Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kommer i framtiden att extraknäcka som keyboardist på våra gigs, och ska alltså skaffa en synt. Då jag planerar att så ofta det går styra synten från någon sådan där basmidipedal (ser ut ungefär som orgelpedaler) så behöver jag kunna lagra hela (egna) ackord, och sen spela upp dom genom att bara trycka på en tangent (svårt att ta ackord med fötterna!!).

När det gäller vanliga syntar så har t ex Roland Juno-D ett ackordminne för just denna funktion. Och så finns det ju syntar med samplers, då borde man kunna sampla ackord och spela upp. Fast jag misstänker att det blir svårt om man kanske ska ha 10 olika ackord i samma bank, eller hur man ska säga?

Men ett alternativ är ju såklart att använda laptopen som synt tillsammans med midikontroller. Frågan är då om det finns några mjukvarusyntar som har ackordminne? Eller om man kan lösa detta på något annat sätt?

Annons
Postat

Kontakt 2 är en sampler som har sådan funktion. Kolla in scriptprocessorn.

Funkar både som plugg och som stand-alone.

Postat

Kan man programmera helt egna ackord då? Alltså inte att man hela tiden spelar upp "rot-kvint-oktav" eller något, utan att jag bestämmer att på C ska där finnas ett Am7, på C# ska där finnas ett Dsus4, på D ett Dmaj7 o s v.

Annars ska jag ärligt säga att jag aldrig riktigt förstått hur det funkar med samplers. Enda gången jag har använt någonting i stil med de olika varianterna av DFH. Där är det ju lättfattligt, en jädra massa samplade trumslag, och så väljer man vilka man vill spela upp.

Men hur funkar det om man är ute efter syntljud (och piano och stråkar och sånt också för den delen), måste man ha (minst) ett sample för varje not (tonhöjd), anslagsstyrka och sånt där också?

Som jag har förstått det så finns det t ex syntar från Roland som har ett minne på kanske 32 MB bara, och ändå så kan man spela med (imitationer) av vilka ljud som helst? Men det kanske är något annat?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.