger ljudet åt helvete men kan vara en lifesaver när ljudet är RIKTIGT jävla högt. Känns som att dom dämpar mest (särskilt dom hårda gula)

Apotekes gröna, har jag använt under en lång tid och tycker dom fungerar bra! dom är billiga dämpar tillräckligt mycket och sitter bra i öronen! Lite dova är dom men det kan man leva med

ER-20 är precis inköpta har bara hunnit testa dom idag. Kändes som att dom dämpade väldigt linjärt, ändrade inte ljudbilden så mycket. Sen vet jag inte om dom dämpade nog då det inte va så jätte hög volym där jag va idag (Rapsody in Circus 😠 som för övrigt sög, gick i pausen) Däremot tyckte jag inte att dom var sköna alls! Gjorde ont när jag stoppade i och tog ut dom, och dom skavde när jag hade på dom! Känns som att den är för lång, funderar på att klippa av dom.

Killnoise köpte jag på Hultan när jag glömde mina i tältet, dom fungerade ok men tyckte att dom va lite för stora att få in . Jämförbara med apotekets gröna tycker jag, dom här är snyggare (transparanta är bra på krogen) men apotekets snäppet bättre.

Alpine har jag inte hunnit testa men ska absolut beställa ett par! Verkar vara skönt att kunna välja hur mycket man ska dämpa och sen såg dom sköna ut.

Formgjutna (bellman & symfoni) har jag inga egna upplevelser utav men i bandet så skaffade trummisen dom först och dom fungerar skitbra, dämpar bra och låter bra. Så då skaffade sig sångaren också ett par och nu har han tinnitus och sån ljudkänslighet så att han inte kommer att kunna vara med och repa på 2 månader! Så fler erfarenheter av formgjutna vore nice då jag funderar på att köpa ett par, lite dyra men man får se som en investering.

/ Jonas

Postat

Kör ERs formgjutna sedan flera år. Tidigare har jag provat Alpine med flera, men jag tycker de dämpar för olinjärt i frekvenserna och de blir oftast allt för "bumliga och basiga". Eftersom jag lider av tinnitus sedan flera år så var det en ren njutning att trycka in ett par formgjutna i öronen. http://www.bellman.se/web/mediacenter/I-hand.jpg

När jag står på scen använder jag ER-15 normalt sett om jag inte har in-ear monitorer. När jag måste jobba framför högtalarna eller går på en riktigt högljudd rockkonsert så byter jag filter till ER-25. Brorsan, som är sångare, använder normalt ER-9 när han står på scen, men de dämpar för dåligt för att använda på en rockkonsert. Så en större dämpning för kanske kan vara något för er sångare. (Men man måste vänja sig vid huvudklangen och "höra igenom" denna, annars sjunger man lätt falskt.) Och för tusan, skruva ner när ni repar!

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Håller med första inlägget om Alpine, funkar skitdåligt för mig. Dämpar nada hur mycket man än trycker in dom i öronen, plus att dom är svåra att få ut, har hänt ett flertal gånger att jag bara får ut den lila/gula pluppen så sitter pluggen kvar, flottig och jävlig. Nu kör jag på skumgummi halvt inkörda i örat, funkar bättre än Alpine.

Redigerat av Pontus R
  • 6 månader senare...
Postat
Så då skaffade sig sångaren också ett par och nu har han tinnitus och sån ljudkänslighet så att han inte kommer att kunna vara med och repa på 2 månader!

..hm, menar du att han fick tinnitus pga att de dämpade för dåligt eller är det jag som missförstår?.. så här ett halvår för sent :rolleyes:

Postat

Jag har alltid kört med apotekts proppar. Hade den gamla varianten tills jag tappade ena proppen på vår senaste spelning 🙁 men får köpa nya nu. Jag tycker dom funkar utmärkt. Men har itne provat sånna dyra proppar, 2500 för ett par hörselproppar känns ju absurt!

• 8 månader senare...
Postat

Min erfarenhet av Alpine är att de är de bästa öronpropparna man kan få tag på om man håller sig på prislappar under 2000kr. Alla i bandet har dem och de funkar riktigt jäkla bra.

• 3 år senare...
Postat

Veckans avdammning...? 😉

Nåja - eftersom de inte fanns när denna tråden var aktuell, så kan jag nämna Happy Ears, som dämpar ljudet 20dB och med rimligt jämn frekvensgång, så att inte att diskant försvinner, som den gör med många andra. Att de bara kostar 49:- är förstås ingen nackdel heller. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.